Pierwszy raz od prawie 30 lat autobusy MKS odwiedzą gminę Wojaszówka w poniedziałek 17 grudnia. Wówczas ruszą nowe linie „3” i „23”, a linia „5” otrzyma zmodyfikowaną trasę.
Linia „23” obsłuży Przybówkę, Łęki Strzyżowskie, Łączki Jagiellońskie, Wojaszówkę, Bajdy i Ustrobną, a także północne obszary Potoka w rejonie drogi wojewódzkiej nr 990. W samym Krośnie zatrzyma się m.in. w Turaszówce, na Dworcu i pętli na Placu Monte Cassino. Będzie kursować między 4.55 a 22.50.
Powróci też linia oznaczona cyfrą „3”, jednak nie będzie miała wiele wspólnego z tą zlikwidowaną pod koniec 2016 (łączyła Korczynę z centrum i Osiedlem Traugutta). Nowa „trójka” wystartuje z Dworca i przez ulice Okrzei i Białobrzeską dotrze do Odrzykonia-Głębokiego, jednak do czasu zakończenia robót w okolicy Galerii Zawodzie pojedzie objazdem przez Legionów, Niepodległości i Żółkiewskiego. Między 15 kwietnia a 15 listopada większość kursów będzie wydłużonych do Podzamcza. Linia „3” będzie kursować od 5.08 do 15.50.
Wprowadzany sposób obsługi wschodnich regionów Odrzykonia różni się od wcześniejszych zapowiedzi. MKS planował bowiem skierować tam linię „G”, wydłużając ją z obecnej pętli na ulicy Wierzbowej. Trasa linii „G” pozostanie więc bez zmian.
Rewolucję przejdzie linia „5”. Dotychczas kursowała między Turaszówką i pętlą „Huta Techniczna” na ul. Tysiąclecia a północną stroną Krościenka Wyżnego. Z jednej strony będzie wycofana z ul. Wyspiańskiego i skierowana na ul. Rzeszowską oraz do Odrzykonia (m.in. przystanki „Mała Strona 1-3” oraz „Dom Kultury”), a z drugiej wydłużona do Iskrzyni. Na podstawowej trasie „5” będzie kursować między 5.02 a 15.51. Zaplanowano też dwa skrócone kursy: z Dworca do Krościenka Wyżnego po godz. 17 oraz powrotny po godz. 18.
W przyszłym roku powstanie kolejna nowa linia „12”. Połączy Plac Monte Cassino, Dworzec, ulicę Tysiąclecia i Turaszówkę z Odrzykoniem, Bratkówką, Wojkówką, Łączkami Jagiellońskimi, Łękami Strzyżowskimi i Bartnem. Jej uruchomienie jest związane z dostarczeniem do Krosna kolejnej partii autobusów. Osiem autosanów miało przyjechać już w październiku, jednak najpewniej stanie się to dopiero w lutym, przez co magistrat nalicza kary dla wykonawcy.
Chętni na przejazd z gminy Wojaszówka do Krosna zapłacą 2,80 zł za bilet normalny lub 1,40 zł za bilet studencki. Obowiązywać będą również bilety dzienne, ważne na nieograniczoną ilość przejazdów w ciągu dnia – odpowiednio 5 zł za normalny i 3 zł ze zniżką studencką. Co ważne, osobie bez prawa do zniżek, która chce dojechać do Krosna i tego samego dnia wrócić, bardziej opłaca się kupić bilet dzienny niż dwa jednorazowe. Cena biletów miesięcznych waha się od 76 zł do 85 zł za normalny i od 38 zł do 42,50 zł za szkolny. Bilety dzienne i miesięczne uprawniają do przesiadek na terenie Krosna.
Jak na razie gmina Wojaszówka będzie obsługiwana tylko w dni robocze. Być może w przyszłości pojawią się też weekendowe połączenia. - Teoretycznie wszystko jest możliwe, ale najpierw trzeba wystartować, poczekać, jak to się rozwinie. Inną istotną kwestią są oczywiście dodatkowe koszty, które musiałyby ponosić niezależnie gmina Wojaszówka i gmina Krosno – dowiadujemy się w MKS.
Poszerzenie oferty miejskiego przewoźnika to dobra wiadomość także dla krośnian. MKS-y zaczną bowiem zatrzymywać się na przystankach, które dotychczas nie były wpisane w sieć komunikacji miejskiej, a w niektórych regionach miasta ilość połączeń znacząco się zwiększy.
Za sprawą linii „3” połączenie z Dworcem zyskają mieszkańcy ulicy Białobrzeskiej, którzy dysponowali dotychczas zaledwie dwoma autobusami. Łatwiej będzie też dotrzeć do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów, ogródków działkowych „Zacisze” oraz w okolice Parku Linowego.
Wprowadzenie nowej trasy linii „5” oraz uruchomienie linii „23” jest równoznaczne z objęciem połączeniami ulicy Rzeszowskiej. Dzięki temu uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 (tzw. „Elektryka”) wysiądą i wsiądą do MKS-ów przy samym wejściu do szkoły. Powody do zadowolenia mogą mieć też studenci PWSZ, mieszkańcy Osiedla Tysiąclecia oraz uczący się w „Mechaniku”, którzy po przeniesieniu większości kursów linii „2” na ulicę Krakowską narzekali na niewystarczającą liczbę odjazdów z przystanku przy dawnej zajezdni PKS.
Jednocześnie MKS wprowadza kilka korekt w rozkładzie jazdy. Kurs linii „G” o 16.00 w dni robocze z Wierzbowej, który dotychczas kończył się na Dworcu, będzie wydłużony do Placu Monte Cassino. Autobus linii „E” z Turaszówki, Dobieszyna i Polanki do Osiedla Traugutta o 6.58 będzie odjeżdżał 2 minuty później. Zmiany objęły też linię „20” - poranny kurs w dni robocze do Targowisk zaraz po 6 rano rozpocznie się z Huty Technicznej, a nie jak dotychczas z BWI.
Nowe linie MKS to kolejny element realizacji projektu „Rozwój transportu niskoemisyjnego na obszarze Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Krosno”. Nasze miasto realizuje go wraz z gminami Chorkówka, Korczyna, Miejsce Piastowe, Wojaszówka i Krościenko Wyżne.
Nie wiadomo czy to jeszcze mks czy już pks? Tez już słabiej pamietam ale miejskim autobusem przegubowym to niektóre gminy obsługiwał chyba właśnie pks.