Rozporządzenie o zmianie granic gmin i miast zostało przyjęte przez Radę Ministrów w piątek (31.07). W uzasadnieniu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji czytamy, że powiększenie Krosna jest niezbędne do dalszego rozwoju miasta, wykształcenia odpowiedniego układu komunikacyjnego oraz zabezpieczenia terenów pod strefę aktywności gospodarczej (treść rozprządzenia tutaj).
Krosno zwiększy więc swoją powierzchnię o ok. 122 ha wraz z nastaniem nowego roku. Do miasta zostanie włączone:
Byłe lotnisko „Iwonicz” graniczy z Krosnem od strony południowo-wschodniej, na przedłużeniu ulicy gen. Sikorskiego, która jest przewidziana do przebudowy. Teren znajduje się też w pobliżu węzła „Iskrzynia” na projektowanej drodze ekspresowej S19 oraz przy bocznicy kolejowej wzdłuż linii nr 108. Od wielu lat był nieużytkowany.
Strefa inwestycyjna, która tam powstanie przyczyni się do rozwoju nie tylko miasta, ale również sąsiadujących gmin.
Przypomnijmy. Teren byłego lotniska „Iwonicz” został zakupiony przez miasto w 2017 roku. Ze względu na atrakcyjność wynikającą z lokalizacji oraz znacznej powierzchni do zagospodarowania magistrat zaplanował tam strefę inwestycyjną. Rozpoczął więc starania o włączenie tego obszaru do miasta.
Początkowo nie zgodziły się na to samorządy Miejsca Piastowego i Krościenka Wyżnego (to w obrębie ich granic znajdowało się lotnisko), dlatego w ubiegłym roku wniosek Rady Miasta Krosna o poszerzenie granic został negatywnie rozpatrzony przez Radę Ministrów. Jednak po kilku miesiącach doszło do porozumienia władz Krosna z samorządowcami i w grudniu 2019 roku podpisano dokumenty określające wzajemne rozliczenia i zobowiązania.
Sprawa przyłączenia terenu byłego lotniska „Iwonicz” była też konsultowana z mieszkańcami. Za przyłączeniem opowiedzieli się mieszkańcy Krosna, Krościenka Wyżnego i powiatu krośnieńskiego. Przeciwni byli mieszkańcy gminy Miejsce Piastowe.