Elektryfikacja torów w Krośnie? Jest na to szansa

Kolejarze chcą przyspieszyć pociągi przejeżdżające przez Krosno i wyremontować tory. W planach jest również elektryfikacja szlaku od Jasła przez nasze miasto do granicy z Ukrainą. Powróciła też kwestia budowy łącznicy skracającej drogę do Rzeszowa.
Najbliższe lata mogą być rewolucją dla kolei w Krośnie
Damian Krzanowski

O planach elektryfikacji biegnącego przez Krosno odcinka linii kolejowej nr 108 mówiło się jeszcze w PRL-u. Pod koniec lat 80. sieć trakcyjną dociągnięto do Jasła, lecz pociągi jadące dalej w stronę Zagórza do dziś są zasilane paliwem. Ponadto, ze względu na stan infrastruktury, na większości trasy mogą jechać z maksymalną prędkością 60-70 km/h.

W przyszłości ma się to zmienić. PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli narodowy zarządca infrastruktury, planują rewitalizację szlaku nr 108 na odcinku Jasło – Krosno – Zagórz.

- Chodzi o skrócenie czasu przejazdów, zwiększenie dostępności do kolei, jak i poprawę komfortu oraz bezpieczeństwa podróżnych – wyjaśnia Dorota Szalacha z PKP PLK.

Modernizację torów zaplanowano na III kwartał przyszłego roku i umieszczono ją w perspektywie finansowej PKP PLK do 2027 roku. W najbliższym czasie ma powstać dokumentacja projektowa.

Kolejarze uważają, że montaż sieci trakcyjnej zwiększy dostępność komunikacyjną Krosna
damian krzanowski

To nie koniec zamierzeń wobec linii nr 108. Podkarpacki Urząd Marszałkowski zarekomendował jako "potencjalny projekt" na lata 2021-2027 elektryfikację szlaku między Jasłem, Krosnem, Zagórzem a Krościenkiem przy granicy z Ukrainą. Podobnie uczynił z budową łącznicy Jedlicze – Szebnie, skracającej czas podróży pociągiem do Rzeszowa.

Montaż sieci trakcyjnej krótszym odcinkiem - od Jasła do Zagórza - ujęto również w "Zamierzeniach inwestycyjnych PKP PLK na lata 2021-2030". W tym drugim przypadku elektryfikacja byłaby związana z powstaniem szybkich połączeń z projektowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym między Warszawą a Łodzią.

Na razie kolejarze zajmą się m.in. robotami na małopolskich torach, co jednak odbije się na "krośnieńskim" rozkładzie jazdy. Od 6 kwietnia do 12 czerwca pociągi PKP Intercity z Krosna do Krakowa pojadą przez Rzeszów i Dębicę, zamiast odwiedzić m.in. Biecz i Gorlice. Pomijany fragment trasy obsłużą autobusy zastępcze.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
Slawomir2
11.03.2021 08:00

To chyba jakiś żart przez Krosno raz dziennie przemyka Strzała Południa i wiezie powietrze wraz z konduktorem i maszynistą lub trzech emerytów jadących za darmo.

ZUS obniżcie jak nie macie co z pieniędzmi robić.

Slawomir2
na forum od listopada 2017
Nevermore
10.03.2021 19:45

@wosio, wyniki są takie, że PKP to stary beton bez względu na opcję polityczną, jaka rządzi. Od kilkunastu lat nie chcą sprzedać terenu przy Zetce, żeby zrobić tam przejazd z prawdziwego zdarzenia. Miasto chce, ale PKP widać bardziej pasuje dzierżawienie tego terenu firmie, która ma tam skład węgla i mat. budowlanych. Znam ten temat od lat, bo mieszkam niedaleko Zetki.

Nevermore
na forum od listopada 2017
wosio
10.03.2021 08:36

ponawiam prośbę o przedstawienie wyników współpracy Urzedu Miasta z PKP w okresie ostatnich 30 lat.

wosio
na forum od marca 2019
artur15041969
09.03.2021 13:07

Co by w Krośnie nie zrobili to wszystko jest na nie. Pesymiści sami tu są czy co. Ja jestem za modernizacją PKP łącznik do Rzeszowa jak najbardziej. Skończy się era wożenia Marcelem wyprzedzania wszystkiego co jest na drodze z narażaniem życia pasażerów tej busowskiej komunikacji.Trzeba dać szansę na lepszą kolej, a że elektryfikacja to jeszcze lepiej, bo mniej spalin i ciszej w wagonach. Jechałem koleją z Krosna na Słowację a dokładnie Medzilaborce Mesto, było super. Polecam podróżnikom i włóczykijom.Pozdrawiam!

artur15041969
na forum od marca 2021
kacpersz
09.03.2021 12:52

w końcu powstaną kolejowe linie elektryczne

kacpersz
na forum od marca 2021
pesaro
09.03.2021 11:30

Słyszę te brednie od 30 lat. Planowanie, analizowanie, projektowanie, rewitalizowanie, opracowywanie koncepcji, itd ......i NIC. Kolejny MIŚ

pesaro
na forum od listopada 2017
pluszowyprezes
09.03.2021 09:00

Elektryfikacja? A komu to potrzebne, a dlaczego? Jeszcze krowy przestaną dawać mleko od tego całego prądu.

pluszowyprezes
na forum od grudnia 2017
polmos
08.03.2021 19:27

@kurnachata

1. Ten rząd naprawdę lubi przekopy. Widzę w tym niepowtarzalną dla Krosna szansę.

2. Unia daje na infrastrukturę kolejową ogromne pieniądze. Tylko umiejętnie sięgnąć.

3. Gdyby Elon Musk myślał "ech, to chyba za duży projekt", dziś byłby może właścicielem kebaba.

4. Żelazo trzeba kuć póki gorące.

5. Jak nie będzie: tunelu, łącznika i elektromobilności, ja się stąd wyprowadzam...

polmos
na forum od listopada 2017
kurnachata
08.03.2021 17:30

Ten tunel kolejowy i podziemna stacja Krosno-Miasto to raczej za duży projekt. Elektryczna trakcja za Krosno już lada moment miała być 30 lat temu ale poprzedni ustrój polityczny nie zdążył.

kurnachata
na forum od listopada 2017
7k7
08.03.2021 16:47

Łącznik kolejowy do Rzeszowa już gotowy to teraz czas na elektryfikację w takim tempie mamy szanse dogonić kraje trzeciego świata

7k7
na forum od listopada 2017
panSebastian
08.03.2021 15:22

a co z obniżeniem niwelety torów w granicach miasta?

panSebastian
na forum od listopada 2017
WSZYSTKIE KOMENTARZE (17)