Rzeszowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, kto wygrał przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch fragmentów drogi ekspresowej S19 w pobliżu Krosna.
Na budowę ponad 10-kilometrowego odcinka między Iskrzynią a Miejscem Piastowym znalazło się jedenastu chętnych. Zwycięskie konsorcjum Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. wyceniło swoją pracę na ponad 365 mln zł. Ten fragment S19 biegnie wzdłuż dawnego lotniska Iwonicz, włączonego do Krosna 1 stycznia 2021 r.
W ciągu nowej drogi powstaną dwa węzły (Iskrzynia i Miejsce Piastowe), dwie estakady, pięć wiaduktów, jedenaście mostów, a także trzy nadziemne i podziemne przejścia pozwalające zwierzętom bezpiecznie przedostać się na drugą stronę ekspresówki. Rozbudowane mają zostać również niektóre poprzeczne drogi, jak i infrastruktura techniczna.
Natomiast fragment drogi od Miejsca Piastowego do Dukli wybuduje Strabag Sp. z.o.o. za blisko 479 mln zł, który pokonał siedmiu konkurentów.
Przedsiębiorstwo ma zbudować węzeł Dukla, trzy estakady, pięć wiaduktów, sześć mostów oraz dwa przepusty oraz cztery nadziemne i podziemne przejścia dla zwierząt. Również w tym przypadku wyremontowanych zostanie część dróg biegnących nieopodal planowanej S19.
Dodatkowo w Równem powstaną dwa Miejsca Obsługi Pasażerów, gdzie kierowcy będą mogli zaparkować, skorzystać z toalety oraz odpocząć na wygodnych ławkach. Niewykluczone, że wybudowany zostanie tam również mały obiekt gastronomiczny.
GDDKiA dodało, że obie zwycięskie oferty umożliwiają przedłużenie okresu gwarancji na wybrane elementy drogi o 5 lat, jak i skrócenie terminu realizacji zadań o 3 miesiące. Jeśli nikt nie odwoła się od wyników przetargów oraz zaakceptuje je Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, nic nie będzie stało na przeszkodzie, by podpisać umowy.
Zwycięzcy przetargu mają 36 miesięcy, aby wybudować oba fragmenty S19 oraz uzyskać niezbędne pozwolenia przed ich włączeniem do ogólnopolskiej sieci dróg.
Rzeszowska Dyrekcja, oceniając oferty zgłoszone do przetargów, sugerowała się kryteriami ceny (60 proc.), przedłużeniem gwarancji m.in. na ekrany akustyczne i instalacje zasilające (30 proc.) oraz terminem realizacji kontraktu (10 proc.).
Powstanie ekspresowej trasy od Iskrzyni do Dukli to koszt niemal 844 mln zł. Tymczasem GDDKiA przygotowywała się na wydatek co najmniej miliarda złotych, o czym informowała "Gazeta Wyborcza".
Trasa S19 to część transeuropejskiej drogi Via Carpatia, komunikującej Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i północną granicę Grecji. W innych regionach naszego kraju również trwają przetargi na budowę poszczególnych fragmentów ekspresówki.
Jednocześnie trwają prace nad obwodnicą Miejsca Piastowego. Ta droga, licząca około 22 kilometry, ma prowadzić od węzła S19 w Iskrzyni do Zarszyna, gdzie połączy się z obecną drogą krajową nr 28. Obecnie drogowcy zajmują się ustalaniem jej dokładnego przebiegu.
Pod koniec kwietnia rzeszowska GDDKiA podpisała umowy z konsorcjum MPRB, Mosty Kraków i MP Infra, czyli wykonawcą dokumentacji projektowej obwodnicy. Pochłonie ona ponad 10,5 mln zł.
Droga, mająca skierować ruch poza centrum Miejsca Piastowego, powstaje w ramach rządowego Programu 100 Obwodnic.