Taki jest pomysł na nowe osiedle. Zielone, przyjazne i nowoczesne

Planowane przez Miasto nowe osiedle, które ma powstać na 46 ha między ulicami Sikorskiego i Polną, doczekało się koncepcji urbanistycznych. Według planów może tam powstać niemal 3 tysiące mieszkań, przedszkole, dom seniora, a nawet dworzec. Osiedle ma być przyjazne dla człowieka, który ma przebywać wśród zieleni i mieć gdzie wypocząć.

Przypomnijmy. W dzielnicy Suchodół, pomiędzy ulicami Sikorskiego i Polną, Miasto planuje utworzenie nowego osiedla. To aż 46 ha nieużytków, którymi dysponuje Krajowy Zasób Nieruchomości. Z tą instytucją państwową Miasto podpisało umowę o współpracy i dzięki temu może zagospodarować ten teren pod mieszkalnictwo i usługi. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.

Konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej wygrała grupa architektów: AMP Architekt Michał Piech, LUMIOO sp. z o.o. i Projekt Officyna Pracownia Architektury Piotr Cegielski. Właśnie poznaliśmy dwie wersje zwycięskiej koncepcji.

Urbaniści i architekci uznali, że skoro obszar ma "dziewiczy" charakter, to posiada wręcz nieograniczone możliwości wydzielenia niezależnego osiedla mieszkaniowego z całą niezbędną infrastrukturą zapewniającą jej funkcjonowanie. Osiedle ma być "modelowe", ze zrównoważoną przestrzenią, w której budynki nie tylko współgrają ze sobą, ale także z infrastrukturą, terenami rekreacyjnymi i zielenią. 

Lokalizacja terenu, na którym planowane jest nowe osiedle
krosno.obliview.com/
Wariant A koncepcji urbanistyczno-architektonicznej
MICHAŁ PIECH, LUMIOO SP. Z O.O., PIOTR CEGIELSKI
Wariant B koncepcji urbanistyczno-architektonicznej
MICHAŁ PIECH, LUMIOO SP. Z O.O., PIOTR CEGIELSKI

Oba warianty mają cechy wspólne:

  • główna droga dojazdowa znajduje się od strony południowej (to ulica równoległa do Polnej);
  • utworzenie terenów rekreacyjnych wokół potoku Olszyny (od strony północnej, jako bufor oddzielający nowe osiedle od linii kolejowej);
  • utworzenie nowej ulicy w kierunku północ-południe (po wschodniej stronie terenu);
  • utworzenie sieci uliczek ("ringu") wewnątrz osiedla dla ruchu kołowego, rowerowego i pieszego;
  • rozproszenie typu i wysokości zabudowy od niskiej na peryferiach osiedla do wyższej w centralnej części osiedla (maks. 6 kondygnacji);
  • lokale handlowo-usługowe zlokalizowane na parterach budynków wielorodzinnych;
  • utworzenie dworca kolejowego;
  • utworzenie zbiornika retencyjnego wód opadowych, który ma być główną atrakcją przestrzeni publicznej wewnątrz osiedla.

Ekologia i człowiek

Kluczowe założenie dla obu wariantów to duży nacisk na odnawialne źródła energii oraz rozwiązania proekologiczne:

  • dachy płaskie w przypadku budynków wielorodzinnych zaprojektowane jako zielone, zbierające wodę deszczową (deszczówka ma zasilać zbiornik w centrum);
  • dachy wszystkich budynków (w tym szkoły, domu starców, przedszkola, dworca i administracji) pokryte ogniwami fotowoltaicznymi oraz wiatrakami produkującymi energię dla całego osiedla;
  • stworzenie jak największej samowystarczalności osiedla pod względem funkcjonalnym, co w przełożeniu spowoduje zmniejszenie potrzeb komunikacji kołowej na rzecz pieszo-rowerowej;
  • mniejsze pokrycie terenu drogami, a pozostawienie większej powierzchni zielonej;
  • możliwość przydomowych upraw w szklarniach i ogródkach;
  • ciąg spacerowy dookoła osiedla zatopiony w zieleni.

Wewnątrz osiedla urbaniści postanowili uspokoić ruch kołowy: prędkość ma być ograniczona do 20 km/h, a pierwszeństwo ma mieć ruch pieszy i rowerowy, który odbywa się w otoczeniu zieleni i wody (to rozwiązanie znane w dużych miastach jako tzw. woonerfy).

W obu założeniach planiści kierowali się podstawową myślą przewodnią, że:

to mieszkańcy stanowią o wartości osiedla i to oni tworzą jego tożsamość. 

"Modelowe osiedle w Krośnie ma być przyjazne dla życia, wspierające zacieśnianie więzi społecznych i sąsiedzkich dla wszystkich pokoleń mieszkańców" - podkreślają. Mają temu też służyć liczne ławeczki, place zabaw i zewnętrzne siłownie.

Szczegóły i dalsze konsultacje

Ze szczegółowymi opisami koncepcji można zapoznać się tutaj (pliki pdf):

Urząd Miasta zaprasza wszystkich zainteresowanych do udziału w dalszych konsultacjach nad zagospdarowaniem nowego osiedla. Architekci i urbaniści, którzy przedstawili koncepcje, chcą wysłuchać uwag i sugestii mieszkańców. Spotkania odbędą się 15 i 17 listopada (wtorek, czwartek) o godzinie 16:00 w sali narad Urzędu Miasta Krosna przy ul. Staszica 2, pokój 21, I piętro.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
maupa
09.11.2022 20:05

3 tys. mieszkań to około 6 tys. samochodów - gdzie to będzie stało? Poza osiedlem?

maupa
na forum od listopada 2017
kurnachata
07.11.2022 22:35

Dziwne to wszystko, powinno być bardziej zwykłe jak za PRL, chociaż wtedy społeczeństwo było młode. Więc bardzo sceptyczne podejście do takich dziwacznych budynków. Akurat Dom starości to taka niepisana realność obecnego świata gdzie można doczekać końca. Drugi dworzec? Może ze względu na bliskość drogi expresowej S1 bo obecny dworzec bywa pustawy chociaż obsługuje kilka obleganych połączeń

kurnachata
na forum od listopada 2017
wokol_krosna
07.11.2022 17:45

Każde osiedle powinno mieć swoje centrum, najlepiej w formie placu, przy którym usytuowane są urzędy, usługi i sklepy. Taki rynek, najlepiej w środku osiedla. W wariancie B można go zrobić blisko centrum administracyjnego i blisko zbiornika retencyjnego (zbiornik na razie wygląda nieprawdopodobnie, ale przecież to jest konieczne w związku ze zmianą klimatu i postępującą suszą). Zamiast jedego bloku (jest ich w planie chyba zbyt dużo), warto zaprojektować plac.

wokol_krosna
na forum od listopada 2017
BPK
06.11.2022 11:10

To są kpiny... od ponad 20 lat nie udrożnili Zetki, pogłębiając tylko paraliż centrum miasta, a bredzą o jakiś wizjach z kosmosu... Niech załatwią wreszcie obecne problemy mieszkańców a nie pisanie bajek...

BPK
na forum od listopada 2017
little
06.11.2022 09:27

Czy osiedle przewiduje jakieś parkingi/miejsca postojowe, a nawet przystanki? Czy tylko poruszać się będzie na nogach, elektryczną hulajnogą i autobusem? Dom seniora przy przedszkolu/boisku to pomysł kogoś kto nie ma pojęcia o planowaniu przestrzennym. To samo dotyczy dworca zlokalizowanego na obrzeżach osiedla i to jeszcze możliwie najdalej od domu seniora. Ktoś tam seniorów chyba bardzo nie lubi. No i co ze ścieżkami rowerowymi? Każda z ulic będzie z założenia ścieżka rowerową i chodnikiem jednocześnie? Można to wywnioskować patrząc na koncepcję marginalizacji posiadaczy samochodów. Czy każdy blok będzie miał garaż podziemny? Czy poszczególne grupy budynków będą odgrodzeone plotami od pozostałej części osiedla? Obecnie jest taka tendencja na stawianie płotów.

No i na koniec ostatnie z nurtujących mnie pytań, czy planowane są na nim schrony na wypadek wojny?

little
na forum od grudnia 2020
wokol_krosna
06.11.2022 01:18

W wariancie B jest więcej zieleni dookoła osiedla, łatwiej dostępnej. Dobrym rozwiązaniem jest też wyrażny układ ulicy, którą można objechać dookoła.

Na minus dom seniora blisko szkoły - zapewne seniorom przeszkadzałyby odgłosy bawiących się czy krzyczących dzieci. Na minus też bloki z zamkniętym wewnątrz podwórkiem bez otwartego wejścia - przestrzeń klaustrofobiczna; w wariancie A bloki tworzą literę C lub G, zostało otwarte przejście do środka, to zdecydowanie przyjaźniejsze rozwiązanie. Bloki w obu wariantach wydają się też ciasno upchane, trzeba by zadbać, by była między nimi odpowiednia odległość, by nie zaglądać sąsiadom w okna.

Takie osiedle na pewno powstawałoby etapami, ale ważne, by był dobry plan.

wokol_krosna
na forum od listopada 2017
wokol_krosna
06.11.2022 01:00

Nie rozumiem, skąd głosy niedowierzania, że takie osiedle mogłoby powstać? Przecież "Guzikówka" też jest dopracowanym, samowystarczalnym osiedlem, ze szkołą, przedszkolem i żłobkiem, kompleksem sklepów, punktów usługowych i osiedlowym domem kultury w centrum. Jest też sporo zieleni przy blokach, miejsca do uprawiania sportu i droga okalająca całe osiedle. W niedalekiej odległości kościół. Wszystko zgodne z założeniami "miasta pięknastominutowego", tak modnego obecnie, w którym wszędzie można dotrzeć właśnie w ciągu 15 minut. Bardzo brakuje tylko prawdziwego parku - przydałby się nad Lubatówką w stronę kościoła i przy ulicy Ostaszewskiego.

Niestety to ostatnio powstające bloki czy szeregówki są projektowane pojedynczo, bez dbałości o zaplanowanie sklepów, usług, parków, ścieżek, systemu dróg dojazdowych.

wokol_krosna
na forum od listopada 2017
mikser
04.11.2022 21:50

Wszystko ładnie, pięknie, tylko kto zainwestuje w takie osiedle? Prywatni deweloperzy napewno nie będą chcieli budować drogich w budowie i utrzymaniu budynków typu dom seniora czy dworzec, albo jakiś tam staw. Kto to zbuduje, a potem będzie utrzymywał?

mikser
na forum od listopada 2017
wokol_krosna
04.11.2022 21:40

Wreszcie odważna, nowoczesna koncepcja! Oby ją zrealizowano. Takie rozwiązania są możliwe, są już realizowane w różnych miastach. Wreszcie pomyślano, żeby tereny nad wodą wykorzystać na rekreację (o co apeluję już od dawna).

wokol_krosna
na forum od listopada 2017
rafal
04.11.2022 21:18

Koncepcja raczej jako ciekawostka - dworzec czy zbiornik retencyjny za drogie w utrzymaniu. Lepiej w centrum wybudować duży park z ciekawą architekturą. Budynki nieco wyższe ale bardziej oddalone od siebie. Na plus ciekawy układ ulic.

rafal
na forum od listopada 2017
wed
04.11.2022 19:49

Wygląda ładnie, ale to chyba nie w tym wieku powstanie... Oczywiście chciałbym się mylić.

wed
na forum od listopada 2017
WSZYSTKIE KOMENTARZE (31)