Pierwszy samolot pasażerski w 2010 r.?

Jest już gotowy projekt modernizacji i rozbudowy krośnieńskiego lotniska. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2010 r. przez lotnisko "przewijać się" będzie ponad 20 tys. pasażerów. Publikujemy szczegóły projektu.
Tak obecnie wygląda krośnieńskie lotnisko. Na grafice zaznaczono teren, który jest zbędny dla działalności lotniczej, a może zostać przeznaczony na inwestycje zewnętrzne. Ortofotomapę publikujemy dzięki uprzejmości Urzędu Miasta

Od 2005 r. lotnisko jest w rękach miasta. Wcześniej - przez 5 lat - lotnisko podlegało władzom województwa podkarpackiego. Ale tylko na papierze, bo w praktyce nikt się nim nie interesował. Co więcej, majątek niszczał, a cześć nieruchomości nawet wyprzedano.

Teraz przed lotniskiem stanęła szansa. Po pierwsze, władze miasta są bardziej zainteresowane jego rozwojem i wykorzystywaniem, a po drugie, w budżecie Unii Europejskiej na lata 2007-2013 zarezerwowano pieniądze na inwestycje związane z budową lotnisk.

Obecnie lotnisko wykorzystywane jest głównie przez Aeroklub Podkarpacki w celach szkoleniowych i sportowych. Brak utwardzonych pasów startowych oraz pomocy nawigacyjnych ogranicza możliwości innego użytkowania lotniska.

Projekt modernizacji i rozbudowy lotniska zakłada, że będzie ono służyło także komunikacji lotniczej, w grę wchodzą przede wszystkim samoloty o rozpiętości skrzydeł do 24 m (np. ATR 42, Saab 340 - ok. 40 pasażerów). Lotnisko miałoby charakter lokalny, obsługiwałoby ruch wewnątrz unijny (do 1500 km).

Jeśli projekt wejdzie w życie (czytaj: jeśli znajdą się pieniądze) na lotnisku zostaną wybudowane:

  • utwardzona droga startowa o wymiarach 1500mx30 m wraz z pomocami nawigacyjnymi;
  • terminal z wieżą dyżurnego lotniska i zapleczem administracyjnym;
  • budynek Lotniskowej Straży Pożarnej;
  • zabudowa zaplecza technicznego;
  • naziemna kontenerowa stacja paliw z dwoma zbiornikami po 20 000 l każdy;
  • rezerwa terenu na przyszłościową rozbudowę terminalu, budowę nowych hangarów itp.;
  • płaszczyzna postoju samolotów (PPS) na dwa samoloty;
  • płaszczyzna tankowania na jeden samolot;
  • dodatkowa płaszczyzna postoju od strony firmy FK Protech (samoloty ultralekkie);
  • drogi kołowania;
  • trzy pasy startowe trawiaste przeznaczone do użytkowania przy różnych kierunkach wiatrów;
  • zabudowa aeroklubu w północnej części lotniska umożliwiająca współużytkowanie lotniska;
  • budowa ogrodzenia.

Całe przedsięwzięcie wyceniane jest na prawie 58 mln zł. Jeśli projekt uda się zrealizować w wyznaczonym czasie, już w 2010 r. lotnisko może obsługiwać ponad 20 tysięcy pasażerów. Z czasem liczba ta ma wzrastać.

Inwestycja ma mieć ogromny wpływ na region.

Lotnisko lokalne w Krośnie ma stanowić odciążenie lotniska regionalnego w Rzeszowie od ruchu małych samolotów lotnictwa ogólnego. W przypadku możliwości wydłużenia głównej drogi startowej do 1800 m możliwa będzie funkcja lotniska awaryjnego dla Rzeszowa-Jasionki. Specjaliści z branży twierdzą, że lotniska na tzw. ścianie wschodniej pełnić będą rolę bramy wlotowej dla skomunikowania się z regionami znajdującymi się na wschód od Polski.

Autorzy projektu uważają, że jego realizacja spowoduje rozwój lokalnej gospodarki: - wzrost konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej regionu, - rozwój biznesu związanego z produkcją podzespołów lotniczych, - rozwój nowych rodzajów usług transportowych (przewóz wartościowych przesyłek, loty czarterowe oraz przewozy pasażerów na życzenie), - rozwój nowych połączeń transportu lokalnego zapewniających dostęp do portu lotniczego (np. połączenia pomiędzy lotniskiem a miejscami uzdrowiskowymi oraz infrastrukturą sportów zimowych, wodnych).

Inwestycja ma także dać impuls do rozwoju turystyki i rekreacji, m.in. poprzez ułatwienie dostępu do infrastruktury sportów lotniczych, zimowych (wyciągi narciarskie Ustrzyki Dolne, Karlików, Puławy, Chyrowa i in.) wodnych (Zalew Soliński) oraz uzdrowisk (Iwonicz-Zdrój, Rymanów-Zdrój, Polańczyk).

Dzięki nowoczesnemu lotnisku będą mogły być także realizowane inne usługi, takie jak:

  • pomoc medyczna w zakresie przewozu chorych, krwi i organów;
  • zapewnienie bazy szkoleniowo - treningowej dla adeptów pilotażu;
  • wsparcie dla działań policji i wojska;
  • monitoring przeciwpożarowy lasów, opryski chemiczne.

Modernizacja i rozbudowa lotniska spowoduje powstanie nowych miejsc pracy. Bezpośrednio na lotnisku pracę znajdzie ok. 30 osób. Autorzy projektu szacują, że pośrednio (przez pobudzenie lokalnej gospodarki) powstanie też szereg innych miejsc pracy.

Jakie korzyści przyniesie powstanie nowoczesnego lotniska w Krośnie?

Korzyści dla turystów krajowych i zagranicznych:

  • bardziej oszczędny, wygodny i bezpieczny dostęp do regionu

Korzyści dla przedsiębiorców lokalnych:

  • oszczędności na kosztach przejazdu do oddalonych miejsc;
  • wzrost zapotrzebowania na usługi okołolotniskowe (parkingi strzeżone, wynajem pojazdów, dowozy do i z lotniska, przechowanie bagażu);
  • wzrost ruchu turystycznego, a co za tym idzie zapotrzebowania na usługi hotelowe, gastronomiczne, przewodnicze, rozrywki;
  • zapotrzebowanie na wykonawstwo inwestycji (roboty budowlane, doradztwo, nadzory);
  • stymulacja branży lotniczej (samoloty ultralekkie);
  • rozwój branży usług komplementarnych (usługi zewnętrzne związane z utrzymaniem portu lotniczego).

Korzyści dla mieszkańców regionu:

  • utworzenie ok. 30 nowych miejsc pracy na lotnisku,
  • utworzenie około 9 razy więcej miejsc pracy w usługach związanych z funkcjonowaniem lotniska;
  • podniesienie stopnia mobilności mieszkańców, którzy będą mogli teraz konkurować z pracownikami innych, dobrze skomunikowanych regionów;
  • zmniejszenie natężenia ruchu na głównych drogach;
  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu (na skutek powyższego);
  • łatwiejszy dostęp do lotniska;
  • wzrost ruchu turystycznego i zapotrzebowania na usługi np. gospodarstw agroturystycznych;
  • dostęp do nowoczesnej infrastruktury dla lotnictwa sportowego.

Korzyści dla potencjalnych inwestorów:

  • zwiększona dostępność komunikacyjna (pasażerska i towarowa) regionu;
  • lepszy dostęp do usług transportowych;
  • niższe koszty przewozu i magazynowania produktów;
  • dostęp do szerszego wachlarza siły roboczej;
  • łatwy dostęp dla przyszłych kontrahentów;
  • niższe koszty działalności w projektowanej do utworzenia strefie ekonomicznej.

Korzyści dla samorządów lokalnych:

  • podniesienie rangi regionu;
  • polepszenie dostępności regionu dla turystów i inwestorów;
  • wzrost wpływów podatkowych od nowych firm;
  • wzrost wpływów podatkowych od nowych pracowników oraz wyższych płac;
  • wzrost wpływów dzięki stymulacji sektora turystycznego;
  • promocja regionu;
  • przeciwdziałanie bezrobociu.

Epilog

12 grudnia 2006 r. Prezydent Krosna przesłał na ręce nowo wybranego Marszałka Województwa Podkarpackiego Zygmunta Cholewińskiego wniosek o ujęcie projektu pn. "Zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu poprzez modernizację i rozbudowę lotniska lokalnego w Krośnie" na liście projektów sugerowanych do sfinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013 (to tzw. lista indykatywna).

Ostatnia wersja listy nie zawiera krośnieńskiego projektu. Nie oznacza to, że projekt modernizacji i rozbudowy lotniska przepadł. Według władz województwa "ostateczna lista indykatywna projektów będzie jeszcze konsultowana".

Tereny przylotniskowe pod inwestycje

Władze miasta wraz ze specjalistami uzgodnili, że część terenów lotniska (zbędnych dla działalności lotniczej) można przeznaczyć na kompleksowe przygotowanie terenów pod inwestycje. Planuje się, że teren ten zostanie uzbrojony w kompletną infrastrukturę: sieć wodociągową, energetyczną, kanalizacyjną i gazową. Wybudowana zostanie także droga dojazdowa do przygotowywanego terenu wraz z chodnikiem, kanalizacją deszczową oraz oświetleniem. Projekt zakłada także wybudowanie placu manewrowego dla TIR'ów.

Utworzenie terenów inwestycyjnych ma spowodować powstanie na terenie miasta Krosna 4 nowych przedsiębiorstw i utworzenie 400 nowych miejsc pracy.

Koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na ponad 15 mln zł.

Projekt przygotowania terenów przylotniskowych dla inwestorów znalazł się na liście projektów planowanych do finansowania w ramach tzw. Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Program ten wraz z planowanymi projektami podlegał będzie jeszcze procedurze zatwierdzenia w Komisji Europejskiej.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)