Bransoletki życia znowu czekają na seniorów z Krosna [ZAPISY DO KOŃCA GRUDNIA]

Pięćdziesięciu mieszkańców Krosna po sześćdziesiątce wzięło udział w projekcie Teleopieka dla seniorów. Już noszą bransoletki życia. Teraz kolejne pięćdziesiąt opasek czeka na samotnych i potrzebujących. Właśnie ruszył drugi etap rekrutacji.
Jedną z bransoletek życia otrzymała Kazimiera Michalik (po lewej). Jej opiekunką została Danuta Dębiec (z prawej)
Anna Twardy

Teleopieka to całodobowa usługa, która umożliwia wezwanie pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa seniora. Składa się z dwóch modułów: teleopieki oraz wyboru usługi opiekuńczej lub sąsiedzkiej usługi opiekuńczej. Senior nie tylko otrzymuje bransoletkę życia, ale również ma zapewnionego opiekuna. Projekt ma  zwiększyć dostęp do lepszej jakości usług społecznych, poprawić warunki opieki domowej oraz aktywizować starsze, niesamodzielne osoby.

Pierwszym modułem kompleksowej opieki jest opiekuńczo-ratunkowy system teleopieki, który w chwili obecnej jest wdrażany pilotażowo. Składają się na niego mobilne urządzenia do szybkiego przywoływania pomocy oraz działające całodobowo centrum teleopieki.

Bransoletka życia to odbiornik z komunikatorem audio przypominający zegarek, który senior nosi stale przy sobie. Nadajnik posiada takie funkcje jak czujnik upadku, utraty przytomności, pomiar tętna, czy lokalizację. Jest wodoszczelny, trzeba ładować go mniej więcej co dwa dni. W razie jakiegokolwiek niebezpieczeństwa wystarczy wcisnąć przycisk alarmowy umieszczony na bransoletce, który uruchamia pomoc.

Po otrzymaniu sygnału na początku z podopiecznym kontaktuje się ratownik medyczny z centrum operacyjnego, tzw. Centrum Teleopieki. To on zawiadamia rodzinę, bliskich lub sąsiadów, albo wzywa karetkę pogotowia.

Bransoletka jest wodoszczelna, posiada takie funkcje jak czujnik upadku, utraty przytomności, pomiar tętna, czy lokalizację
Anna tWARDY

W pierwszym etapie rekrutacji bransoletkę życia otrzymała Kazimiera Michalik, 68-letnia mieszkanka Krosna. Dziesięć lat temu zmarł jej mąż, od tej pory mieszka sama. Z bransoletki korzysta od dwóch tygodni. Zaznacza, że posiadanie takiej opaski zapewnia seniorowi głównie komfort psychiczny. – Czuję się lepiej, bo wiem, że w razie czego ktoś mi pomoże – mówi.

O projekcie dowiedziała się od córki, która z rodziną mieszka w Korczynie i nie może zajmować się mamą tak, jakby tego chciała. – Dla mnie i innych podobnie jak ja samotnych starszych osób bransoletka życia to bardzo dobre rozwiązanie. Dzisiaj sąsiedzi nie znają się nawzajem, każdy ma swoje sprawy i życie. Nie jest tak jak dawniej, teraz każdy sobie – dodaje seniorka.

Drugim modułem są usługi opiekuńcze lub sąsiedzkie usługi opiekuńcze. Usługi opiekuńcze to zaspokajanie codziennych potrzeb seniora i zapewnianie mu kontaktu z otoczeniem, opieki higienicznej i pielęgnacyjnej. Te zadania realizują wykwalifikowane opiekunki zatrudnione w Polskim Komitecie Pomocy Społecznej w Krośnie.

Panią Kazimierą opiekuje się Danuta Dębiec, jedna z opiekunek w PKPS w Krośnie. Pani Danuta dopiero od kilku miesięcy pracuje w tym zawodzie. – Przytulenie czy dobre słowo to jest ważne dla drugiego człowieka, zwłaszcza starszego – mówi i zaznacza, że wykonując tę pracę, czuje się spełniona.

Podopiecznych z bransoletką ma dwoje. Do pani Kazimiery przychodzi dwa razy w tygodniu. Sprząta, robi zakupy, zdarza się, że gotuje. Wykonuje czynności, których 68-latka ze względu na swój wiek i dolegliwości zdrowotne wykonywać nie może.

- Projekt dopiero ruszył, ale uważam, że każdy senior powinien mieć taką bransoletkę – pani Danuta zachęca starsze osoby do korzystania z projektu.

Natomiast sąsiedzkie usługi opiekuńcze polegają na pomocy osobie starszej w podstawowych, codziennych czynnościach np. w:

  • robieniu zakupów;
  • przygotowywaniu i podawaniu posiłków;
  • wykonywaniu prac porządkowych w gospodarstwie domowym;
  • praniu odzieży i bielizny;
  • opłacaniu rachunków, zawożeniu do lekarzy, placówek i urzędów, w tym kontaktowaniu się
    w sprawach urzędowych w imieniu osoby objętej usługą,
  • towarzyszeniu na spacerach,
  • informowaniu rodziny lub właściwych służb o pogorszeniu stanu zdrowia lub sytuacjach kryzysowych.

Są realizowane przez najbliższych sąsiadów seniora, których on darzy zaufaniem. Usługi są świadczone dla jednej osoby minimum raz w tygodniu. Opiekun sąsiedzki otrzymuje wynagrodzenie za wykonywane usługi.

Jak zapisać się do projektu

Aby skorzystać z teleopieki wystarczy zgłosić się do Urzędu Miasta Krosna przy ul. Lwowskiej 28a, pok. 214 albo Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie przy ul. Piastowskiej 58.

Drugi etap rekrutacji potrwa do końca grudnia lub wyczerpania miejsc, których jest pięćdziesiąt. Do projektu mogą zgłosić się osoby, które:

  • ukończyły 60 rok życia,
  • są mieszkańcami Krosna,
  • są osobami niesamodzielnymi, które ze względy na wiek i stan zdrowia wymagają opieki lub wsparcia.

Po zapoznaniu się z regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, który znajduje się na stronie miasta Krosna, senior musi wypełnić odpowiednie dokumenty:

  • formularz rekrutacyjny (załącznik nr 1 do regulaminu)
  • zaświadczenie lekarskie (załącznik nr 1 do formularza rekrutacyjnego)
  • deklarację wyboru opiekuna sąsiedzkiego (załącznik nr 2 do regulaminu, w przypadku zainteresowania sąsiedzkimi usługami opiekuńczymi).

Następnie wypełnione dokumenty należy złożyć:

  • osobiście w biurze projektu z możliwością uzyskania pomocy przy wypełnianiu wniosku,
  • za pośrednictwem bliskiej osoby w biurze projektu,
  • za pośrednictwem pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania, po wcześniejszym zgłoszeniu przez telefon zaistniałej potrzeby,
  • pocztą na adres: Urząd Miasta Krosna, Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia, ul. Lwowska 28 a, 38-400 Krosno z dopiskiem TELEOPIEKA – rekrutacja.

Udział w projekcie jest bezpłatny dla osób posiadających dochody poniżej 150% kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej.

Usługa jest realizowana w ramach projektu „Pokonać samotność – rozwój usług społecznych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w Mieście Krośnie”. Szczegółowe informacje można uzyskać telefonicznie pod numerem 13 47 43 214 lub mailowo: osika.krystyna@umkrosno.pl.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
sierotka
07.12.2019 10:58

tuten macie swój budzet ,macie swoje władze to do nich się zwróć.

sierotka
na forum od listopada 2017
tuten
05.12.2019 21:50

Dlaczego tylko mieszkańcy Krosna ? Nie można takiej akcji rozszerzyć na cały powiat? Tam są też starsi ludzie i wcale nie są gorszego sortu.

tuten
na forum od listopada 2017
WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)