Posłuchaj audycji na ten temat:
Punkt Informacji Kulturalno-Turystycznej w Krośnie działa od 2004 roku. Zaglądają do niego turyści z Polski, ale też np. ze Słowacji, Czech, Francji, Niemiec, Norwegii czy Danii. W 2024 roku z jego usług skorzystało prawie 6 tys. osób, w tym 241 obcokrajowców. Pracownicy zaznaczają, że to bardzo dobry wynik jak na miasto tej wielkości.
W ostatnim czasie PIKT przeniósł się z powrotem na rynek, ale tym razem do kamienicy nr 2. Powodem kolejnej przeprowadzki był remont budynku Muzeum Rzemiosła na styku ulic Słowackiego i Blich, gdzie do tej pory mieścił się Punkt (pisaliśmy o tym tutaj).
- Nowe miejsce to strzał w dziesiątkę. Ma wyjście prosto na rynek, bardzo łatwo tutaj trafić. Jesteśmy widoczni dla mieszkańców i turystów. Liczę na to, że Punkt pozostanie tutaj i będzie się rozwijał – mówi Marta Rymar, dyrektor Muzeum Rzemiosła i Miejski Konserwator Zabytków w Krośnie.
Kolejną niespodzianką dla krośnian i przyjezdnych są nowe, autorskie pamiątki, które zaprojektowała i wyprodukowała polska firma Love Poland Design z Warszawy. A wszystko zaczęło się od przypadkowego spotkania.
– Gdy dyżurowałam w Punkcie Informacji Kulturalno-Turystycznej, przyszła dziewczyna, która zaczęła oglądać pamiątki. Zwróciła uwagę na skarpetki . W końcu wyznała, że ma firmę, która robi takie rzeczy – wspomina Magdalena Czelna-Mikosz, zastępca dyrektora Muzeum Rzemiosła.
Tak zaczęła się współpraca, która zaowocowała pokaźną kolekcją pamiątek w formie m.in.: kubków (również barowych), magnesów, pocztówek, przypinek, puzzli 500 elementów, ściereczek do okularów, notesów, długopisów, ołówków, podkładek czy breloczków.
- Love Poland Design powstało 12 lat temu, żeby odczarować świat polskich pamiątek. Aby nie kojarzyły się z tandetą, ale ze stylem i wysoką jakością – mówi Agata Kulikowska-Florek, założycielka i szefowa marki, która dodaje:
Możemy być dumni z tego, że mamy metkę Made in Poland, bo to się rzadko zdarza. Większość pamiątkarskich sklepów posiada przede wszystkim pamiątki produkowane w Chinach. A istotne jest to, aby promować polskość.
I faktycznie, jak patrzy się na nowe, krośnieńskie pamiątki, widać, że zostały zrobione z wyczuciem i smakiem. Wzbudzają coraz większe zainteresowanie klientów i co ważniejsze nie znajdziemy ich nigdzie indziej. - Nie ma dnia, abyśmy nie sprzedali dużego pakietu pamiątek. Podobają się ludziom, którzy sami podsuwają nam nowe pomysły – mówi Marta Rymar.
Na początku firma Love Poland Design zebrała informacje na temat Krosna. – Mieliśmy tyle materiałów, żeby było w czym wybierać. Część tych projektów zrealizowaliśmy w oparciu o archiwalne zdjęcia – tłumaczy Agata Kulikowska-Florek.
Kolekcję stworzono na bazie ręcznie malowanych ilustracji. – Następnie skanowaliśmy je i obrabialiśmy graficznie. Później dobieraliśmy kolory, ale w taki sposób, aby wszystko do siebie pasowało. Cały proces był czasochłonny.
Motywy widoczne na gadżetach to głównie krośnieński rynek, wieża farna i balony w różnych kolorach i stylistykach. Wszystkie pamiątki zostały wyprodukowane w Polsce. Na przykład kubek ceramiczny powstał w fabryce ceramiki Lubiana, a skarpetki wykonano w dziewiarni w Łodzi.
Marta Rymar przyznaje, że to skarpetki robią największą furorę wśród klientów. W Punkcie można je kupić w rozmiarach dla dorosłych i dzieci, z motywem wieży farnej, ale też z balonami, szklanymi rybami czy historycznymi postaciami: Ignacym Łukasiewiczem, Michałem Mięsowiczem czy Robertem Portiusem. – Są one zaprojektowane w taki sposób, aby były wytrzymałe. Mają w składzie 80% bawełny, wzmocniliśmy ściągacze, pięty i palce – mówi Agata.
Za projekt powstania nowych pamiątek była odpowiedzialna Magdalena Czelna-Mikosz: - Zastanawialiśmy się, jak jeszcze bardziej "otworzyć" PIKT na mieszkańców i turystów. Pomyśleliśmy, że możemy promować miasto w wizualny sposób, stąd pomysł na pamiątki. Poza tym nasi pracownicy wciąż się szkolą, czy to od strony turystycznej, czy od językowej. Pracujemy też nad nową stroną internetową Visit Krosno, która pojawi się w przyszłym roku.
- Nasz Punkt Informacji Kulturalno-Turystycznej cały czas się rozwija. Obecnie chińszczyzna zalewa stragany, a ta autorska kolekcja jest piękna. Dla krośnian, którzy sentymentalnie podchodzą do takich pamiątek, to jest wspaniały prezent, a dla turystów, którzy coraz częściej odwiedzają nasze miasto, to pamiątka, której my się nie wstydzimy – zaznacza Joanna Sowa, naczelnik Wydziału Promocji i Turystyki w Urzędzie Miasta Krosna.
W Punkcie Informacji Kulturalno-Turystycznej oprócz nowych pamiątek znajdziemy również pocztówki Ryszarda Kai, polskiego, nieżyjącego artysty i grafika, obrazy Anny Muni czy Leszka Wąsika, kupimy kawę Krośnieńska czy książki z lokalnych wydawnictw np. Ruthenusa lub Carpathii oraz wyroby Krosno Len Men czy Glass Studio Habrat. Są też kopie malarskie, które wykonuje Magda Długosz-Kościelniak, pracownica Muzeum Rzemiosła.
Warto też pamiętać, że Punkt Informacji Kulturalno-Turystycznej to nie tylko sklep z pamiątkami, ale również miejsce, gdzie można dowiedzieć się, co ciekawego dzieje się w Krośnie, co warto tutaj zwiedzić. Można w nim kupić mapę miasta czy regionu, np. Bieszczadów albo otrzymać bezpłatne materiały, np. mapy rowerowe dla turystów zainteresowanych szlakami rowerowymi.
Z Punktu Informacji Kulturalno-Turystycznej przy ul. Rynek 2 w Krośnie można korzystać przez cały tydzień w godz. od 10:00 do 18:00.
Ile kosztują skarpetki, że ludzie się tłoczą?
A very nice idea for the benefit of tourists and Krosno.
Puzzle są super :) Wreszcie dobrej jakości pamiątki, a nie dziadostwo. Znajoma z każdego miejsca w Polsce przywozi najbardziej pokraczne i kiczowate gadżety jakie tylko da się znaleźć, teraz będzie jej trudno :P
Mi się podoba ta inicjatywa.
Gdyby jeszcze zrobić i wypromować, dodatkowy kurs "MKS-u" z okolic Rynku do firmowego sklepu KHS na ul. Tysiąclecia, to faktycznie marka Krosno Miasto Szkła, byłaby prawdą.