O depresji na Facebooku. Młodzież pomaga swoim rówieśnikom

Jak mówić do młodych ludzi o ich własnych problemach? Najlepiej wiedzą o tym rówieśnicy. Kiedyś pisali o swoich kłopotach na łamach szkolnej gazetki, teraz coraz częściej wykorzystują do tego Facebooka czy TikToka. Cztery licealistki Jagoda, Natalka, Maja i Kasia założyły profil „ProbleMy” w mediach społecznościowych. W ten sposób chcą pomóc swoim kolegom i koleżankom wyjść z depresji i toksycznych relacji.
Przed projektem (od lewej) Kasia, Jagoda, Natalka i Maja prawie się nie znały. Wspólna praca była dla nich dużym wyzwaniem, ale dziewczyny szybko złapały świetny kontakt
Archiwum prywatne

Nastrojowa muzyka i notatnik otworzony w komputerze, a w nim pojawiające się słowa: „cieszę się że żyjesz, do zobaczenia”. To jeden z krótkich filmików na TikToku (aplikacja do zamieszczania krótkich materiałów wideo). Udostępniły go cztery licealistki z dwóch krośnieńskich szkół – Kopernika i Szczepanika. Pod nim pojawiło się ponad 400 komentarzy, wśród nich: „Uśmiechnęłam się aż” i „Bardzo brakuje mi teraz takiej osoby, która to by mi powiedziała”.

Nie nudna pogadanka pani psycholog, ale nowoczesne formy komunikacji. Oto, w jaki sposób do młodych ludzi docierają ich równieśnicy. Jagoda, Natalka, Maja i Kasia zaczęły od założenia w mediach społecznościowych profili pod wspólną nazwą "ProbleMy". Poruszają na nich zagadnienia związane z trudnościami, z jakimi mierzy się współczesna młodzież. W ciągu kilku miesięcy omówiły wiele ważnych i trudnych tematów, które często są pomijane lub ignorowane przez dorosłych.

Depresja, emocje, asertywność, tolerancja to tylko niektóre z tematów poruszonych przez licealistki w mediach społecznościowych
FACEBOOK/pROBLEMY

W postach na Facebooku, filmikach na TikToku czy podcastach na Youtube opowiedziały o depresji, zaburzeniach odżywiania, toksycznych relacjach, używkach, wykorzystywaniu nastolatków, wyrażaniu własnych emocji i tolerancji. I co ważniejsze radziły, gdzie udać się po pomoc, gdy kłopoty przerosną. 

Posty na Facebooku mają formę artykułów, przy tworzeniu których Jagoda, Natalka, Maja i Kasia wykorzystywały własną wiedzę i doświadczenia, ale również informacje uzyskane od specjalistów. Natomiast w trzech podcastach na Youtube wykorzystały motyw znany z reportaży poruszających trudne tematy. Oglądając je, widzimy tylko plecy osoby, która opowiada o swoich przeżyciach: problemach z odżywaniem, depresji i wykorzystywaniu przez starszych.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez ProbleMY (@proble.my)

Działania licealistek spotkały się z odzewem nie tylko ze strony ich rówieśników, ale również dorosłych. – Nauczyciele sami do nas pisali, udostępniali, chwalili, że super projekt, poprawiali błędy – mówi Jagoda. – Na przykład z jedną panią profesor z Kopernika nagrałyśmy relację na żywo o dobrych i złych stronach pandemii.

Dziewczynom udało się zebrać pokaźne grono obserwujących. Na TikToku ich profil śledzi aż 1300 osób, na Instagramie blisko 840 osób, zaś na Facebooku – ponad 360. – W czasie naszej pierwszej relacji ludzie pisali, że „wow”, że fajnie. Jedna z moich przyjaciółek, która nas oglądała, powiedziała, że widać, że się dogadujemy i miło jej się nas słucha – mówi Maja.

Wspólną pracę utrudniała epidemia, ale dziewczyny organizowały nie tylko spotkania online, ale również, jeśli zdarzyła się okazja, też w rzeczywistości
Archiwum prywatne

Licealistki wcześniej słabo się znały, ale potrafiły się dogadać i ze sobą współpracować. Każda z nich jest inna i ma inne pasje. Każda wniosła więc do inicjatywy coś swojego.

Jagoda pasjonuje się tańcem, pisze opowiadania, interesuje się polityką. To ona jest pomysłodawcą wzięcia udziału w olimpiadzie „Zwolnieni z teorii”, w ramach której powstają projekty społeczne. Jednym z nich jest właśnie „ProbleMy”. Jagoda czuwała nad całą realizacją i prowadziła rozmowy z gośćmi.

Maja pasjonuje się grafiką, stworzyła logo „ProbleMy” i odpowiadała za wizualną stronę inicjatywy. Dla Natalki dużo znaczą kolory, dlatego interesuje się rysunkiem i makijażem, ale to ona jest autorką większości postów zamieszczonych na Facebooku.

Natomiast Kasia od wielu lat robi zdjęcia, którymi od niedawna dzieli się na swoim Instagramie. To ona wykonała większość fotografii, które można zobaczyć na Facebooku i Instagramie „ProbleMy”.

Jeden z podcastów stworzony przez Jagodę, Maję, Natalkę i Kasię:

Możliwe, że to nie jest ostatni wspólny projekt dziewczyn. – Może uda nam się coś jeszcze zrealizować na wakacjach, zanim znajdziemy się w klasach maturalnych – mówi Jagoda.

Efekty pracy licealistek możecie zobaczyć na: Facebooku, Instagramie, TikToku, Twitterze, YouTube.

KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
krosnianka1232
11.05.2021 22:39

Super! Swietny pomysł dziewczyny!

krosnianka1232
na forum od listopada 2017
shadow1965
11.05.2021 19:06

Muszę się zgodzić z "Gafa" , że w Krośnie mamy wspaniałą i utalentowaną młodzież. Szkoda jednak, że tylko 7% tej młodzieży deklaruje chęć pozostania w naszym mieście. Trudno zresztą ich za to winić bo po prostu są utalentowani i nie chvą się tu marnować.

Reszta jest tutaj:

krosno24.pl/informacje/mlodziez-ocenia-krosno-dobr(...)

shadow1965
na forum od listopada 2018
kurnachata
11.05.2021 17:37

Takie jakby nowe pokolenie, starające się pomóc komuś obok. Ja pamiętam jeszcze czasy jak nie było tych fejsbuków to zwyczajnie po opuszczeniu szkoły i szkolnictwa te problemy mijały same, chyba że ktoś wcześniej się z nimi uoprał.

kurnachata
na forum od listopada 2017
Gafa
11.05.2021 15:10

Czyż nie mamy wspaniałej młodzieży? Mamy !!!........ trzeba tylko się rozejrzeć i posłuchać, a nie tylko krytykować, mędrkować i "czarnkować"...... Brawo dziewczyny za pomysł, za zaiteresowanie innych problemem, który jest...... i był od dawna, a wy nadajcie mu właściwe miejsce w życiu młodego człowieka............ Brawo .....

Gafa
na forum od listopada 2017
wspanialed
11.05.2021 14:52

Brawo Dziewczyny! Kiedy młodzi mówią do młodych - efekt jest zawsze lepszy. Najważniejsze, abyście same rozwijały swoje pasje i dawały przykład innym.

wspanialed
na forum od lutego 2019
WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)