Mapa lepszej jakości w pdf do ściagnięcia tutaj.
Między Duklą a Barwinkiem przy granicy polsko-słowackiej powstanie 18,2 km drogi ekspresowej S19 o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi. W ciągu trasy zostanie wybudowanych 15 estakad, z których najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i będzie rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu.
Oprócz tego powstanie 10 mostów, 6 wiaduktów drogowych, 4 przejścia dla małych zwierząt, 1 dla średnich i 1 dla dużych. Zostanie też wybudowany węzeł drogowy Barwinek w miejscu połączenia S19 z DK19, urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i ochrony środowiska, a także 4 miejsca kontroli i ważenia pojazdów.
Dukla-Barwinek to pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych jeden z trudniejszych fragmentów S19. Jest to teren na przemian przechodzący przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Oprócz tego występuje tutaj aż 19 osuwisk.
Przetarg na zaprojektowanie i budowę tego odcinka wygrała firma Polaqua, która zaoferowała cenę ponad 1,5 mld zł. Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Firma Polaqua od podpisania umowy będzie miała maksymalnie 42 miesiące na prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie - z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca).
W przyszłości ten odcinek S19 będzie sąsiadował ze zbiornikiem retencyjnym "Dukla" na rzece Jasiołka. Będzie to jeden z trzech zbiorników, które tworzą system ochrony Wisłoki. Pierwszy to istniejący zbiornik w Klimkówce (na rzece Ropa w województwie małopolskim), drugi zaś to Kąty-Myscowa (na terenie dwóch gmin: Nowy Żmigród i Krempna na rzece Wisłoka), nad którym obecnie trwają prace projektowe.
Zbiornik Dukla znajduje się w Planie Zarządzania Ryzykiem Powodziowym. Jest to dokument, w którym opisane są wszystkie inwestycje przeciwpowodziowe, jakie będą realizowane w przyszłości.
Według wstępnego planu sprzed 50 lat zbiornik "Dukla" ma być suchym zbiornikiem przeciwpowodziowym, czyli nie będzie wypełniony wodą przez cały czas. Suchy zbiornik to obwałowany teren, który gromadzi całą falę wezbraniową i wypuszcza taką ilość wody, która mieści się w korycie.
W przyszłości zbiornik "Dukla" i jego lokalizacja zostaną dostosowane do S19 jako obiektu już istniejącego, a zatem jego realizacja to bardzo odległa przyszłość.
Firma Polaqua działa na rynku budowlanym od 1990 r. Należy do hiszpańskiej spółki DRAGADOS S.A. z siedzibą w Madrycie, która wchodzi w skład Grupy ACS (Actividades de Construcción y Servicios S.A.), tj. globalnego lidera wśród firm budowlanych i inżynieryjnych, realizującego inwestycje na wszystkich kontynentach.
W swoim portfolio ma realizację wielu dróg – w tym dróg obwodowych, ekspresowych i autostrad. Dysponuje własną bazą sprzętu - tylko w ciągu ostatnich dwóch lat firma zakupiła m.in. aż 45 wywrotek, 16 koparek, 12 walców, 5 spycharek, 3 ładowarki, a także rozściełacz mas bitumicznych i miniładowarkę. Więcej o wykonawcy tutaj.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
Pięknie i cyk nad morze Sródziemne do Grecji w 6 godzin albo nad morze Czarne na plaże Bułgarii czy Rumunii - nie mogę się doczekać.