Kolejowe zamieszanie. Cięcie tras, więcej kursów, wyłączona stacja

Więcej połączeń - także weekendowych - w stronę Jedlicza i Jasła, ale bez pociągów do Sanoka i Rzeszowa. Ważny od 14 grudnia rozkład jazdy na kolei oznacza też zawieszenie działania przystanku Krosno Miasto, jak również niekorzystną korektę na porannym pociągu do Krakowa. Na zmiany reaguje MKS, a w tle całego zamieszania jest m.in. ruszająca modernizacja linii nr 108.
Krośnian korzystających z kolei czekają duże zmiany. Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 14 grudnia
Wiktor Kazanecki
W SKRÓCIE:
  • Od 14 grudnia 2025 roku spore zmiany, jeśli chodzi o kursowanie pociągów. Nieobsługiwany będzie przystanek Krosno Miasto, dlatego MKS uruchomi dowozowe kursy do i ze stacji Krosno.
  • Składy Polregio z Jasła zakończą bieg w Krośnie i nie pojadą do Sanoka, Zagórza oraz Ustrzyk Dolnych. Władze województwa nie planują zastępczych autobusów.
  • Jednocześnie pojawi się więcej pociągów regionalnych na trasie Krosno - Jasło i z powrotem. Część z nich pojedzie zarówno w dni robocze, jak i soboty, niedziele oraz święta.
  • PKP Intercity utrzyma połączenia Kraków - Krosno - Zagórz, ale pasażerowie skorzystają z zastępczej komunikacji autobusowej - na razie między naszym miastem a Targowiskami.
  • Poranna, dalekobieżna IC "Wetlina" tymczasowo dojedzie z Krosna tylko do stacji Kraków Płaszów. Utrudni to niektóre przesiadki na pociągi w głąb Polski.
  • A co w dalszej przyszłości? PKP Intercity zamierza wysyłać do Krosna nowoczesne, hybrydowe pociągi, których produkcja właśnie trwa.

Posłuchaj audycji na ten temat:

Nowy, roczny rozkład jazdy na kolei wchodzi w życie od niedzieli 14 grudnia. Dla Krosna i okolic największą zmianą, która wiąże się ze startującą modernizacją linii kolejowej nr 108, jest wyłączenie na 2 lata ruchu pociągów między stacjami Krosno i Targowiska.

Na wspomnianym odcinku poziom torów zostanie obniżony tak, by "schować" je pod ulicami Piastowską, Lwowską oraz Hallera. Prace te, ze względu na swą skalę, potrwają najdłużej z całej inwestycji mającej odmienić kolej między Jasłem a Nowym Zagórzem, wartej około 1 mld 250 mln złotych. Więcej piszemy tutaj.

Znikają regionalne pociągi z Krosna do Zagórza

Co to znaczy dla pasażerów? Od 14 grudnia lokalne pociągi Polregio z Jasła zakończą i rozpoczną bieg na stacji Krosno - nie dojadą do Sanoka, Zagórza czy Ustrzyk Dolnych. Co więcej, władze województwa, czyli organizator regionalnej kolei, postanowiły, że w zamian nie będzie zastępczej komunikacji autobusowej.

- Decyzja ta wynika z niskiej frekwencji pasażerów i niekonkurencyjnego czasu przejazdu w porównaniu z istniejącą komunikacją busową. Często brakuje możliwości dojazdu autobusów w rejon przystanków kolejowych - tłumaczy Aleksandra Gorzelak-Nieduży z Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego.

Z przystanku Krosno Miasto - ze względu na rozpoczynający się remont LK nr 108 - przestaną odjeżdżać pociągi
Wiktor kazanecki

Jak dodaje, ruch pociągów regionalnych Krosno - Jasło będzie utrzymany do marca, a kiedy tory i tu będą niedostępne (od marca do września 2026 roku), wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza, "wyłącznie jednak na tym odcinku".

- Po zakończeniu robót planowane jest przywrócenie normalnych połączeń kolejowych Krosno - Jasło - uzupełnia Aleksandra Gorzelak-Nieduży, wskazując, iż w planach po całkowitym otwarciu odnawianego szlaku - czyli przełomie lat 2027/2028 - jest co najmniej 8 odjazdów do Sanoka i tyle samo w kierunku Rzeszowa. Do stolicy województwa docelowo pojedziemy powstającą łącznicą Jedlicze - Szebnie.

Zero pociągów do Rzeszowa, ale więcej do Jasła

Koniec budowy kolejowego skrótu zaplanowano na 2029 rok. Zanim jednak to nastąpi, od 14 grudnia całkiem stracimy bezpośrednie połączenia kolejowe z Rzeszowem. Pociągi Polregio pojadą najdalej do Jasła, choć obecnie część składów dociera do Rzeszowa naokoło przez Frysztak i Strzyżów. Czy takie połączenie powróci przed oddaniem łącznicy do użytku? Tego nie wiadomo.

W Krośnie meldują się już lokomotywy ciągnące wagony z materiałami służącymi do rozpoczynającej się modernizacji LK nr 108
Damian Krzanowski

Są jednak i dobre informacje. Mimo spowodowanych remontem cięć województwo sfinansuje kilka dodatkowych pociągów z Krosna do Jasła i z powrotem. Niektóre z nich pojadą też w weekendy, a nawet Boże Narodzenie, Nowy Rok oraz Trzech Króli.

To istotna zmiana, bo dotychczas w dni wolne od pracy regionalnych pociągów mieliśmy jak na lekarstwo. Cieszyć się z tego mogą również mieszkańcy Jedlicza, którzy od kilku lat w niedziele i święta są właściwie odcięci od komunikacji publicznej z Krosnem. Rozkład jazdy zamieszczamy niżej.

PKP Intercity dojedzie, kiedy będzie mogło. Dodatkowe kursy MKS

Skutki modernizacji LK nr 108 dotyczą też dalekobieżnych pociągów PKP Intercity. Jak zaplanował przewoźnik, od 14 grudnia składy z Krakowa dojadą tylko do stacji Krosno. Podróżni chcący jechać do Sanoka czy Zagórza przesiądą się do autobusów, które zawiozą ich do Targowisk. Tam znów wsiądą do pociągów, a analogiczna reguła obowiązywać będzie również w przeciwnym kierunku.

Do Krosna docierają pociągi PKP Intercity "Wetlina" i "Bieszczady". Startują z Krakowa Głównego - jednego z najważniejszych punktów przesiadkowych w Polsce
Wiktor kazanecki

System ten będzie obowiązywał co najmniej do 7 marca. Co ważne - zastępcze autobusy nie będą zatrzymywały się obok przystanku Krosno Miasto. Jedynym punktem, skąd pojedziemy koleją do Krakowa, stanie się główna stacja przy dworcu. Godziny odjazdów IC "Wetlina" i "Bieszczady" pozostaną podobne, jak dotąd: odpowiednio 6:14 oraz 16:24. 

Aby mieszkającym na osiedlach Traugutta, Grota-Roweckiego, Generalskim czy Markiewicza łatwiej było korzystać z międzywojewódzkich pociągów, od 14 grudnia MKS zapewni codzienne kursy linii "E", o co wnioskował radny Gabriel Zajdel:

  • 5:50 na trasie: Os. Traugutta - Podkarpacka - Boh. Westerplatte PKP - Powstańców Śląskich - Powstańców Warszawskich - Plac Monte Cassino - Staszica - Legionów - Lewakowskiego - Dworzec
  • 21:39 na trasie: Dworzec - Krakowska Cmentarz - Podwale - Grodzka Kino - Plac Monte Cassino - Powstańców Warszawskich - Powstańców Śląskich - Boh. Westerplatte - Lwowska PKP - Starostwo Powiatowe - Podkarpacka - Os. Traugutta

A co natomiast od 8 marca?  Wówczas pociągi PKP Intercity będą docierać wyłącznie do Jasła, skąd podróżnych w kierunku Krosna, Sanoka i Zagórza zabierze komunikacja zastępcza. Na ten moment rozkład jazdy wskazuje, iż te autobusy zatrzymają się zarówno na głównej stacji Krosno, jak i przy przystanku Krosno Miasto - ale już nie w Targowiskach. Od września dalekobieżne składy znów dotrą do Krosna, gdzie nastąpi przesiadka na autobusy do Zagórza.

Rozkład jazdy pociągów ze stacji Krosno w stronę Jasła i Krakowa (ważny od 14 grudnia 2025 do marca 2026):

Tak jeździć będą pociągi z Krosna w nowym rozkładzie jazdy 2025/26
redakcja Krosno24.pl

Poranne utrudnienie w Krakowie. Bez kolei do Komańczy i Łupkowa

Zwróćmy jeszcze uwagę, że trasa porannej "Wetliny" od 14 grudnia - co najmniej do marca - zostanie skrócona do stacji Kraków Płaszów, choć dotychczas pociąg ten dojeżdżał do Krakowa Głównego. Utrudni to podróże z przesiadką z Krosna w niektórych kierunkach, chociażby Warszawy czy Trójmiasta. Jak sugeruje Portal Pasażera, aby z dostać się z Płaszowa na Główny, powinniśmy skorzystać z "podwózki" Kolejami Małopolskimi.

Jeśli ktoś po 14 grudnia będzie chciał pojechać rano koleją z Krosna do Warszawy, w Krakowie czeka go dodatkowa przesiadka
PKP PLK

W PKP Intercity dowiadujemy się, iż krótsza trasa "Wetliny" wynika z wprowadzonych przez PLK "ograniczeń przepustowości na węźle krakowskim". "Wyłączane z ruchu są kolejne tory i perony na stacji Kraków Główny, co przy tak dużej liczbie połączeń powoduje, że część pociągów kursuje z pominięciem tej stacji" - czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.

Zmiana kolejowego rozkładu jazdy w pigułce
infografika krosno24.pl

Zamknięcie LK nr 108 oznacza również, że pociągi Polregio i PKP Intercity nie będą jeździć z Krosna do Komańczy i Łupkowa, a w przypadku pierwszego z przewoźników także do Medzilaborec na Słowacji, jak w minionych latach działo się to w lecie.

- Po zakończeniu inwestycji planowane jest wznowienie połączeń transgranicznych, prawdopodobnie według nowej oferty zaproponowanej przez stronę słowacką, aby pociągi w okresie wakacyjnym kursowały codziennie w miejsce dotychczasowych tylko weekendowych - zapewnia Aleksandra Gorzelak-Nieduży z Urzędu Marszałkowskiego.

Nowe, hybrydowe pociągi PKP pojadą do Krosna

O zarys, jak po modernizacji linii nr 108 i wybudowaniu łącznicy wyglądać będzie siatka połączeń z Krosna, jeszcze wczesną jesienią pytaliśmy też rzecznika PKP Intercity. Czy po latach wróciłyby pociągi przykładowo do Lublina? - Dzięki poprawie parametrów infrastruktury możliwy będzie w przyszłości rozwój oferty przewozowej o kolejne połączenia. O szczegółach informować będziemy w późniejszym czasie - usłyszeliśmy.

Bardziej konkretne plany PKP Intercity ma wobec taboru, jaki zamierza wysyłać do Krosna. Obecnie "Wetlina" i "Bieszczady" obsługiwane są spalinowymi, czerwonymi składami z lat 90., sprowadzonymi z Holandii, jakie wynajmowane są od spółki SKPL mającej bazę w Zagórzu. Jednak za parę lat w naszym mieście ujrzymy też nowoczesne, hybrydowe (spalinowo-elektryczne) pociągi z firmy Newag. Obecnie w Nowym Sączu trwa ich produkcja.

Takie pociągi PKP Intercity zamierza wysyłać m.in. do Krosna. Ich produkcja trwa w nowosądeckim Newagu
PKP INtercity
ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
Adrian Krzanowski
05.12.2025 12:16

Dajemy Ci rzetelną instrukcję obsługi kolejowych zmian, żebyś nie utknął na peronie. Takie analizy wymagają czasu. Postaw nam kawę, byśmy mogli dalej podnosić semafory dla Czytelników: buycoffee.to/krosno24

Adrian Krzanowski
na forum od października 2017
WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)