Oferta dalekobieżnych pociągów w Krośnie poprawiła się, ale kolej regionalna woła o pomstę do nieba. Mamy tylko po dwa pociągi do Jasła oraz Sanoka i to wyłącznie w dni robocze. "Mamy", jeśli w ogóle przyjadą, bo od kilku dni są odwoływane. Tymczasem mieszkańcy Jasła korzystają z całotygodniowych, częstych połączeń z Rzeszowem.
W Krośnie są jeszcze wakacyjne kursy Polregio na Słowację, a w roku akademickim niedzielny "Bieszczadzki Żaczek" do Rzeszowa. Ten ostatni jedzie do stolicy województwa 2 godziny i 20 minut. Busy docierają tam mniej więcej w godzinę, dlatego mało kto korzysta z pociągu przy takiej konkurencji.
Czasy tak zorganizowanej kolei w Krośnie mają się jednak skończyć, ponieważ do rządowego Krajowego Planu Kolejowego (KPK) w sierpniu wpisano budowę łącznicy Jedlicze - Szebnie. Dzięki niej pociągi dojadą z Krosna do Rzeszowa w około 60 minut. Ominą Jasło, gdzie konieczna jest czasochłonna zmiana czoła.
Inwestycja, wraz z modernizacją linii nr 108 na odcinku Jasło - Krosno - Nowy Zagórz, ma rozpocząć się w 2025 roku, a zakończyć dwa lata później. W naszym mieście obniżona zostanie niweleta (poziom) torów, dzięki czemu pociągi pojadą pod ziemią. Zniknie tym samym część przejazdów kolejowych. O takich planach pisaliśmy już w 2009 roku.
Powstaną również nowe przystanki kolejowe: Huta, Guzikówka oraz Południe. Pierwszy z nich znajdzie się przy ul. Okulickiego na wysokości huty szkła Krosno Glass, następny - przy ulicy Jagiellońskiej, a trzeci na tyłach Leroy Merlin i galerii Vivo. Budowę przystanków Guzikówka i Południe zapowiadał prezydent Piotr Przytocki przed wyborami w 2018 roku, natomiast Huta to nowość.
To przybliżone lokalizacje planowanych stacji kolejowych (są zaznaczone na czerwono):
Ponadto istniejące już przystanki Turaszówka, Polanka i Miasto oraz stacja Krosno zostaną zrewitalizowane, aby spełniały nowe standardy. - Zapewnią lepszy poziom obsługi i dostępność do kolei wszystkim podróżnym. Przebudowane perony będą odpowiednio wysokie, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu - przekazała Dorota Szalacha z PKP PLK, zarządcy infrastruktury.
Jak dodała, zainstalowane zostaną nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowania i przejścia projektowane z myślą o osobach z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Maksymalna prędkość pociągów na linii nr 108 wyniesie 120 km/h - obecnie to 50-80 km/h.
W ramach KPK szlak nie zostanie jednak zelektryfikowany. Przewoźnicy będą nadal wysyłali do Krosna tylko spalinowe jednostki. - Elektryfikacja linii nr 108 jest przewidziana w dokumencie "Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku" - wskazała rzeczniczka zarządcy infrastruktury.
Kolejarze chcą, by modernizacja szlaku Jasło - Nowy Zagórz oraz budowa łącznicy zakończyły się równocześnie. Przetarg planują ogłosić w ciągu kilku najbliższych miesięcy. PKP PLK tłumaczą, że na razie nie mogą zdradzić, ile kolejowe inwestycje będą kosztować, bo nie wyłoniono jeszcze ich wykonawcy.
Czy po powstaniu łącznicy do i z Krosna pojedzie więcej pociągów regionalnych niż teraz? Mamy na Podkarpaciu przypadki, że szlaki odnawiane są za miliony złotych, a władze województwa albo nie uruchamiają tam połączeń, albo jest ich bardzo mało. Zwróciliśmy się więc do Urzędu Marszałkowskiego, by rozwiał wątpliwości.
- Wybudowanie łącznicy będzie poważnym impulsem do wzrostu oferty połączeń kolejowych na południu regionu i wykorzystania potencjału Krosna, które obok Jasła i Sanoka jest ważnym ośrodkiem przy linii nr 108 - odpowiedziała Aleksandra Gorzelak-Nieduży z biura prasowego Urzędu.
Dopytaliśmy też o szanse na pociągi przyspieszone z Krosna do Rzeszowa. Takie połączenia funkcjonują w wielu regionach Polski, by skrócić czas codziennych dojazdów do pracy czy szkoły. Zatrzymują się częściej niż Intercity, lecz niektóre przystanki pomijają.
Tu Aleksandra Gorzelak-Nieduży ma złe wieści. Powołała się na analizę wykazującą, że przyspieszenie pociągów oznaczałoby "znikomą", kilkuminutową oszczędność czasu. Jak zauważyła, linia nr 106 z Jasła przez Szebnie do Rzeszowa jest jednotorowa, więc pociągi muszą stawać na mijankach, aby przepuścić składy jadące z naprzeciwka.
W KPK przewidziano też inwestycje w powiecie krośnieńskim. Na łącznicy powstanie nowy przystanek Moderówka, a stacje i przystanki Jedlicze, Targowiska, Widacz, Milcza oraz Wróblik Szlachecki zostaną zmodernizowane.
Sięgnijmy jeszcze dalej w przyszłość niż do 2027 roku. Wiosną spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała plan, jak będą kursować pociągi po wybudowaniu tras szybkiej kolei. Z Krosna planowane są połączenia do Krakowa przez Nowy Sącz, do Rzeszowa przez Strzyżów, a do CPK i Warszawy - przez Brzozów i Rzeszów z przesiadką w Sanoku.