66 minut. W takim czasie pociągi dojadą do Rzeszowa

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2021 roku mieszkańcy Krosna dojadą koleją do Rzeszowa w niewiele ponad godzinę. Skrócenie czasu przejazdu o niemal połowę możliwe będzie dzięki 3,5-kilometrowej łącznicy między Jedliczem a Szebniami pozwalającej ominąć Jasło.
Wybrana trasa łącznicy to najlepsze rozwiązanie, przekonuje PKP PLK

O budowie łącznicy między liniami kolejowymi 108 i 106, umożliwiającej bezpośrednią komunikację Krosna z Rzeszowem, bez przejazdu przez Jasło, mówiło się od wielu lat. W ostatnich miesiącach plany jej budowy zaczęły nabierać coraz realniejszych kształtów. Wspólnie z samorządem województwa podkarpackiego oraz władzami lokalnymi, w tym Krosna, spółka PKP Linie Kolejowe szukała najbardziej optymalnego wariantu przebiegu toru, takiego, który maksymalnie skróciłby czas przejazdu z Krosna do Rzeszowa, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów, zarówno finansowych jak i społecznych.

Pod uwagę brane były trzy warianty. Z punktu widzenia Krosna najkorzystniejszy był ten, w którym tor odchodziłby od linii 108 (Jasło-Zagórz) w Turaszówce i łączyłby się z linią 106 (Jasło-Rzeszów) w okolicach Przybówki. Ostatecznie wybrano nieco inny jej przebieg: mająca 3,5 km długości łącznica wybudowana zostanie między Jedliczem a Szebniami.

Przez kilka ostatnich miesięcy trwały konsultacje dotyczące przebiegu łącznicy. Pod uwagę brane były trzy warianty

- Taki wariant wybrany został w oparciu o wyniki analiz przeprowadzonych w ramach studium wykonalności, a wpływ na wybór miały następujące aspekty: łącznica przebiegać będzie w oddali od zabudowań i jej budowa nie spowoduje wyburzeń obiektów znajdujących się na posesjach prywatnych, zaś jej realizacja jest mniej kosztowna niż w przypadku innych wariantów – informuje Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP PLK S.A., który zapewnia, że decydując się na wybór właśnie takiego przebiegu toru, spółka wzięła pod uwagę opinię samorządów oraz wnioski wynikające z konsultacji społecznych.

Po wybudowaniu łącznicy szacowany czas przejazdu pociągiem na trasie Krosno-Rzeszów skrócić się ma z obecnych 117 do 66 minut, przy czym dojazd do stolicy województwa w nieco ponad godzinę możliwy będzie tylko pociągami międzyregionalnymi (przyspieszonymi), zatrzymującymi się wyłącznie na największych stacjach (Krosno, Jedlicze, Strzyżów). Składom regionalnym (osobowym), które zatrzymują się na wszystkich stacjach, dojazd do Rzeszowa zajmie 80 minut.

PKP PLK wybrało wariant nr 2 przebiegu łącznicy. Zadecydowały o tym przede wszystkim najmniejsze koszty finansowe i społeczne związane z budową

Z zapowiedzi PKP PLK wynika, że łącznica ma kosztować 84,8 mln zł, a jej budowa rozpocznie się w 2019 roku. Gotowa będzie dwa lata później.

Magistrat zadowolony jest przede wszystkim z tego, że decyzja w sprawie wyboru wariantu łącznicy została nareszcie podjęta i jej budowa nabiera realnych kształtów. - Decyzja o budowie łącznicy to bardzo ważne osiągnięcie, zwieńczenie wieloletnich starań prezydenta Krosna o to, aby mieszkańcy mogli w sensowym czasie dojechać pociągiem do Rzeszowa. Przez "sensowny" rozumieliśmy czas około 60 minut i ten cel został osiągnięty – ocenia Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)