Śmieci: nowe stawki, zasady prawie te same

13,50 i 9 zł - to stawki przyjęte przez Radę Miasta za wywóz śmieci, które będą obowiązywać od 1 lipca 2013 roku. Drożej zapłacimy za odpady zmieszane, mniej ci, którzy zdecydują się je segregować. "Oznakowane kodem kreskowym odpowiednim do każdej nieruchomości worki dostarczy nam miasto. "Pamiętajmy, by do połowy roku wypowiedzieć umowę z poprzednim odbiorcą śmieci.
Od 1 lipca 2013 wejdą w życie nowe stawki opłat za śmieci

W czwartek (7.02) Rada Miasta przyjęła pakiet uchwał dotyczących gospodarki odpadami. Od lipca wchodzi w życie nowa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która rewolucjonizuje dotychczasowe zasady. W największym stopniu rewolucjonizuje je jednak dla samorządów, dla mieszkańców oznacza to głównie zmiany stawek, większość zasad pozostaje bez zmian.

- W Krośnie mamy dobrze zorganizowany system gospodarki odpadami. Utrzymujemy go niemal w całości, adaptujemy go jedynie do przepisów nowej uchwały - podkreśla Krzysztof Smerecki, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Krośnie.

Oto najważniejsze zmiany dotyczące cen, sposobu naliczania opłat oraz formalności leżących po stronie mieszkańców:

  • Gmina staje się właścicielem odpadów - to ona organizuje cały system wywozu i zagospodarowania śmieci. W imieniu mieszkańców zleci tę usługę firmie wyłonionej w drodze przetargu.
  • Opłaty będą naliczane miesięcznie na mieszkańca. Łączna opłata za odpady odbierane z danej nieruchomości stanowi iloczyn osób ją zamieszkujących.
  • Stawka za wywóz odpadów zmieszanych - 13,50 zł, stawka za śmieci wstępnie posegregowane - 9 zł (kiedy odpady odbierane w sposób selektywny stanowią co najmniej 20 % objętości odpadów zebranych w danej nieruchomości).

Przykład: 4-osobowa rodzina mieszkająca w domu prywatnym, przy opróżnianiu pojemnika 110 l raz na dwa tygodnie, deklarująca segregację odpadów - zapłaci 36 zł miesięcznie.

Jeszcze rok temu płaciła około 25 zł miesięcznie za odpady zmieszane. Jeśli segregowała odpady, ponosiła jeszcze koszty worków (worek na odpady opakowaniowe - 2,50 zł, worek na szkło - 2,50 zł).

Na ustalone przez Radę Miasta opłaty składa się: funkcjonowanie systemu zagospodarowania odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnej zbiórki, likwidacja dzikich wysypisk, edukacja ekologiczna, obsługa administracyjna systemu.

  • Opłata za odbiór śmieci płacona będzie łącznie za dwa miesiące w terminie do 15 dnia miesiąca następnego. Uiszczana będzie w kasach Urzędu Miasta.
  • Opłaty ustalane będą na podstawie deklaracji składanej przez właścicieli nieruchomości.

Deklaracja zawiera m.in.:
- dane identyfikacyjne właściciela,
- dokładny adres nieruchomości,
- liczbę osób zamieszkujących nieruchomość,
- wybór sposobu zbierania powstałych odpadów (odpady segregowane bądź zmieszane),
- ilość i rodzaj zużytego paliwa stałego,
- wyposażenie nieruchomości w kompostownik.

Pierwszą deklarację należy złożyć do 30 marca 2013. Do deklaracji należy dołączyć kopię umowy zawartej z poprzednim odbiorcą odpadów komunalnych.

  • Do 30 czerwca należy wypowiedzieć umowę firmie, która dotąd odbierała odpady z danej nieruchomości (by po 1 lipca nie płacić dwa razy).

Okres wypowiedzenia umowy na pewno wskazany jest w zawartej z odbiorcą odpadów umowie. Jeśli wynosi np. 3 miesiące, stosowne pismo należy wysłać jeszcze przed 1 kwietnia.

  • Osoby deklarujące segregację nie muszą już kupować worków - bez dodatkowej opłaty dostarczy je miasto (poprzez firmę, która wygra przetarg na odbiór odpadów).
  • Worki będą oznakowane kodem kreskowym - w ten sposób właściciele nieruchomości będą kontrolowani, czy realizują zadeklarowaną wcześniej segregację odpadów. Odpady posegregowane niezgodnie z zasadami traktowane bedą jako odpady zmieszane. Do mieszkańców trafią informacje jak segregować poprawnie.
  • Pojemność pojemników do zbierania odpadów zmieszanych zależy od liczby osób zamieszkujących nieruchomość i powinna być dostosowana do ilości wytwarzanych odpadów:

1) w zabudowie jednorodzinnej (odbiór nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie):
1 - 2 osób - pojemnik 60 l,
3 - 4 osób - pojemnik 110 l lub 120 l,
5 - 6 osób - pojemnik 110 l lub 120 l i 60 l,
7 osób lub więcej - pojemnik 240 l i wielokrotności pojemników odpowiednio 60 l, 110 l lub 120 l i 240 l.

Jeśli np. dla 4 osobowej rodziny pojemnik 120-litrowy okaże się niewystarczający, będzie możliwość otrzymania dodatkowych worków lub pojemnika. - Na podstawie kilkunastoletniego doświadczenia z funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami w Krośnie, uważamy, że na jedną osobę pojemnik 60-litrowy wywożony raz na dwa tygodnie jest absolutnie wystarczający. Jeśli rozpocznie segregacje odpadów, nie wytworzy więcej niż 120 litrów odpadów zmieszanych - mówi Krzysztof Smerecki. - Jeśli jednak ktoś będzie miał większe potrzeby może zwrócić się do gminy, aby okresowo dostarczyła mu jeden pojemnik więcej. Nie zapłaci wtedy więcej, bo deklarujemy wywiezienie wszystkich odpadów. Uważamy jednak, że będą to incydentalne przypadki.

2) w zabudowie wielorodzinnej (odbiór nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie):
max 90 osób - pojemnik o minimalnej pojemności 1100 l.

3) na terenie Zespołu Staromiejskiego (odbiór raz w tygodniu)
max 12 osób - pojemnik o pojemności do 360 l.

  • Odpady posegregowane w workach odbierane będą:

1) w zabudowie jednorodzinnej:
szkło - raz na dwa miesiące
papier, tworzywa sztuczne, metale i inne opakowania - raz w miesiącu

2) w zabudowie wielorodzinnej:
szkło - raz w miesiącu
papier, tworzywa sztuczne, metale i inne opakowania - raz w miesiącu

Jeśli okaże się, że ilość dostarczonych worków do segregacji będzie niewystarczająca, będzie możliwość otrzymania dodatkowych. O sposobie ich dostarczania zdecyduje wyłoniona w przetargu firma.

Radni byli jednomyślni co do określenia zasad świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych. Różnica zdań wystąpiła przy stawkach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opozycja nie zgadzała się na zaproponowane przez prezydenta stawki w takiej wysokości, domagała się niższych.

Uchwała przeszła głosami Klubu Samorządowego i radnej PO (11 głosów za), przeciw 6 (PIS, PO), wstrzymało się: 3 (PIS, Klub Samorządowy). Klub PO wystosował oświadczenie: "Taka postawa Klubu Samorządowego oznacza wzięcie na siebie pełnej odpowiedzialności za wdrożenie zmian związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi w naszym mieście." - czytamy między innymi.

- Zaproponowane i ustalone stawki to wynik konsensusu między propozycjami, które pojawiały się w wielotygodniowej dyskusji. To złoty środek - podkreślał podczas sesji Piotr Przytocki, prezydent Krosna. - W moim osobistym przypadku będę płacił więcej, niektórzy mieszkańcy będą jednak zadowoleni, bo będą płacić mniej.

- Chcemy mieszkańców przekonać do segregacji odpadów. Zagospodarowanie odpadów komunalnych zmieszanych w Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów kosztuje 290 zł za tonę, a odpadów selektywnych około 50. To spora różnica - przypomina Krzysztof Smerecki. - To, ile będziemy płacić, zależy więc przede wszystkim od nas.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)