Droga S19 coraz bliżej Krosna. Rozstrzygnięto przetargi

Prawie 850 mln zł pochłonie budowa dwóch odcinków drogi S19, łączących Iskrzynię, południowo-wschodnią granicę Krosna, Miejsce Piastowe oraz Duklę. Zwycięzcy przetargu będą mieli trzy lata, żeby wybudować ekspresową trasę. Równocześnie trwają prace nad obwodnicą Miejsca Piastowego.
S19 ma nie tylko poprawić dostępność Krosna, ale i zmienić okoliczny krajobraz
(gddkia)

Rzeszowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, kto wygrał przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch fragmentów drogi ekspresowej S19 w pobliżu Krosna.

Na budowę ponad 10-kilometrowego odcinka między Iskrzynią a Miejscem Piastowym znalazło się jedenastu chętnych. Zwycięskie konsorcjum Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. wyceniło swoją pracę na ponad 365 mln zł. Ten fragment S19 biegnie wzdłuż dawnego lotniska Iwonicz, włączonego do Krosna 1 stycznia 2021 r.

GDDKiA wybrała wykonawców fragmentów S19 zaznaczonych zielonym kolorem
gddkia

W ciągu nowej drogi powstaną dwa węzły (Iskrzynia i Miejsce Piastowe), dwie estakady, pięć wiaduktów, jedenaście mostów, a także trzy nadziemne i podziemne przejścia pozwalające zwierzętom bezpiecznie przedostać się na drugą stronę ekspresówki. Rozbudowane mają zostać również niektóre poprzeczne drogi, jak i infrastruktura techniczna.

Natomiast fragment drogi od Miejsca Piastowego do Dukli wybuduje Strabag Sp. z.o.o. za blisko 479 mln zł, który pokonał siedmiu konkurentów.

Przedsiębiorstwo ma zbudować węzeł Dukla, trzy estakady, pięć wiaduktów, sześć mostów oraz dwa przepusty oraz cztery nadziemne i podziemne przejścia dla zwierząt. Również w tym przypadku wyremontowanych zostanie część dróg biegnących nieopodal planowanej S19.

Dodatkowo w Równem powstaną dwa Miejsca Obsługi Pasażerów, gdzie kierowcy będą mogli zaparkować, skorzystać z toalety oraz odpocząć na wygodnych ławkach. Niewykluczone, że wybudowany zostanie tam również mały obiekt gastronomiczny.

GDDKiA dodało, że obie zwycięskie oferty umożliwiają przedłużenie okresu gwarancji na wybrane elementy drogi o 5 lat, jak i skrócenie terminu realizacji zadań o 3 miesiące. Jeśli nikt nie odwoła się od wyników przetargów oraz zaakceptuje je Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, nic nie będzie stało na przeszkodzie, by podpisać umowy.

Zwycięzcy przetargu mają 36 miesięcy, aby wybudować oba fragmenty S19 oraz uzyskać niezbędne pozwolenia przed ich włączeniem do ogólnopolskiej sieci dróg.

Rzeszowska Dyrekcja, oceniając oferty zgłoszone do przetargów, sugerowała się kryteriami ceny (60 proc.), przedłużeniem gwarancji m.in. na ekrany akustyczne i instalacje zasilające (30 proc.) oraz terminem realizacji kontraktu (10 proc.).

Powstanie ekspresowej trasy od Iskrzyni do Dukli to koszt niemal 844 mln zł. Tymczasem GDDKiA przygotowywała się na wydatek co najmniej miliarda złotych, o czym informowała "Gazeta Wyborcza".

Budowa drogi ekspresowej to jedna z największych tego typu inwestycji w historii naszego regionu
gddkia

Trasa S19 to część transeuropejskiej drogi Via Carpatia, komunikującej Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i północną granicę Grecji. W innych regionach naszego kraju również trwają przetargi na budowę poszczególnych fragmentów ekspresówki.

Jednocześnie trwają prace nad obwodnicą Miejsca Piastowego. Ta droga, licząca około 22 kilometry, ma prowadzić od węzła S19 w Iskrzyni do Zarszyna, gdzie połączy się z obecną drogą krajową nr 28. Obecnie drogowcy zajmują się ustalaniem jej dokładnego przebiegu.

Pod koniec kwietnia rzeszowska GDDKiA podpisała umowy z konsorcjum MPRB, Mosty Kraków i MP Infra, czyli wykonawcą dokumentacji projektowej obwodnicy. Pochłonie ona ponad 10,5 mln zł.

Droga, mająca skierować ruch poza centrum Miejsca Piastowego, powstaje w ramach rządowego Programu 100 Obwodnic.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
tobaja
16.06.2021 11:55

A jak będzie wyglądać dozjazdówka z Krosna do węzła Iskrzynia?

Kiedyś pisaliście, że od Vivo, potem Sikorskiego i następnie po starym pasie (lotnisko Iwonicz) do drogi 19. Ale przy takim rozwiązaniu musimy jeszcze przejechać przez Pustyny - to rozwiązanie jest bez sensu. Powinno być tak, aby na końcu Sikorskiego skierować drogę w stronę Krościenka, omijając po prawej stronie Pustyny i wtedy dołaczyć się do drogi 19 w Krościenku, gdzie będzie zbudowany nowy dojazd do S19.

tobaja
na forum od marca 2020
panSebastian
16.06.2021 06:30

Autor używa nazw węzeł Iskrzynia i Miejsce Piastowe, w innych materiałach pojawiają się nazwy Krosno północ i Krosno południe. Prośba do redakcji o weryfikację jak będą nazywać się te węzły.

panSebastian
na forum od listopada 2017
wiesiek098
15.06.2021 21:39

Lubię słuchać jak nie którzy marzą i bajdurzą..Poniewaz jestem związany z gminą M.Piastowe,a konkretnie z Targowiskami przez która to miejscowość ma przebiegać ta trasa - to powiem wam ze nie macie zielonego pojęcia o tej inwestycji..Otóż historycznie patrząc to ta droga miała powstac juz w latach 70-siątych..Gierkowi brakło pieniędzy.Wiem poniewaz ta trasa miała i ma nadal przebiegac prze grunt mojej rodziny..Jak dotąd nikt nie raczył powiadomic ich o tej decyzji..To po pierwsze.Po drugie z tego co wiadomo to piewotnie S 19 - tka miła być ukończona już w 2017 roku..Jak widać dalej sa nadzieje na 2027 rok..No chyba ze ktoś inny bedzie rządził..Co do kasy ?...Hmm.Oby nie było jak z przekopem Mirzeji Wiślanej..Watro więc zastanowic się i przemyśleć..

wiesiek098
na forum od listopada 2017
WSZYSTKIE KOMENTARZE (14)