Teleopieka to całodobowa usługa, która umożliwia wezwanie pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa seniora. Składa się z dwóch modułów: teleopieki oraz wyboru usługi opiekuńczej lub sąsiedzkiej usługi opiekuńczej. Senior nie tylko otrzymuje bransoletkę życia, ale również ma zapewnionego opiekuna. Projekt ma zwiększyć dostęp do lepszej jakości usług społecznych, poprawić warunki opieki domowej oraz aktywizować starsze, niesamodzielne osoby.
Pierwszym modułem kompleksowej opieki jest opiekuńczo-ratunkowy system teleopieki, który w chwili obecnej jest wdrażany pilotażowo. Składają się na niego mobilne urządzenia do szybkiego przywoływania pomocy oraz działające całodobowo centrum teleopieki.
Bransoletka życia to odbiornik z komunikatorem audio przypominający zegarek, który senior nosi stale przy sobie. Nadajnik posiada takie funkcje jak czujnik upadku, utraty przytomności, pomiar tętna, czy lokalizację. Jest wodoszczelny, trzeba ładować go mniej więcej co dwa dni. W razie jakiegokolwiek niebezpieczeństwa wystarczy wcisnąć przycisk alarmowy umieszczony na bransoletce, który uruchamia pomoc.
Po otrzymaniu sygnału na początku z podopiecznym kontaktuje się ratownik medyczny z centrum operacyjnego, tzw. Centrum Teleopieki. To on zawiadamia rodzinę, bliskich lub sąsiadów, albo wzywa karetkę pogotowia.
W pierwszym etapie rekrutacji bransoletkę życia otrzymała Kazimiera Michalik, 68-letnia mieszkanka Krosna. Dziesięć lat temu zmarł jej mąż, od tej pory mieszka sama. Z bransoletki korzysta od dwóch tygodni. Zaznacza, że posiadanie takiej opaski zapewnia seniorowi głównie komfort psychiczny. – Czuję się lepiej, bo wiem, że w razie czego ktoś mi pomoże – mówi.
O projekcie dowiedziała się od córki, która z rodziną mieszka w Korczynie i nie może zajmować się mamą tak, jakby tego chciała. – Dla mnie i innych podobnie jak ja samotnych starszych osób bransoletka życia to bardzo dobre rozwiązanie. Dzisiaj sąsiedzi nie znają się nawzajem, każdy ma swoje sprawy i życie. Nie jest tak jak dawniej, teraz każdy sobie – dodaje seniorka.
Drugim modułem są usługi opiekuńcze lub sąsiedzkie usługi opiekuńcze. Usługi opiekuńcze to zaspokajanie codziennych potrzeb seniora i zapewnianie mu kontaktu z otoczeniem, opieki higienicznej i pielęgnacyjnej. Te zadania realizują wykwalifikowane opiekunki zatrudnione w Polskim Komitecie Pomocy Społecznej w Krośnie.
Panią Kazimierą opiekuje się Danuta Dębiec, jedna z opiekunek w PKPS w Krośnie. Pani Danuta dopiero od kilku miesięcy pracuje w tym zawodzie. – Przytulenie czy dobre słowo to jest ważne dla drugiego człowieka, zwłaszcza starszego – mówi i zaznacza, że wykonując tę pracę, czuje się spełniona.
Podopiecznych z bransoletką ma dwoje. Do pani Kazimiery przychodzi dwa razy w tygodniu. Sprząta, robi zakupy, zdarza się, że gotuje. Wykonuje czynności, których 68-latka ze względu na swój wiek i dolegliwości zdrowotne wykonywać nie może.
- Projekt dopiero ruszył, ale uważam, że każdy senior powinien mieć taką bransoletkę – pani Danuta zachęca starsze osoby do korzystania z projektu.
Natomiast sąsiedzkie usługi opiekuńcze polegają na pomocy osobie starszej w podstawowych, codziennych czynnościach np. w:
Są realizowane przez najbliższych sąsiadów seniora, których on darzy zaufaniem. Usługi są świadczone dla jednej osoby minimum raz w tygodniu. Opiekun sąsiedzki otrzymuje wynagrodzenie za wykonywane usługi.
Aby skorzystać z teleopieki wystarczy zgłosić się do Urzędu Miasta Krosna przy ul. Lwowskiej 28a, pok. 214 albo Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie przy ul. Piastowskiej 58.
Drugi etap rekrutacji potrwa do końca grudnia lub wyczerpania miejsc, których jest pięćdziesiąt. Do projektu mogą zgłosić się osoby, które:
Po zapoznaniu się z regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, który znajduje się na stronie miasta Krosna, senior musi wypełnić odpowiednie dokumenty:
Następnie wypełnione dokumenty należy złożyć:
Udział w projekcie jest bezpłatny dla osób posiadających dochody poniżej 150% kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej.
Usługa jest realizowana w ramach projektu „Pokonać samotność – rozwój usług społecznych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w Mieście Krośnie”. Szczegółowe informacje można uzyskać telefonicznie pod numerem 13 47 43 214 lub mailowo: osika.krystyna@umkrosno.pl.
tuten macie swój budzet ,macie swoje władze to do nich się zwróć.
Dlaczego tylko mieszkańcy Krosna ? Nie można takiej akcji rozszerzyć na cały powiat? Tam są też starsi ludzie i wcale nie są gorszego sortu.