Topaz z Ekolotu ponownie najlepszy. Tym razem w USA

Podczas targów lotniczych na Florydzie produkowany w Krośnie KR-030 Topaz został uznany za najbardziej wyróżniający się samolot ultralekki. To kolejna nagroda dla tej maszyny. Czy pomoże jej w podbiciu amerykańskiego rynku?
- Topaz spodobał się jurorom od samego początku - opowiada Don Reece, diler Ekolotu w USA

Samolot ultralekki KR-030 Topaz produkowany jest w całości przez krośnieńską firmę Ekolot. Zakład opuściło dotychczas około 200 maszyn. Niemal wszystkie znalazły nabywców za granicą – m.in. we Francji, Niemczech, Australii, Tajlandii, RPA i USA.

W 2012 roku Topaz został doceniony podczas pokazów lotniczych MISASA w Parku Lotniczym Tedderfield w RPA. Prestiżowy tytuł "Best of the Best" ("Najlepszy z najlepszych") przyznano maszynie za wyróżniające się parametry lotne, jakość, wykończenie i estetykę.

Równie dużą rangę w branży lotniczej ma konkurs organizowany podczas targów lotniczych SUN 'n FUN na Florydzie (USA). W tegorocznej ich edycji, która odbyła się na początku kwietnia, Topaz zdobył I miejsce w kategorii "najbardziej wyróżniający się samolot w klasie LSA". - LSA (Light Sport Aircraft - red.) to amerykański odpowiednik naszej klasy samolotów ultralekkich - wyjaśnia Henryk Słowik, właściciel Ekololtu.

Jurorom konkursu spodobała się linia samolotu oraz wykończenie. Docenili także jego osiągi. Za ten wygląd, jakość i parametry lotu klienci w USA muszą zapłacić średnio około 85 tys. dolarów

Firmę reprezentował na Florydzie jej amerykański diler Don Reece. - W tym roku targi cieszyły się rekordową popularnością zarówno wśród wystawców jak i gości - opowiada. - W naszej kategorii o nagrodę rywalizowało prawie 300 samolotów. Przez trzy dni kilkuosobowe jury sprawdziło każdy z nich. Topaz spodobał im się od samego początku. Najpierw oglądali go z zewnątrz, potem w środku, zadając przy tym mnóstwo pytań dotyczących jego parametrów. Chwalili piękną linię i doskonałą jakość wykończenia każdego detalu. Komentowali, że nawet na ziemi wygląda tak, jakby znajdował się w locie.

Henryk Słowik nie ukrywa, że liczy teraz na wzrost sprzedaży maszyny na potężnym rynku amerykańskim. Jedna rzecz stoi jednak ku temu na przeszkodzie. - Większość Amerykanów kupuje samoloty na kredyt. Aby można było go dostać, producent maszyny musi mieć na koncie przynajmniej sześć zarejestrowanych w Stanach samolotów. My sprzedaliśmy dotychczas cztery. Brakuje nam więc jeszcze dwóch, które ktoś musi kupić za gotówkę. Mamy kilkudziesięciu klientów, którzy są zainteresowani Topazem, ale chcą go kupić właśnie za pieniądze z kredytu - tłumaczy.

W krośnieńskiej fabryce Ekolotu powstało dotychczas około 200 Topazów. - To najdłuższa seria samolotów wyprodukowanych w Polsce - mówi Henryk Słowik

Ekolot ma jednak pomysł, jak jeszcze bardziej zwiększyć zainteresowanie Topazem. Firma chce nim pobić rekord czasu przelotu ze wschodu na zachód Stanów. - Dotychczas najszybciej udało się to zrobić w 28 godzin. Spróbujemy poprawić ten rekord o około dwie godziny - zapowiada Henryk Słowik.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)