INWESTYCJE

Obwodnica Miejsca Piastowego. Krosno chce wariant przez strefę inwestycyjną

W ramach rządowego programu budowy obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 28 ma powstać obwodnica Miejsca Piastowego. Przygotowywana koncepcja zawiera kilka wariantów jej przebiegu od miejscowości Długie w powiecie sanockim aż do Krosna. Na razie nie jest znany termin jej budowy. Wiadomo, że dokumentacja ma być gotowa początkiem 2024 roku.
Damian Krzanowski
Jeden z wariantów planowanej obwodnicy Miejsca Piastowego może przebiegać przez nowe tereny inwestycyjne Krosna. Na zdjęciu byłe lotnisko Iwonicz
Damian Krzanowski

Budowa obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza gęstą zabudowę miejscowości Rymanów, Besko, Zarszyn oraz Miejsce Piastowe. Ma to zapewnić odciążenie tych miejscowości z ruchu pojazdów ciężarowych. Dodatkowo ma usprawnić transport samochodów osobowych na trasie do Jasła. 

Analizowanych było osiem wariantów przebiegu, a do dalszych prac projektowych wybrano cztery. Każdy z nich opiera się na innym sposobie połączenia projektowanej obwodnicy z powstającą drogą ekspresową S19.

Warianty przebiegu nowej drogi krajowej nr 28 (plik pdf)
gddkia
WYBRANE WARIANTY I ICH OPIS:

Obecnie trwają prace projektowe. Zostanie wykonana inwentaryzacja przyrodnicza oraz rozpoznanie geologiczne podłoża, które oprócz wskaźników ekonomicznych, będą miały wpływ na wybór ostatecznego przebiegu obwodnicy. - W okresie wakacyjnym planowane są kolejne spotkania z mieszkańcami, na których zostaną przedstawione szczegółowe rozwiązania projektowe rekomendowanych wariantów przebiegu - informuje rzeszowski oddział GDDKiA. Planowany termin opracowania dokumentacji to marzec 2024.

Projektowana obwodnica ma mieć długość 20 km. Wariant W5 (kolor ciemnozielony) wymaga wyburzenia 3 budynków, pozostałe od 0 do 2. - Liczba budynków przeznaczonych do wyburzenia nie jest duża, została ograniczona do niezbędnego minimum - informuje Wiesław Sowa, z-ca dyrektora oddziału GDDKiA w Rzeszowie.

Dla każdego z analizowanych wariantów została opracowana analiza i prognoza ruchu. W przedstawionych wynikach zarówno wariant W5, jak i wariant W6 spełniają główne założenie, jakim jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza takie miejscowości jak Rymanów, Besko czy Zarszyn.

Dla władz Krosna najbardziej optymalnym jest wariant W5 (kolor ciemnozielony), przebiegający w ciągu drogi przez strefę inwestycyjną Krosno 2 i dalej ulicą Sikorskiego. Ten wariant, w obliczeniach przedstawianych przez GDDKiA, był najtańszy oraz zyskał najwyższe oceny.

- Przebieg obwodnicy w tym wariancie zapewni płynny ruch dla mieszkańców ościennych gmin i powiatów dojeżdżających codziennie do pracy w Krośnie oraz odciąży obecną DK28 pomiędzy Krosnem a Sanokiem. Zakup terenów inwestycyjnych oraz zmiana granic miasta miała na celu włączenie największego ośrodka miejskiego w S19 oraz stworzenie warunków dla inwestorów. W tym kierunku dążymy - stwierdza dr Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna. 

Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę ulicy Sikorskiego wraz z budową łącznika i ronda do ulicy Dywizjonu 303
damian krzanowski

Na pierwszy etap włączenia Krosna w S19 Miasto pozyskało promesę inwestycyjną z programu "Polski Ład" na 30 mln zł. Chodzi o przebudowę ulicy Sikorskiego (pisaliśmy tutaj). Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na wyłonienie projektanta i wykonawcy tej drogi.