Pierwsza ze stacji ładowania elektryków stanęła tuż przy wjeździe na parking Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego przy ul. Fredry. Znajduje się blisko stacji benzynowej i zajezdni MKS.
– Lokalizacja nie jest przypadkowa. Ulica Fredry łączy się z ulicą Żółkiewskiego, która jest drogą wylotową z Krosna w kierunku Korczyny, Lutczy i stolicy naszego województwa – Rzeszowa. Poza tym stacja EV znajduje się w sąsiedztwie stacji paliw, w niedalekiej odległości od krośnieńskiego rynku, a także innych ważnych punktów handlowych. Myślę, że jej lokalizacja jest dogodna i znajdzie zainteresowanie wśród posiadaczy samochodów elektrycznych – mówi Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego.
Na potrzeby stacji wydzielono dwa miejsca postojowe dla aut elektrycznych, które są odpowiednio oznakowane. Stacja ma dwa stanowiska o łącznej mocy 72 kW. Jej cennik przedstawia się następująco:
Dodatkowo jest doliczana opłata parkingowa w wysokości 0,40 zł brutto/minuta – jest ona jednak naliczana po przekroczeniu określonego czasu postoju i ładowania. W przypadku ładowania wolnego po 600 minutach od rozpoczęcia ładowania, zaś przy ładowaniu szybkim - po 60 minutach.
Stacja jest ogólnodostępna. Może z niej korzystać każdy właściciel lub użytkownik elektryka. Jest obsługiwana przez aplikację Equay oraz przy pomocy karty RFID, która jest dostępna dla klientów po założeniu konta na equay.pl.
– Myślę, że uruchomienie tej stacji jest kolejnym krokiem w rozwoju elektromobilności w naszej Spółce oraz mieście. Samochody elektryczne są coraz bardziej popularne. W Krośnie i powiecie krośnieńskim zarejestrowanych jest już blisko 120 takich aut – podkreśla prezes Janusz Fic.
Stacja będzie służyła również spółce do ładowania firmowych samochodów, co ma zoptymalizować produkcję i zużycie energii elektrycznej. Wartość inwestycji to blisko 140 tys. zł, z czego blisko 63 tys. to dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Druga stacja ładowania elektryków powstaje na parkingu przy starostwie powiatowym. Dla kierowców będą tam dwa stanowiska do ładowania szybkiego i wolnego. Samochody będzie można ładować prądem stałym 50 kW (ładowanie szybkie) oraz prądem zmiennym 22 kW (ładowanie wolne). Stacja będzie dostępna całodobowo przez siedem dni w tygodniu.
Ze stacji będzie można korzystać i płacić za pomocą aplikacji Elocity. Tam też będzie dostępny cennik. Dzierżawca nie przewiduje dodatkowych opłat.
Na stronie internetowej inwestora ceny wahają się między:
Stację buduje firma Budimex Mobility, która odpłatnie wydzierżawiła ten teren od starostwa. Uruchomi ją od około 15 października.
Do tej pory w Krośnie znajdowały się trzy ogólnodostępne stacje do ładowania pojazdów elektrycznych:
W pobliżu znajduje się jeszcze jedna stacja zlokalizowana przy centrum handlowym w Miejscu Piastowym.
"szybkie ładowanie 50kW" - to brzmi bardzo dobrze, ale prawdą nie jest. Najpopularniejsza obecnie Tesla 3 z podstawową baterią 57.5 kWh od 20% do 100% przy ładowarce wspomnianej w artykule 50kW to ponad godzina ładowania. Podczas gdy w całej europie buduje się obecnie stacje 150kW+, my cieszymy się z pozorów elektromobilności.Budowanie "wolnych" ładowarek 50kW ma sens - gdy jest ich równolegle kilka sztuk, wtedy każdy zainteresowany podłacza się - i ładuje podczas załatwiania spraw urzędowych, spaceru, zakupów. Gdy jest jedno gniazdo tego typu, to jeśli jesteśmy w trasie, oznacza to często dwie godziny sesji obejmujące również czekanie na zwolnienie ładowarki przez poprzednika. Ładowarka przy salonie Volkswagena i Skody na ulicy Lwowskiej, z tego co mnie pamięć nie myli (podobnie jak Ładowarka przy Fiacie) jest dostępna tylko dla klientów salonu.