Wybudują drogę S19 obok Krosna. Umowa podpisana

Ponad 365 mln złotych pochłonie budowa S19 między Iskrzynią a Miejscem Piastowym. Ten fragment ekspresowej drogi przebiegnie w pobliżu Krosna. W poniedziałek (13.09) podpisano umowę z konsorcjum, które w cztery lata ma zbudować nową trasę i towarzyszącą jej infrastrukturę.
Za kilka lat krajobraz wokół Krosna ma gruntownie się zmienić. Okolicę przetnie droga ekspresowa S19
Damian Krzanowski

Odcinek S19 między węzłami Iskrzynia i Miejsce Piastowe (zwanymi też Krosno Północ oraz Krosno Południe) będzie liczył 10,3 km. Wytyczono go nieopodal południowo-wschodniej granicy naszego miasta.

Pierwszy z węzłów połączy "ekspresówkę" z drogami: krajową nr 19 oraz powiatową nr 1973R (Krosno - Krościenko Wyżne - Iskrzynia). Z kolei w Miejscu Piastowym powstanie połączenie z krajową "28".

Tak ma przebiegać najbliższy naszemu miastu odcinek drogi S19. Mapę w wyższej rozdzielczości publikujemy tutaj
GDDKiA

Umowa podpisana w poniedziałek (13.09) przewiduje, że za jego budowę, a wcześniej wykonanie projektu będzie odpowiadać konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones (partner).

Wartość zawartego kontraktu to ponad 365 mln zł. Co powstanie za te pieniądze? Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wylicza: dwa ekspresowe pasy ruchu w każdą ze stron wraz z pasem awaryjnym, dziewięć mostów oraz siedem wiaduktów, z których trzy będą w ciągu S19, a pozostałe - nad "ekspresówką".

Ponadto konsorcjum wybuduje trzy przejścia dla zwierząt oraz tyle samo przepustów pod trasą główną. Drogowcy nie zapomnieli o kolei - droga ekspresowa zostanie poprowadzona nad linią kolejową nr 108.

Na podpisaniu umowy był obecny m.in. prezydent Krosna Piotr Przytocki (trzeci od lewej)
GDDKia

Środki zostaną przeznaczone także na urządzenia zapewniające bezpieczeństwo ruchu, jak i chroniące środowisko. Przebudowa czeka również kolidujące drogi poprzeczne, infrastrukturę techniczną oraz urządzenia melioracyjne. Ponadto zostaną zabezpieczone okoliczne cieki wodne.

Dodatkowo w Miejscu Piastowym wybudowany zostanie obwód utrzymania drogi, czyli miejsce np. z magazynem soli oraz sprzętem pozwalającym utrzymać ruch na S19 w trudnych warunkach. 

Konsorcjum ma 36 miesięcy, aby wykonać projekt, przeprowadzić roboty budowlane, a także uzyskać zgodę na użytkowanie odcinka Iskrzynia - Miejsce Piastowe. Co istotne, zegar odmierzający czas firmom będzie "stopował" każdej zimy. GDDKiA nie wliczy do etapu realizacji robót tych miesięcy, gdy zazwyczaj jest chłodno.

Dyrekcja postawiła jeszcze dwa inne warunki. Wykonawcy prac mają 10 miesięcy od chwili zawarcia umowy, by uzyskać ZRID - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Dodatkowo w ciągu niecałych dwóch lat muszą wykonać roboty o wartości co najmniej 15 proc. kwoty kontraktowej, czyli powyższych 365 mln zł.

Widok na przyszłą S19 z lotu ptaka
GDDKIA

Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones zmierzą się nie tylko z presją, by dotrzymać terminów. GDDKiA nie ukrywa, że obszar inwestycji ma skomplikowaną budowę geologiczną, a ponadto mogą pojawiać się tam osuwiska. Jak jednak dodaje, jeszcze na etapie prac przygotowawczych "w szerokim zakresie" sprawdzono budowę tamtejszego podłoża.

Kiedy pierwsze auta wjadą na S19 biegnącą wzdłuż Krosna? GDDKiA przewiduje, że budowa zakończy się w połowie 2025 roku. Również wtedy ma być gotowy odcinek drogi od Miejsca Piastowego do Dukli. Umowę dotyczącą tego fragmentu podpisano w połowie lipca (pisaliśmy o tym tutaj).

Tak obecnie wyglądają prace nad S19. W naszych okolicach na rozstrzygnięcie przetargu nadal czeka odcinek między Babicą a Jawornikiem
GDDkIA

Magistrat chce, by nasze miasto jak najbardziej "zbliżyło się" do planowanej drogi szybkiego ruchu. Z tego powodu w 2017 roku kupił prawo wieczystego użytkowania 140 hektarów po byłym lotnisku "Iwonicz", które znajdowało się na terenie dwóch gmin: Krościenko Wyżne i Miejsce Piastowe. Trzy lata później rząd zatwierdził wniosek Krosna o zmianę granic.

Na pozyskanym terenie Krosno zamierza stworzyć strefę inwestycyjną, a także wytyczyć nową drogę w stronę krajowej "19".

Ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północną i południową część Europy. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie oraz podkarpackie. W granicach tego ostatniego będzie liczyła docelowo około 170 km.

Przebieg drogi S19 wytyczono m.in. nieopodal klasztoru michalitów w Miejscu Piastowym
Damian Krzanowski

Drogowcy przypominają, że na Podkarpaciu trwa realizacja dziewięciu odcinków Via Carpatia, liczących w sumie prawie 85 km.

- Umowa podpisana w poniedziałek jest już trzydziestą ósmą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszło właśnie tyle zadań o łącznej długości 478 km i wartości 14,6 mld złotych - zauważa Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Rzeszowski oddział Dyrekcji wylicza, że na Podkarpaciu oddano do ruchu 30,2 km drogi S19 (od Sokołowa Małopolskiego do węzła Rzeszów Południe), kolejne 84,5 km jest w realizacji, a następne 54,1 km jest przygotowywanych.

W przyszłości powstać ma także obwodnica Miejsca Piastowego w ramach rządowego programu budowy 100 takich dróg. O różnych wariantach jej przebiegu pisaliśmy tutaj.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (15)