Od prawie roku w Krośnie trwa budowa ścieżki dla pieszych (o szerokości 1,5 m) oraz rowerzystów i rolkarzy (2 m) wzdłuż rzeki Wisłok – od parkingu przy hali sportowo-widowiskowej aż po galerię Zawodzie.
Mimo że prace jeszcze trwają, już teraz wielu mieszkańców dyskretnie przemieszcza się nową trasą. Spacerowicze odkrywają nie tylko samą ścieżkę, ale także nowe spojrzenie na miasto i rzekę Wisłok.
Powstają także dwie duże strefy aktywnego relaksu. Jedna będzie zlokalizowana obok kładki na ul. Fredry, zaś druga przy hali sportowo-widowiskowej. Urządzenia dla dzieci i dorosłych mają być zainstalowane do końca lutego.
Do tego będą też dwa zejścia do rzeki - między mostem na ulicy Niepodległości a kładką na ulicy Fredry. Miejsca te mają pełnić funkcje "zielonych plaż". Szczegółowo cały projekt opisywaliśmy tutaj.
- Chcemy zakończyć prace do końca marca – zapewnia Grzegorz Zarzycki z firmy AGZ, główny wykonawca bulwarów.
W chwili obecnej budowany jest jeszcze niewielki odcinek ścieżki pod mostem na ul. Niepodległości do hali sportowej.
Na pozostałych odcinkach ścieżka ma już betonową nawierzchnię. Wkrótce układana będzie na nich specjalna żywica w kolorze żółtym i czerwonym.
Stoją już latarnie (jest ich kilkadziesiąt), a wkrótce zainstalowane zostaną barierki zabezpieczające wzdłuż brzegu oraz ławki (będzie ich ponad 20).
Władze Miasta mają już dalsze plany rozwoju tych ścieżek. Właśnie ogłoszony został przetarg na opracowanie dokumentacji kolejnych odcinków. Powstać ma cała sieć ciągów pieszo-rowerowych wokół rzeki Wisłok, ale także w pobliżu Lubatówki.
- Chcemy połączyć się tymi ścieżkami z gminami ościennymi. Posiadając dokumentacje, możemy ubiegać się o środki zewnętrzne – wyjaśnia dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
Oto orientacyjny przebieg nowych ścieżek (i przebudowa kilku odcinków obecnych dróg). Kolorem czerwonym zaznaczono obecnie budowane odcinki, kolorem żółtym - planowane:
Planowane odcinki to:
A – od hali sportowej do zakola przy rzece Wisłok;
B – od nowej kładki na rzece Wisłok do zakola rzeki Wisłok;
C – od zakola rzeki Wisłok do ul. Asnyka (przez nową kładkę na rzece);
D – od ul. Pieszej do kładki;
E – od ul. Fredry do ul. Pieszej przez ul. Niepodległości;
F – od ul. Piłsudskiego, wzdłuż Lubatówki, przez ul. Jeleniówka do ul. Konopnickiej;
G – od galerii Zawodzie do ul. Konopnickiej;
H – od ul. Konopnickiej do ul. Zaścianek (oczyszczalnia ścieków).
Ścieżki te będą miały takie same parametry, jak powstające bulwary wzdłuż Wisłoka, czyli ich szerokość wyniesie 3,5 m (2 m dla rowerów, 1,5 m dla pieszych), a nawierzchnia będzie bitumiczna i z żywicy.
Dokumentacja projektowa kolejnych ścieżek powstanie nie szybciej jak w ciągu 3 lat (taki termin określony jest w opisie przetargu), dlatego ich powstanie – o ile pozwolą środki – może być realne w latach 2028-30.