Budowa obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza gęstą zabudowę miejscowości Rymanów, Besko, Zarszyn oraz Miejsce Piastowe. Ma to zapewnić odciążenie tych miejscowości z ruchu pojazdów ciężarowych. Dodatkowo ma usprawnić transport samochodów osobowych na trasie do Jasła.
Analizowanych było osiem wariantów przebiegu, a do dalszych prac projektowych wybrano cztery. Każdy z nich opiera się na innym sposobie połączenia projektowanej obwodnicy z powstającą drogą ekspresową S19.
W1 (kolor pomarańczowy - brak połączenia z S19)
Przebieg wariantu I korytarza drogi krajowej nr 28 rozpoczyna się w km 0+000 (ok. 237+600 istniejącej drogi krajowej nr 28) w bliskiej odległości od granicy pomiędzy miejscowością Krosno a Miejsce Piastowe. Droga odbija w kierunku południowo - wschodnim w pobliżu miejscowości Łężany przechodząc obok marketu OBI i po ok. 2,2 km dalej krzyżuje się z drogą krajową nr 19. Droga w dalszym przebiegu przechodzi pomiędzy m. Targowiska i Miejsce Piastowe, i dalej w kierunku południowym, omijając Targowiska i kolejno krzyżuje się z projektowaną drogą ekspresową nr 19 w km ok 5+100. Na dalszym odcinku wariant drogi krajowej krzyżuje się z liniami wysokiego napięcia, po czym odbija w kierunku północno - wschodnim, omijając miejscowość Wróblik Szlachecki i Milcza. Droga na tym odcinku przebiega przez pola rolne oraz lasy i nieużytki rolne, przecina drogę powiatową nr 1974R, drogę wojewódzką nr 887. Po minięciu granicy powiatu sanockiego w km ok. 13+500 zbliża się do miejscowości Besko, które mija od strony północnej, a bieg drogi kontynuowany jest w stronę wschodnią. Na tym odcinku droga przecina drogę powiatową nr 2006R i 2060R oraz rzekę Wisłok. Przebieg drogi w dalszym ciągu zlokalizowany jest na polach uprawnych i nieużytkach rolnych. Po minięciu gminy Besko przebieg wariantu wchodzi w gminę Zarszyn w okolice m. Zarszyn po stronie północnej, po czym skręcając w kierunku południowym, projektowany wariant łączy się z istniejącą drogą krajową w km ok. 261+200. Na tym odcinku projektowany wariant drogi krajowej przecina przez linię kolejową nr 108 Stróże – Krościenko.
Długość projektowanego wariantu to ok. 24,51 km
W4 (kolor jasnoniebieski - budowa łącznika z S19 za pomocą węzła Krosno Południe)
Przebieg wariantu IV drogi krajowej nr 28 rozpoczyna się w km ok 237+600 istniejącej drogi krajowej nr 28 w bliskiej odległości od granicy z miejscowością Miejsce Piastowe. Droga odbija w kierunku południowo - wschodnim w pobliżu miejscowości Łężany, przechodząc obok marketu OBI. Po minięciu granicy pomiędzy gminami trasa drogi krajowej przebiega po polach i nieużytkach rolnych, i kieruje się w okolice miejscowości Targowiska od strony zachodniej tej miejscowości. Na odcinku tym projektowany wariant przecina drogę krajową nr 19. Po minięciu drogi krajowej nr 19 droga skręca w kierunku południowo - wschodnim w kierunku drogi krajowej nr 28. Na odcinku tym wariant przecina projektowaną drogę ekspresową nr 19 i kolejno skręca w kierunku północno - wschodnim, omijając miejscowość Iwonicz-Zdrój po stronie północnej.
Na odcinku tym przed miejscowością Iwonicz przewiduje się wykonanie podłączenia wariantu drogi krajowej z węzłem Miejsce Piastowe. Po minięciu granicy gmin wariant drogi krajowej kieruje w kierunku północnym omijając m. Rymanów. Na odcinku tym droga przecina rzekę Tabor oraz drogę wojewódzką nr 887 oraz drogę powiatową nr 2010R. Na dalszym odcinku droga skręca w stronę drogi krajowej nr 28, omijając wzniesienia, jakie są zlokalizowane w tej części gminy. Po minięciu m. Nowa wieś od strony północnej droga przecina drogę krajową nr 28 i dalej biegnie w kierunku południowo – wschodnim, omijając miejscowość Gniewoszówka od strony południowej oraz krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 889. Wariant kończy się na granicy z gminą Besko na rzece Wisłok. Po minięciu rzeki Wisłok droga omija miejscowość Besko od strony południowej, przechodząc stokowo po terenie pagórków zlokalizowanych w niedalekiej odległości od miejscowości. Na odcinku tym wariant przecina drogę powiatową nr 2201R i na dalszym odcinku droga przebiega po wzniesieniach aż do granicy z gminą Zarszyn. Następnie wariant drogi przebiega w kierunku wschodnim po wzniesieniach okolicznych pagórków przecinając linię wysokiego napięcia 110kV oraz drogę powiatowa nr 2059R. Wariant omija miejscowość Zarszyn od strony południowej. Następnie w okolicach stawów Żłoby droga skręca w kierunku północnym, gdzie łączy się następnie z istniejącą drogą krajową nr 28.
Długość projektowanego odcinka wariantu to ok. 25,29 km
W5 (kolor ciemnozielony - budowa nowego węzła na S19)
Przebieg wariantu 5 korytarza drogi krajowej nr 28 rozpoczyna się w km ok 237+900 istniejącej drogi krajowej nr 28 w bliskiej odległości od granicy pomiędzy miejscowością Krosno a Miejsce Piastowe. Projektowany wariant w tym miejscu odbija w kierunku południowo - zachodnim wzdłuż linii kolejowej nr 108 i przebiega przez istniejące lotnisko w m. Targowiska oraz kieruje się do istniejącej drogi krajowej nr 19. Następnie droga łączy się z istniejącą drogą krajową nr 19, płynnie omijając miejscowość Miejsce Piastowe. Po minięciu drogi krajowej nr 19 droga przebiega pomiędzy zabudową mieszkaniową i zakładami produkcyjnymi, by następnie przejść przez las, a kolejno skrzyżować się z projektowaną drogą ekspresową nr 19. W miejscu tym przewiduje się wykonanie węzła drogowego - Targowiska. Na dalszej części odcinka w powiecie krośnieńskim, projektowana droga przecina linie wysokiego napięcia 110kV oraz 400kV i dwie rzeki: Florę i Morwawę. Na dalszym odcinku wariant ten przebiega po terenach rolnych i łąkach, omijając od strony północnej m. Wróblik Królewski, Wróblik Szlachecki i Milcza, przecinając drogę wojewódzką nr 887 i linie wysokiego napięcia 110V. Po minięciu miejscowości Milcza droga omija od strony południowej m. Poręby, by w km ok 19+000 przejść nad rzeką Wisłok. Na wysokości miejscowości Besko i Zarszyn droga przebiega po ich północnej stronie po polach i łąkach, przecina potok Pielinica, jak również szereg rowów melioracyjnych. Koniec trasy kończy się na istniejącej drodze krajowej nr 28. Droga na tym odcinku przecina drogę powiatową nr 2045R oraz 2204R, jak również kolejny raz linię kolejową nr 108 i linie wysokiego napięcia 110kV.
Długość projektowanego odcinka wariantu to ok. 24,86 km
W6 (kolor granatowy - wykorzystanie węzła Krosno Północ)
Podwariant ten stanowi uzupełnienie do wariantu społecznego. Podwariant ten występuje w dwóch konfiguracjach:
- północny – stanowiący kompilacje podwariantu 1 zaczynającego się w m. Krosno i przechodzącego przez projektowany węzeł Iskrzynia i wariantu społecznego, z którym się łączy w okolicach m. Wróblik Królewski w km ok 12+500. Całkowita długość odcinka podwariantu społecznego północnego wynosi ok. 26,58 km.
Obecnie trwają prace projektowe. Zostanie wykonana inwentaryzacja przyrodnicza oraz rozpoznanie geologiczne podłoża, które oprócz wskaźników ekonomicznych, będą miały wpływ na wybór ostatecznego przebiegu obwodnicy. - W okresie wakacyjnym planowane są kolejne spotkania z mieszkańcami, na których zostaną przedstawione szczegółowe rozwiązania projektowe rekomendowanych wariantów przebiegu - informuje rzeszowski oddział GDDKiA. Planowany termin opracowania dokumentacji to marzec 2024.
Projektowana obwodnica ma mieć długość 20 km. Wariant W5 (kolor ciemnozielony) wymaga wyburzenia 3 budynków, pozostałe od 0 do 2. - Liczba budynków przeznaczonych do wyburzenia nie jest duża, została ograniczona do niezbędnego minimum - informuje Wiesław Sowa, z-ca dyrektora oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Dla każdego z analizowanych wariantów została opracowana analiza i prognoza ruchu. W przedstawionych wynikach zarówno wariant W5, jak i wariant W6 spełniają główne założenie, jakim jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza takie miejscowości jak Rymanów, Besko czy Zarszyn.
Dla władz Krosna najbardziej optymalnym jest wariant W5 (kolor ciemnozielony), przebiegający w ciągu drogi przez strefę inwestycyjną Krosno 2 i dalej ulicą Sikorskiego. Ten wariant, w obliczeniach przedstawianych przez GDDKiA, był najtańszy oraz zyskał najwyższe oceny.
- Przebieg obwodnicy w tym wariancie zapewni płynny ruch dla mieszkańców ościennych gmin i powiatów dojeżdżających codziennie do pracy w Krośnie oraz odciąży obecną DK28 pomiędzy Krosnem a Sanokiem. Zakup terenów inwestycyjnych oraz zmiana granic miasta miała na celu włączenie największego ośrodka miejskiego w S19 oraz stworzenie warunków dla inwestorów. W tym kierunku dążymy - stwierdza dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
Na pierwszy etap włączenia Krosna w S19 Miasto pozyskało promesę inwestycyjną z programu "Polski Ład" na 30 mln zł. Chodzi o przebudowę ulicy Sikorskiego (pisaliśmy tutaj). Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na wyłonienie projektanta i wykonawcy tej drogi.