Obwodnica Miejsca Piastowego. Krosno chce wariant przez strefę inwestycyjną

W ramach rządowego programu budowy obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 28 ma powstać obwodnica Miejsca Piastowego. Przygotowywana koncepcja zawiera kilka wariantów jej przebiegu od miejscowości Długie w powiecie sanockim aż do Krosna. Na razie nie jest znany termin jej budowy. Wiadomo, że dokumentacja ma być gotowa początkiem 2024 roku.
Jeden z wariantów planowanej obwodnicy Miejsca Piastowego może przebiegać przez nowe tereny inwestycyjne Krosna. Na zdjęciu byłe lotnisko Iwonicz
Damian Krzanowski

Budowa obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza gęstą zabudowę miejscowości Rymanów, Besko, Zarszyn oraz Miejsce Piastowe. Ma to zapewnić odciążenie tych miejscowości z ruchu pojazdów ciężarowych. Dodatkowo ma usprawnić transport samochodów osobowych na trasie do Jasła. 

Analizowanych było osiem wariantów przebiegu, a do dalszych prac projektowych wybrano cztery. Każdy z nich opiera się na innym sposobie połączenia projektowanej obwodnicy z powstającą drogą ekspresową S19.

Warianty przebiegu nowej drogi krajowej nr 28 (plik pdf)
gddkia
WYBRANE WARIANTY I ICH OPIS:
  • W1 (kolor pomarańczowy - brak połączenia z S19)

    Przebieg wariantu I korytarza drogi krajowej nr 28 rozpoczyna się w km 0+000 (ok. 237+600 istniejącej drogi krajowej nr 28) w bliskiej odległości od granicy pomiędzy miejscowością Krosno a Miejsce Piastowe. Droga odbija w kierunku południowo - wschodnim w pobliżu miejscowości Łężany przechodząc obok marketu OBI i po ok. 2,2 km dalej krzyżuje się z drogą krajową nr 19. Droga w dalszym przebiegu przechodzi pomiędzy m. Targowiska i Miejsce Piastowe, i dalej w kierunku południowym, omijając Targowiska i kolejno krzyżuje się z projektowaną drogą ekspresową nr 19 w km ok 5+100. Na dalszym odcinku wariant drogi krajowej krzyżuje się z liniami wysokiego napięcia, po czym odbija w kierunku północno - wschodnim, omijając miejscowość Wróblik Szlachecki i Milcza. Droga na tym odcinku przebiega przez pola rolne oraz lasy i nieużytki rolne, przecina drogę powiatową nr 1974R, drogę wojewódzką nr 887. Po minięciu granicy powiatu sanockiego w km ok. 13+500 zbliża się do miejscowości Besko, które mija od strony północnej, a bieg drogi kontynuowany jest w stronę wschodnią. Na tym odcinku droga przecina drogę powiatową nr 2006R i 2060R oraz rzekę Wisłok. Przebieg drogi w dalszym ciągu zlokalizowany jest na polach uprawnych i nieużytkach rolnych. Po minięciu gminy Besko przebieg wariantu wchodzi w gminę Zarszyn w okolice m. Zarszyn po stronie północnej, po czym skręcając w kierunku południowym, projektowany wariant łączy się z istniejącą drogą krajową w km ok. 261+200. Na tym odcinku projektowany wariant drogi krajowej przecina przez linię kolejową nr 108 Stróże – Krościenko.

    Długość projektowanego wariantu to ok. 24,51 km

  • W4 (kolor jasnoniebieski - budowa łącznika z S19 za pomocą węzła Krosno Południe)

    Przebieg wariantu IV drogi krajowej nr 28 rozpoczyna się w km ok 237+600 istniejącej drogi krajowej nr 28 w bliskiej odległości od granicy z miejscowością Miejsce Piastowe. Droga odbija w kierunku południowo - wschodnim w pobliżu miejscowości Łężany, przechodząc obok marketu OBI. Po minięciu granicy pomiędzy gminami trasa drogi krajowej przebiega po polach i nieużytkach rolnych, i kieruje się w okolice miejscowości Targowiska od strony zachodniej tej miejscowości. Na odcinku tym projektowany wariant przecina drogę krajową nr 19. Po minięciu drogi krajowej nr 19 droga skręca w kierunku południowo - wschodnim w kierunku drogi krajowej nr 28. Na odcinku tym wariant przecina projektowaną drogę ekspresową nr 19 i kolejno skręca w kierunku północno - wschodnim, omijając miejscowość Iwonicz-Zdrój po stronie północnej.

    Na odcinku tym przed miejscowością Iwonicz przewiduje się wykonanie podłączenia wariantu drogi krajowej z węzłem Miejsce Piastowe. Po minięciu granicy gmin wariant drogi krajowej kieruje w kierunku północnym omijając m. Rymanów. Na odcinku tym droga przecina rzekę Tabor oraz drogę wojewódzką nr 887 oraz drogę powiatową nr 2010R. Na dalszym odcinku droga skręca w stronę drogi krajowej nr 28, omijając wzniesienia, jakie są zlokalizowane w tej części gminy. Po minięciu m. Nowa wieś od strony północnej droga przecina drogę krajową nr 28 i dalej biegnie w kierunku południowo – wschodnim, omijając miejscowość Gniewoszówka od strony południowej oraz krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 889. Wariant kończy się na granicy z gminą Besko na rzece Wisłok. Po minięciu rzeki Wisłok droga omija miejscowość Besko od strony południowej, przechodząc stokowo po terenie pagórków zlokalizowanych w niedalekiej odległości od miejscowości. Na odcinku tym wariant przecina drogę powiatową nr 2201R i na dalszym odcinku droga przebiega po wzniesieniach aż do granicy z gminą Zarszyn. Następnie wariant drogi przebiega w kierunku wschodnim po wzniesieniach okolicznych pagórków przecinając linię wysokiego napięcia 110kV oraz drogę powiatowa nr 2059R. Wariant omija miejscowość Zarszyn od strony południowej. Następnie w okolicach stawów Żłoby droga skręca w kierunku północnym, gdzie łączy się następnie z istniejącą drogą krajową nr 28.

    Długość projektowanego odcinka wariantu to ok. 25,29 km

  • W5 (kolor ciemnozielony - budowa nowego węzła na S19)

    Przebieg wariantu 5 korytarza drogi krajowej nr 28 rozpoczyna się w km ok 237+900 istniejącej drogi krajowej nr 28 w bliskiej odległości od granicy pomiędzy miejscowością Krosno a Miejsce Piastowe. Projektowany wariant w tym miejscu odbija w kierunku południowo - zachodnim wzdłuż linii kolejowej nr 108 i przebiega przez istniejące lotnisko w m. Targowiska oraz kieruje się do istniejącej drogi krajowej nr 19. Następnie droga łączy się z istniejącą drogą krajową nr 19, płynnie omijając miejscowość Miejsce Piastowe. Po minięciu drogi krajowej nr 19 droga przebiega pomiędzy zabudową mieszkaniową i zakładami produkcyjnymi, by następnie przejść przez las, a kolejno skrzyżować się z projektowaną drogą ekspresową nr 19. W miejscu tym przewiduje się wykonanie węzła drogowego - Targowiska. Na dalszej części odcinka w powiecie krośnieńskim, projektowana droga przecina linie wysokiego napięcia 110kV oraz 400kV i dwie rzeki: Florę i Morwawę. Na dalszym odcinku wariant ten przebiega po terenach rolnych i łąkach, omijając od strony północnej m. Wróblik Królewski, Wróblik Szlachecki i Milcza, przecinając drogę wojewódzką nr 887 i linie wysokiego napięcia 110V. Po minięciu miejscowości Milcza droga omija od strony południowej m. Poręby, by w km ok 19+000 przejść nad rzeką Wisłok. Na wysokości miejscowości Besko i Zarszyn droga przebiega po ich północnej stronie po polach i łąkach, przecina potok Pielinica, jak również szereg rowów melioracyjnych. Koniec trasy kończy się na istniejącej drodze krajowej nr 28. Droga na tym odcinku przecina drogę powiatową nr 2045R oraz 2204R, jak również kolejny raz linię kolejową nr 108 i linie wysokiego napięcia 110kV.

    Długość projektowanego odcinka wariantu to ok. 24,86 km

  • W6 (kolor granatowy - wykorzystanie węzła Krosno Północ)

    Podwariant ten stanowi uzupełnienie do wariantu społecznego. Podwariant ten występuje w dwóch konfiguracjach:

    - północny – stanowiący kompilacje podwariantu 1 zaczynającego się w m. Krosno i przechodzącego przez projektowany węzeł Iskrzynia i wariantu społecznego, z którym się łączy w okolicach m. Wróblik Królewski w km ok 12+500. Całkowita długość odcinka podwariantu społecznego północnego wynosi ok. 26,58 km.

Obecnie trwają prace projektowe. Zostanie wykonana inwentaryzacja przyrodnicza oraz rozpoznanie geologiczne podłoża, które oprócz wskaźników ekonomicznych, będą miały wpływ na wybór ostatecznego przebiegu obwodnicy. - W okresie wakacyjnym planowane są kolejne spotkania z mieszkańcami, na których zostaną przedstawione szczegółowe rozwiązania projektowe rekomendowanych wariantów przebiegu - informuje rzeszowski oddział GDDKiA. Planowany termin opracowania dokumentacji to marzec 2024.

Projektowana obwodnica ma mieć długość 20 km. Wariant W5 (kolor ciemnozielony) wymaga wyburzenia 3 budynków, pozostałe od 0 do 2. - Liczba budynków przeznaczonych do wyburzenia nie jest duża, została ograniczona do niezbędnego minimum - informuje Wiesław Sowa, z-ca dyrektora oddziału GDDKiA w Rzeszowie.

Dla każdego z analizowanych wariantów została opracowana analiza i prognoza ruchu. W przedstawionych wynikach zarówno wariant W5, jak i wariant W6 spełniają główne założenie, jakim jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza takie miejscowości jak Rymanów, Besko czy Zarszyn.

Dla władz Krosna najbardziej optymalnym jest wariant W5 (kolor ciemnozielony), przebiegający w ciągu drogi przez strefę inwestycyjną Krosno 2 i dalej ulicą Sikorskiego. Ten wariant, w obliczeniach przedstawianych przez GDDKiA, był najtańszy oraz zyskał najwyższe oceny.

- Przebieg obwodnicy w tym wariancie zapewni płynny ruch dla mieszkańców ościennych gmin i powiatów dojeżdżających codziennie do pracy w Krośnie oraz odciąży obecną DK28 pomiędzy Krosnem a Sanokiem. Zakup terenów inwestycyjnych oraz zmiana granic miasta miała na celu włączenie największego ośrodka miejskiego w S19 oraz stworzenie warunków dla inwestorów. W tym kierunku dążymy - stwierdza dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna. 

Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę ulicy Sikorskiego wraz z budową łącznika i ronda do ulicy Dywizjonu 303
damian krzanowski

Na pierwszy etap włączenia Krosna w S19 Miasto pozyskało promesę inwestycyjną z programu "Polski Ład" na 30 mln zł. Chodzi o przebudowę ulicy Sikorskiego (pisaliśmy tutaj). Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na wyłonienie projektanta i wykonawcy tej drogi.

KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
LoloBolo
14.05.2022 09:03

Tylko jeden przebieg ma sens, ten który przebiega przez węzeł z S19 bo pozostałe 3 nie przewidują połączenia ważnych dróg krajowych więc są z definicji bez sensu.

LoloBolo
na forum od listopada 2017
Lukii
12.05.2022 22:47

Kilkanaście lat temu przejeżdżałem przez Krosno bardzo często stojąc w jednym korku nawet i 50 minut. Teraz po przebudowie w największym szczycie przejeżdżam przez miasto w 15 minut. !

Młodzi gówniarze-kierowcy nie pamiętają jakie były korki na starej obwodnicy na wysokości Grodzkiej, Guzikówki, Czjkowskiego, Pużaka czy byłego marketu lider price (okolice Panmaru).

Obecnie w Krośnie mamy najszerszy i najbardziej "przepustowy" odcinek drogi na całej DK-28 , bo aż 25-30 tys pojazdów na dobę.! Wielokrotnie zdarza mi się przejechać całe Krosno na zielonym świetle.

Najlepsza inwestycja drogową w historii miasta i regionu z której mogą korzystać wszyscy mieszkańcy powiatu a przede wszystkim mieszkańcy Krosna.

Niestety mamy wąskie gardło między Krosnem a Miejscem Piastowym i tylko dzięki równoległym lokalnym drogą nie ma całodniowego korka od McDonalda przy ul. Lwowskiej a po rondo w MP.

Konieczna jest przebudowa małego ronda w MP która nie jest w stanie przyjąc takiego natężenia... rozwiązaniem problemu jest przemyślana budowa nowej drogi o nazwie roboczej : budowa obwodnicy Miejsca Piastowego.

Lukii
na forum od listopada 2017
nick12
11.05.2022 23:26

Tranzyt od Skołyszyna, N Sącza idzie przynajmniej cząściowo przez N Żmigród, Duklę i dalej na Barwinek. Dla Krosna najbardziej uciązliwy jest tranzyt z Zachodniej Europy na Wschodnie Bałkany przez A4 czyli Tarnów - Brzostek - Jasło- Krosno - Barwinek i to się będzie w najbliższych latach nasilało. Brak obwodnicy będzie coraz bardziej uciążliwy.

nick12
na forum od listopada 2017
vip1
11.05.2022 20:33

Krosno też nie ma obwodnicy a może ją mieć gdy porozumie się z Jasłem , które planuje drogę 28 od Skołyszyna skierować w kierunku Niegłowic , Glinika P.,Długiego, Świerzowej ,Głowienki i do Miejsca Piastowego do węzła z drogą 28i S19. To by była też i prawdziwa obwodnica drogi 28 Krosna a nie kierować cały ruch w centrum miasta. Jasło złożyło projekt i trzeba się będzie do niego zastosować , chociaż władze Krosna chcą na siłę skierować drogę na kupione lotnisko by zminimalizować koszty zagospodarowania go.

vip1
na forum od listopada 2017
nick12
11.05.2022 18:29

Całe szczęście, że krośnieńscy "fachowcy" od dróg nie będą w tej sprawie mieli wiele do gadania. Wszystkie miasta i miasteczka budują obwodnice by pozbyć się ciężkiego tranzytu i puścić tiry poza miastem. Jedynie Krosno wybrało rozwiązanie polegające na poszerzeniu drogi przebiegającej przez miasto i wyhamowaniu ruchu poprzez skrzyżowania że światłami i przejścia dla pieszych. Genialne. Odcinek 12 km czyli od Potoka tak do OBI TIR pokonuje 20 minut do pół godziny. Osobówka szybciej 14-20 min. Taki sam odcinek obwodnicą np. tarnowską 8-9 minut legalnie i bezpiecznie z prędkościa 90-100 na godz. A co najważniejsze mieszkańcy zostali bez hałasu i dymu no i nie wydano milionów na niewiele dające ekrany. Można też porównać inaczej. Ile było w tym samym czasie poważnych wypadków na krośnieńskiej średnicówce a ile na obwodnicy Gorlic, Biecza czy Jarosławia. Pisząc wszystkie miasta i miasteczka nie miałem oczywiście na myśli Jasła, które w drogownictwie politykę ma podobną jak Krosno. No ale wzór to raczej być nie powinien.

nick12
na forum od listopada 2017
WSZYSTKIE KOMENTARZE (16)