Temat płatnych parkingów w Krośnie wraca systematycznie na sesjach Rady Miasta. Tylko w 2023 roku sprawą zajmowano się w marcu, maju i sierpniu. Na grudniowej sesji (28.12) wprowadzono kolejne modyfikacje. A to najpewniej nie koniec.
- Jest to podyktowane potrzebami – wyjaśniał radny Grzegorz Rachwał (Klub Samorządowy). – Wszędzie w Polsce jest deficyt miejsc parkingowych, samochodów jest za dużo. Wszyscy chcielibyśmy mieć gdzie zaparkować i najlepiej, żeby nie płacić albo płacić minimalnie – mówił. Przypominał też, że budowa parkingów kosztuje, ich utrzymanie również.
Tym razem władze miasta zdecydowały się na dwie zmiany.
Parkingi przy ul. Powstańców Warszawskich (przy banku Pekao) i wzdłuż ul. Wojska Polskiego (odcinek od Piwiarni do ronda Honorowych Dawców Krwi) stały się płatne od września 2023 roku. Pisaliśmy o tym tutaj.
Początkowo włączono je do strefy II (obejmuje całą okolicę Rynku). Urząd zauważył jednak, że właściciele aut, skoro już muszą tak samo płacić, to wolą zaparkować bliżej centrum, np. na ul. Staszica lub Grodzkiej. I pojawił się tam problem z wolnymi miejscami i rotacją aut.
Dlatego oba te parkingi (przy Powstańców Warszawskich i przy Wojska Polskiego) postanowiono zakwalifikować do strefy III, czyli najtańszej. Godzina postoju kosztowała tam 3 zł, teraz będzie to 2 zł. Tańsze są też abonamenty, co wyjaśniamy w dalszej części tekstu.
Parking przy RCKP (pomiędzy ul. Kolejową a Naftową) pozostanie płatny pomimo protestów tamtejszych mieszkańców.
Co więcej, ten obszar płatnej strefy zostanie nieco powiększony. Teraz ok. 10 miejsc parkingowych wzdłuż ulicy Kolejowej (do ul. Wolności) zostanie włączonych także do strefy III.
Magistrat tłumaczy, że to "wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców". Bo dzięki temu, mieszkańcy dwóch sąsiednich bloków (ul. Kolejowa 2 i 2a) będą mogli zakupić abonamenty parkingowe przeznaczone tylko dla mieszkańców strefy. Do tej pory nie mieli do tego podstaw prawnych (parking opisany był jako teren przy ul. Krakowskiej, a nie Kolejowej).
A to – w najtańszej opcji - tylko 60 zł na rok (czyli 5 zł na miesiąc). Osoby, które tam nie zamieszkują muszą płacić natomiast 2 zł za godzinę postoju.
Obie zmiany będą obowiązywały od 23 stycznia 2024 roku.
Ponieważ to już czwarta w 2023 roku zmiana w systemie płatnych parkingów i można się w nich pogubić, dokonujemy całościowego podsumowania.
Trzy strefy płatnych parkingów miejskich różnią się wysokością opłat. Zasada jest prosta: im bliżej Rynku, tym drożej.
I strefa obejmuje ulice: Sienkiewicza, Franciszkańską, Blich, Słowackiego, Szczepanika, Ordynacką, Kazimierza Wielkiego, Rynek, Zjazdową, Portiusa, Pawła z Krosna, Piłsudskiego (odcinek od Rynku do ronda Solidarności).
II strefa obejmuje ulice: Podwale, Czajkowskiego (odcinek od Placu Konstytucji 3 Maja do mostu na Lubatówce), Grodzką (odcinek od Tkackiej do Placu Konstytucji 3 Maja), Staszica (odcinek od Skargi do Placu Konstytucji 3 Maja), Kapucyńską, Wisłoczą, Forteczną, Legionów, Naftową (za dworcem autobusowym), Mielczarskiego (naprzeciw Full Marketu).
III strefa obejmuje ulice: Bieszczadzką (parking przy urzędach: ZUS, PUP, Pekao), Krakowską (parking przed RCKP, odcinek od Kolejowej do Naftowej), Kolejową (od odcinka od Krakowskiej do Wolności), Powstańców Warszawskich, Wojska Polskiego (od Placu Monte Casino do ronda Honorowych Dawców Krwi).
Opłaty godzinowe:
Opłata abonamentowa:
Opłaty abonamentowe dla mieszkańców I strefy:
(w ramach tych opłat mieszkańcy I strefy mogą zaparkować auto w dowolnej strefie)
1. pojazd w rodzinie | 2. pojazd w rodzinie | |
1 miesiąc | 15 zł | 20 zł |
3 miesiące | 40 zł | 50 zł |
Pół roku | 70 zł | 90 zł |
Rok | 100 zł | 130 zł |
Opłaty abonamentowe dla firm z I strefy:
(wyjątek: restauracje dostarczające jedzenie mają inne, preferencyjne stawki)
Za jedno auto: | |
1 miesiąc | 120 zł |
3 miesiące | 300 zł |
Pół roku | 540 zł |
Rok | 800 zł |
Opłaty godzinowe:
Opłata abonamentowa:
Opłaty abonamentowe dla mieszkańców II strefy:
1. pojazd w rodzinie | 2. pojazd w rodzinie | |
1 miesiąc | 10 zł | 20 zł |
3 miesiące | 25 zł | 50 zł |
Pół roku | 45 zł | 90 zł |
Rok | 65 zł | 130 zł |
Opłaty abonamentowe dla firm z II strefy:
(wyjątek: restauracje dostarczające jedzenie mają inne, preferencyjne stawki)
Za jedno auto: | |
1 miesiąc | 60 zł |
3 miesiące | 150 zł |
Pół roku | 270 zł |
Rok | 400 zł |
Opłaty godzinowe:
Opłata abonamentowa:
Opłaty abonamentowe dla mieszkańców III strefy:
1. pojazd w rodzinie | 2. pojazd w rodzinie | |
1 miesiąc | 10 zł | 15 zł |
3 miesiące | 20 zł | 35 zł |
Pół roku | 40 zł | 60 zł |
Rok | 60 zł | 90 zł |
Opłaty abonamentowe dla firm z III strefy:
(wyjątek: restauracje dostarczające jedzenie mają inne, preferencyjne stawki)
Za jedno auto: | |
1 miesiąc | 30 zł |
3 miesiące | 75 zł |
Pół roku | 125 zł |
Rok | 200 zł |
Opłata za parkowanie pojazdów w powyższych miejscach obowiązuje w dni robocze, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 16:00. Opłatę należy uiścić w parkometrach gotówką lub poprzez aplikacje.
Za nieuiszczenie opłaty za parkowanie grozi "mandat" w wysokości 50 zł, o ile zostanie opłacony w ciągu 7 dni od wezwania. W innym przypadku opłata wzrasta do 100 zł.
Wdrożenie opłaty na tym parkingu straci tylko Apteka i Marident, bo głównie tylko osoby, które wykonywały usługę tam parkowały. Ciekawę kiedy będzie opłata wzdłuż całej Kolejowej - bo wygląda to jakby "radni" wybierani są przez mieszkańców by potem na nich (polować) nakładać opłaty! Gdybym był włodarzem to zrobił bym 4 parkingi na obrzeżach miasta i dałbym wybór wszystkim: czekać na mks, wziąć taxi, iść z buta - w dobie Zielonego Ładu - pewnie opcja nr 3 była by najzdrowsza.
@kardiodzik wystarczy żeby była opłata 10gr za godzinę i już by to wyczyściło te parkingi. Tak samo jest na OLX lub gdziekolwiek gdzie chcesz coś "oddać". Jak ustawisz cenę "0 zł", to ludzie będą się bić o tą darmową rzecz i jeszcze poproszą o dostawę pod dom. A jak sprzedajesz coś za 1 zł to nikt się nie odezwie.
Pobierać opłaty ok. Pytanie brzmi kiedy zaczniecie budować w zamian te nowe parkingi?
Parking na powstańców - był bezpłatny, stało tam zawsze 100 aut i żeby zaparkować to trzeba było wjechać, zrobić 4 kółka i jakoś się udało...
Zrobili płatny i nagle 80% miejsc wolnych haha... No magia...