Nie od razu lotnisko zbudowano. Strategia na rozwój aeroportu

Rozbudowa lotniska była jedną z największych inwestycji w Krośnie w ciągu ostatnich lat. Teraz kolej na ekspansję. Jaki jest na to plan i kto odpowiada za jego wdrażanie?
Pas startowy został odebrany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (16.11.17) i wpisany do rejestru lotnisk cywilnych
Damian Krzanowski
W SKRÓCIE
  • Rozbudowa lotniska trwała ok. 5 lat i składała się z kilku etapów
  • Utwardzony pas startowy był budowany ponad rok
  • Do zarządzania lotniskiem miasto powołało Spółkę Lotnisko
  • Plan na rozwój portu lotniczego obejmuje działania do 2040
  • Do 2025 lotnisko ma mieć status „lotniska użytku publicznego o pełnej certyfikacji"
  • Wokół lotniska powstała strefa inwestycyjna z działkami na sprzedaż

Etapy rozbudowy lotniska

Modernizacja krośnieńskiego portu lotniczego trwała nieprzerwanie od 2012 do 2017. W tym czasie zbudowano drogę startową, dwie płyty postojowe, drogi kołowania oraz nadbudowano wieżę kontroli lotów. Całość infrastruktury wyposażona została w specjalistyczne oświetlenie, które umożliwia przeprowadzanie operacji lotniczych również w nocy. Ponadto, postawiono stację meteorologiczną i dwa wskaźniki wiatru. Teren otoczono 7-kilometrowym ogrodzeniem.

Utwardzony, asfaltowy pas startowy powstawał ponad rok (2016-2017). Ma 1100 m długości i może bezpiecznie przyjąć statki powietrzne o rozpiętości skrzydeł do 24 m, zabierające na pokład do 45 pasażerów. Innymi słowy, w Krośnie mogą lądować m.in. ATR-42, Cessna Citation Jet, Cessna Caravan, Saab 340, Beechcraft King Air C-90, AN-28. Aeroport od końca ubiegłego roku dysponuje również samoobsługową, bezgotówkową stacją paliw, na której zatankować mogą, m.in. samoloty AVGAS 100 LL oraz UL 91.

- Lotnisko w Krośnie jest bardzo dobrze przygotowane do przyjmowania taksówek powietrznych, szkół lotniczych i prywatnych samolotów – wyjaśnia Katarzyna Bęben, prezes Spółki Lotnisko. - W ciągu ostatnich 3 miesięcy obserwujemy wzrost operacji lotniczych wykonywanych przez szkoły lotnicze (w lipcu było ich ok. 2 tys), ale również zwiększony ruch turystyczny. Szkoły chętnie korzystają z naszego lotniska ze względu na jego doskonałą infrastrukturę, dostępność, oddalenie od stref kontrolowanych - dodaje.

Strategia na kolejne lata

Miasto zainwestowało w swoje „okno na świat” ponad 31 mln zł. Niektórzy krośnianie zastanawiają się czy te pieniądze kiedykolwiek się zwrócą. Jednym z nich jest Krzysztof, który wątpi w to, że „lotnisko da się rozkręcić”. - Na to trzeba mieć strategię i to mądrą strategię. A ja o takiej jeszcze nie słyszałem – mówi. Zwolenników lotniska jednak nie brakuje. - Na wszystko potrzeba czasu. Pilotem też nie można zostać w jeden dzień – komentuje Zofia.

Plan na lotnisko jest, ma ponad 100 stron i obejmuje działania do 2040. Za jego realizację odpowiada Spółka Lotnisko, powołana przez miasto pod koniec 2016. Na jej czele stoi Katarzyna Bęben - z branżą lotniczą związana od 18 lat. Jak podkreśla, rozwijanie portu lotniczego to długotrwały, stopniowy i uzależniony od wielu czynników proces.

W ciągu najbliższych kilku lat Spółka Lotnisko planuje:

  • zmianę statusu krośnieńskiego portu lotniczego z „lotniska wyłącznego” na „lotnisko użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji” do 2020, a potem na „lotnisko użytku publicznego o pełnej certyfikacji” do 2025 [„lotnisko wyłączne” - wykorzystywane przez zarządzającego tym lotniskiem, użytkowników lotniska wymienionych w dokumentacji rejestracyjnej tego lotniska oraz za zgodą zarządzającego lotniskiem – przez innych użytkowników lotniska;  „lotnisko użytku publicznego" - otwarte dla wszystkich statków powietrznych w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego tym lotniskiem i podanych do publicznej wiadomości],
  • wdrożenie procedury podejścia satelitarnego GNSS (umożliwia lądowanie w trudniejszych warunkach), czego oczekują przewoźnicy lotniczy oraz przewoźnicy towarów,
  • wydłużenie pasa lotniczego do 1710 m, jeśli będzie taka potrzeba.

Strefa inwestycyjna "Krosno-Lotnisko"

- Ważnym aspektem planu rozwoju całego miasta w oparciu o lotnisko jest również wykorzystanie istniejącego potencjału firm z branży lotniczej i około-lotniczej, funkcjonujących w mieście i jego okolicach. Z myślą o nich powstała strefa inwestycyjna „Krosno-Lotnisko” z doskonale uzbrojonymi działkami. Część z nich posiada bezpośredni dostęp do lotniska – tłumaczy Katarzyna Bęben.

Jak informuje Miranda Trojanowska, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta i Obsługi Inwestorów, „Krosno-Lotnisko” cieszy się zainteresowaniem wśród firm z Krosna, z innych województw, a także zza granicy. Ponad 46% terenów w strefie zostało już sprzedanych (23,6 ha) 15 inwestorom (są to głównie zakłady produkcyjne). W odniesieniu do kilku kolejnych działek prowadzone są zaawansowane rozmowy.

- W najbliższym czasie planujemy podjęcie nowych inicjatyw na rzecz rozwoju i promocji kształcenia zawodowego we współpracy z przedsiębiorcami. Chcemy zapewnić wyspecjalizowane kadry dla obecnych oraz przyszłych inwestorów – wyjaśnia Miranda Trojanowska.

Oferta inwestycyjna strefy "Krosno-Lotnisko" promowana jest poprzez kampanie prasowe, internetowe, billboardowe, podczas targów (np. ILA Berlin Air Show 2018), konferencji oraz innych wydarzeniach branżowych (np. Forum Gospodarcze w Krośnie). Poniżej film reklamowy adresowany do potencjalnych inwestorów.

Bieżące informacje na temat inwestycji w strefie "Krosno-Lotnisko" można znaleźć na stronie internetowej: www.lotniskokrosno.com lub na Facebook'u: Invest in Krosno.

ZOBACZ TEŻ W ARCHIWUM PORTALU
KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
nick12
20.08.2018 08:52

No pięknie.  Dwa tysiace operarcji lotniczych w lipcu. A w takiej  w Jasionce pod Rzeszowem  raptem dziennie ląduje i startuje 10 może w porywach 15 samolotów.

Operacja lotnicza – w technicznym żargonie lotniczym, to jeden przylot, przelot, odlot lub podejście nie zakończone lądowaniem statku powietrznego. Ruch lotniczy danego portu lotniczego jest zazwyczaj mierzony trzema parametrami na jednostkę czasu (zazwyczaj rok, lub dobę):

nick12
na forum od listopada 2017
WSZYSTKIE KOMENTARZE (13)