Od prawie roku w Krośnie trwa budowa ścieżki dla pieszych (o szerokości 1,5 m) oraz rowerzystów i rolkarzy (2 m) wzdłuż rzeki Wisłok – od parkingu przy hali sportowo-widowiskowej aż po galerię Zawodzie.
Mimo że prace jeszcze trwają, już teraz wielu mieszkańców dyskretnie przemieszcza się nową trasą. Spacerowicze odkrywają nie tylko samą ścieżkę, ale także nowe spojrzenie na miasto i rzekę Wisłok.
Powstają także dwie duże strefy aktywnego relaksu. Jedna będzie zlokalizowana obok kładki na ul. Fredry, zaś druga przy hali sportowo-widowiskowej. Urządzenia dla dzieci i dorosłych mają być zainstalowane do końca lutego.
Do tego będą też dwa zejścia do rzeki - między mostem na ulicy Niepodległości a kładką na ulicy Fredry. Miejsca te mają pełnić funkcje "zielonych plaż". Szczegółowo cały projekt opisywaliśmy tutaj.
- Chcemy zakończyć prace do końca marca – zapewnia Grzegorz Zarzycki z firmy AGZ, główny wykonawca bulwarów.
W chwili obecnej budowany jest jeszcze niewielki odcinek ścieżki pod mostem na ul. Niepodległości do hali sportowej.
Na pozostałych odcinkach ścieżka ma już betonową nawierzchnię. Wkrótce układana będzie na nich specjalna żywica w kolorze żółtym i czerwonym.
Stoją już latarnie (jest ich kilkadziesiąt), a wkrótce zainstalowane zostaną barierki zabezpieczające wzdłuż brzegu oraz ławki (będzie ich ponad 20).
Władze Miasta mają już dalsze plany rozwoju tych ścieżek. Właśnie ogłoszony został przetarg na opracowanie dokumentacji kolejnych odcinków. Powstać ma cała sieć ciągów pieszo-rowerowych wokół rzeki Wisłok, ale także w pobliżu Lubatówki.
- Chcemy połączyć się tymi ścieżkami z gminami ościennymi. Posiadając dokumentacje, możemy ubiegać się o środki zewnętrzne – wyjaśnia dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
Oto orientacyjny przebieg nowych ścieżek (i przebudowa kilku odcinków obecnych dróg). Kolorem czerwonym zaznaczono obecnie budowane odcinki, kolorem żółtym - planowane:
Planowane odcinki to:
A – od hali sportowej do zakola przy rzece Wisłok;
B – od nowej kładki na rzece Wisłok do zakola rzeki Wisłok;
C – od zakola rzeki Wisłok do ul. Asnyka (przez nową kładkę na rzece);
D – od ul. Pieszej do kładki;
E – od ul. Fredry do ul. Pieszej przez ul. Niepodległości;
F – od ul. Piłsudskiego, wzdłuż Lubatówki, przez ul. Jeleniówka do ul. Konopnickiej;
G – od galerii Zawodzie do ul. Konopnickiej;
H – od ul. Konopnickiej do ul. Zaścianek (oczyszczalnia ścieków).
Ścieżki te będą miały takie same parametry, jak powstające bulwary wzdłuż Wisłoka, czyli ich szerokość wyniesie 3,5 m (2 m dla rowerów, 1,5 m dla pieszych), a nawierzchnia będzie bitumiczna i z żywicy.
Dokumentacja projektowa kolejnych ścieżek powstanie nie szybciej jak w ciągu 3 lat (taki termin określony jest w opisie przetargu), dlatego ich powstanie – o ile pozwolą środki – może być realne w latach 2028-30.
Ławki przydałyby się już teraz przy części bulwarów przy stadione w stronę mostu na Fredry - także dla kibiców sportowych. To też miejsce z ładnym widokiem na starówkę. Kolejne miejsce widokowe jest przed parkingiem, przy moście przy Okrzei - a tam widać miejsce chyba tylko pod jedną ławkę.
Warto też zadbać o detale, by ławki, latarnie i barierki miały jakiś styl, a nie były najtańsze i przeciętne. Miasta turystyczne dbają o takie szczegóły, bo one nadają miejscom charakteru. Krosno jest miastem zabytkowym, więc mogą tu być (przynajmniej w tej części blisko starówki) elementy stylizowane na dawne, np. na czasy Portiusa czy Łukasiewicza. Niech ta mała architektura będzie połączona z jakimś innym elementem miasta, a nie całkiem przypadkowa.
Dwadzieścia ławek na tak długą trasę to bardzo mało - proponuję, by dodać jeszcze na tym etapie prac. Poza tym jakie to będą ławki? Warto byłoby postawić dłuższe niż standardowe. I jeszcze ponawiam temat zejścia z bulwarów do Galerii Krosno - jeśli nie będzie schodków, powstaną dzikie wydeptane zejścia (a szkoda by było). Szkoda, że projekt bulwarów nie został wystawiony do konsultacji dla mieszkańców - wiele osób zgłąsza tutaj swoje uwagi i pomysły, a może było je uwzględnić na etapie planowania. Takie społeczne konsultacje chyba wszystkich projektów robi Kraków (piękny, niedawno otwarty Park im. W. Szymborskiej powstał w wyniku wielu takich uzgodnień i efekt jest rewelacyjny).Teraz czas zaplanować park przy bulwarach i placu targowym. Powinien tam powstać amfiteatr, alejki spacerowe, ławki z widokiem na Stare Miasto.
OBIETNICE, OBIETNICE, OBIETNICE... a ścieżka między Galerią Zawodzie a ul. Moniuszki? Ile to już lat mija od początku projektu? 5 lat + jeszcze 3 lata (niezłe tempo)
Najlepszy projekt od lat!
Ale jedna uwaga - co rozumieć przez "Wkrótce układana będzie na nich specjalna żywica w kolorze żółtym i czerwonym"? Że te ścieżki zostaną pomalowane na pstrokate kolory?
Dobrze, że to się dzieje, gratuluję pomysłu.
Może to pomoże zadbać o porządek na brzegach krośnieńskiego Wisłoka?
Częściowo pewnie ucierpi naturalna przyroda: bo dzika roślinność bywa niszczona przy takich inwestycjach (i czasami zastępowana "krokusowymi rabatami"), a do tego dojdzie "zaśmiecenie" światłem (ilość latarni zwróconych ku rzece nieco niepokoi).
Niemniej lepszego pomysłu w naszym kręgu kulturowym raczej nie będzie, dlatego jestem na TAK:-)
Super. Połączcie jeszcze planowany odc. B z ul. Stapińskiego oraz odc. D z Korczyńską. Wówczas drogi te miałyby również charakter użytkowy poza rekreacyjnym.
Świetne wieści! Szkoda tylko, że termin kolejnych części jest taki odległy. Może dałoby się planować kilka mniejszych odcinków, a za to szybciej, żeby choć fragmenty powstały wcześniej?Ciekawi mnie, czy przy bulwarach będą nasadzenia drzew i krzewów? Bardzo by się przydały. Ponawiam prośbę o łąkę krokusową, do tego drzewa, a może jeszcze wiosenne kwiaty, jak przebiśniegi, zawilce i fiołki? Wszystkie są w sprzedaży.
Dlaczego planowana jest ścieżka od ul. Konopnickiej wzdłuż ścieżki na ul. Skrajnej czyli tuż pod oknami mieszkańców, a nie od ul Mostowej do ul. Szuby?