Krośnianie na Instagramie. Co tworzą, czy widzą potencjał?

Piękne zdjęcia na Instagramie wydają się odległe. To misternie ułożone kompozycje obiadowego stołu, dopracowane wnętrza, stylizacje jak z magazynu modowego. Internet nie wie jednak, co to dystans geograficzny, a rzesze followersów zdobywają również krośnianie.
Instagram to fotograficzny serwis społecznościowy
instagram
SŁOWNICZEK 
  • Instagram – fotograficzny serwis społecznościowy

  • influencer – osoba, która poprzez media społecznościowe oddziałuje na decyzje ludzi, którzy obserwują jego poczynania

  • follower – obserwator, fan influencera

Jak wiele pracy trzeba włożyć w to, by zostać instagramowym influencerem? Czy Krosno to dobre miejsce na poszukiwanie grupy docelowej internetowego biznesu bądź idei? Zapytaliśmy o to autorów kilku szczególnych kont.

Jestem Wiola i szyję dla Was lisy

Pomysł na biznes genialny w swej prostocie: szyć lisy. Zadziorne, mięciutkie, w formie poduszek lub na torbach. Każdy wzór ma imię, swoją historię, otoczkę w postaci pięknego opakowania i ekologicznej przywieszki. Pomarańczowe konto Wioli Szepelak wyróżnia się na Instagramie – serwis z aparatem w logo to główny pomocnik w rozwoju jej małej działalności, pozyskuje poprzez niego najwięcej klientów i buduje świadomość marki.

Wiola Szepelak i jej lisy
instagram

- Na początku działalności podchodziłam do Instagrama jak przysłowiowy pies do jeża. Nie wiedziałam za bardzo, na czym polega, z czym to się je i do czego ma służyć. Poświęciłam sporo czasu, żeby złapać klimat – mówi Wiola. Stara się, by jej profil cechowała spójność, a zdjęcia były w tym samym klimacie. Krośnianka dba o regularną publikację postów, jak również nawiązuje kontakty z innymi influencerami. Rozmawia, komentuje, z wieloma osobami utrzymuje stały kontakt, mimo że to znajomości wyłącznie internetowe. Znając instagramową etykietę, może liczyć na rewanż w postaci obserwowania profilu i komentarzy.

Zapytana, czy również w Krośnie widzi szanse na rozwój swojego biznesu i znalezienie większej liczby klientów, Wiola jest pełna nadziei: - Nie mieszkałam w Krośnie przez 6 lat i po powrocie czuję się tu doskonale. Wbrew pozorom, nie jest łatwo wychylić się w swoim rodzinnym mieście, zwłaszcza tak niewielkim i kameralnym jak Krosno. Mam jednak takie jedno małe lisie marzenie. Nie wyobrażam sobie, że mogłabym je zrealizować gdzie indziej, niż tylko w Krośnie – mówi. Nie zdradza jednak swojego sekretu.

Why not to wear, eat and drink something special?

Profil Mieszka Mączyńskiego zdecydowanie wyróżnia się pod hasztagiem #krosno. Dżentelmen (to najwłaściwsze określenie dla tego młodego człowieka) na Instagramie pokazuje ekskluzywny styl życia dla mężczyzn. Jaką ideę promuje? Bez wahania odpowiada: - Siebie. Każdy bardziej świadomy użytkownik serwisu złożonego z kwadratowych ujęć wie, że Jan Kowalski to przede wszystkim nie osoba, a marka. - Moim celem jest, by ktoś mógł zainspirować się moim stylem – dodaje Mieszko. - W Polsce nie ma wielu influencerów, którzy mogliby pokazać coś konkretnego. Wszystko jest odtwórcze, nie spotyka się własnego stylu. Tacy Włosi z kolei często szyją na miarę, ubierają się indywidualnie.

Mieszko Mączyński
instagram

- Gdyby ktoś powiedział mi rok temu, żebym założył Instagrama, to bym mu powiedział, że jest idiotą – kontynuuje absolwent I LO. Dziś ma na koncie trzy komercyjne współprace z firmami, promuje m.in. muszki i nalewki z lokalnej Manufaktury Nalewek. Największy wpływ wywiera jednak na odbiorców spoza Krosna. - Najwięcej użytkowników obserwuje mnie z Warszawy – Mieszko pokazuje statystyki geograficzne: Krosno jest na tym wykresie na końcu. Młody mężczyzna uważa jednak, że wszędzie jest rynek na proponowany przez niego lajfstajl. Klucz to dotarcie do odbiorców przy pomocy odpowiednich narzędzi.

Czy w Krośnie są przestrzenie, które można wykorzystać do zdjęć z produktami premium? Według Mieszka tak. Wystrój kawiarni i restauracji daje sporo możliwości. Rynek również, tylko kolorowych reklam mogłoby być trochę mniej.

Marlena (Lena), Booklover, 20, Poland

Na profilu Marleny Marszałek, uczennicy technikum w  Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Jana Szczepanika, roi się od książek. Odkąd pamięta – prawdopodobnie od kiedy nauczyła się czytać, Marlena uwielbiała przenosić się w tajemnicze, magiczne, zapisane ciągiem liter światy. Naturalne, że zaczęła pisać recenzje przeczytanych pozycji na blogu. Przyznaje jednak, że z internetowymi bratnimi duszami skojarzył ją właśnie Instagram.

Marlena Marszałek
instagram

 - Blogowanie nie jest już tak popularne jak kiedyś, za to Instagram jest serwisem, który oferuje nie tylko stokroć większe zasięgi, to do tego łatwiej jest trafić do docelowego odbiorcy – wyjaśnia blogerka. „Książkowa dusza” szuka dla lektur sprzyjającego tła. Żółte pole rzepakowe, korony drzew, kompozycja z kwiatami i fotogeniczną przekąską... W książkach liczy się przede wszystkim treść, ale dlaczego okładki nie można ukazać w bardziej zachęcający sposób? Marlena uważa, że jeśli chodzi o dobre zdjęcia, Krosno daje fantastyczne możliwości. Wie jednak, że promować zainteresowanie czytelnictwem z pewnością łatwiej byłoby w Warszawie, ze względu na mnogość eventów i spotkań autorskich.

Dziewczyna w serwisie społecznościowym rzadko spotyka Krosno. - Ciężko jest natrafić na Instagramie na Krosno, raczej nie jest zbyt mocno promowane. Zasmuca to, bo jest ono naprawdę piękne i szkoda, że nie pojawia się zbyt często w tym serwisie. Ale można to zmienić, prawda?

Miasto Szkła na Instagramie

Ostatnie zdjęcie na oficjalnym profilu Krosna prowadzonym przez Urząd Miasta opublikowano 26 lipca 2017. Jak twierdzi rzecznik prasowy UM Joanna Sowa, instytucja skupia się na promowaniu miasta poprzez trzy oficjalne profile na Facebooku: Krosno Miasto Szkła, VisitKrosno i "Rynek Krosna. Serce miasta".

Instagram zarzucono, gdyż pojawiające się na nim zdjęcia stanowiły powielanie facebookowych treści. 20 sierpnia br., po naszym zapytaniu, profil odżył. - Zdajemy sobie sprawę z rosnącego znaczenia Instagrama, dlatego pracujemy nad uaktualnieniem treści na naszym profilu, a także wznowieniem publikowania materiałów – dodaje Joanna Sowa.

Oficjalny profil Krosna na Instagramie nie jest ani przemyślany, ani estetyczny. Zdjęcia mieszają się tu z plakatami. To kilka ostatnich publikacji
instagram

Krosno może być miastem instagramowym

O potencjale promocji miast w tym serwisie wypowiedział się krośnianin, Wojciech Kardyś, dyrektor kreatywny agencji Good For You, organizator spotkań influencerów: - Instagram przeżywa w Polsce swoisty boom. Jest najszybciej rozwijającym się medium społecznościowym, i to nie tylko u nas w kraju, ale i na świecie. Ponad 6 milionów polskich użytkowników, którzy korzystają regularnie z tej aplikacji robi wrażenie.

Wojtek uważa, że Instagram, to przede wszystkim doskonałe narzędzie PR-owe i dlatego wiele miast korzysta z tego dobrodziejstwa z sukcesem. Szczególnej uwadze poleca:

  • Sydney, gdzie są przedstawione w bardzo ''instagramowy'' sposób uroki miasta
  • oraz Pragę, gdzie znowu położono nacisk na jakościowe i kolorowe zdjęcia.
  • W Polsce wyróżnić należy Gdańsk, który według mnie jest najlepiej prowadzonym profilem miastowym w Polsce
  • oraz Warszawę, bo zdjęcia na tym profilu są po prostu przepiękne.

- Krosno jest urokliwe. Krosno ma duszę. Ma wszystkie potrzebne cechy, by stać się miastem "instagramowym". Ma zielone tereny, zabytkowy Rynek, festiwale, wino i w końcu szkło, krośnieńskie złoto. Wystarczy przygotować strategię, która wszystkie te cechy by uwypukliła i w ciekawy sposób przedstawiła - to przepis na sukces - mówi specjalista od social mediów.

Wojtek zachęca gorąco władze Krosna do zainwestowania w to medium. - Bo w końcu: "jak Cię widzą, tak Cię piszą".

KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
Niki_Manifesto
10.09.2018 09:08

A co to jest realny świat? Wszystko to, co wokół ludzi się wydarza, w czym uczestniczą, jest realne. Internet również. Jesteśmy jak w teatrze aktorami i statystami, jakiekolwiek role na siebie przyjmujemy, to dzieje się w rzeczywistości. Komunikatory, media społecznościowe są w różnych celach używane. Cel to inaczej interes - może być interes społeczny (inter -es, inter -net), interes to też biznes. Myśl globalnie, całościowo, wszyscy ze wszystkimi i z różnymi sferami życia, gospodarki, jesteśmy powiązani. Wszyscy jesteśmy częścią matriksa - systemu, wielu systemów, technologii - od tego nie uciekniemy, nauczmy się po prostu używać go w swoim dobrym celu, jako narzędzia.

Niki_Manifesto
na forum od listopada 2017
look7
10.09.2018 08:47

Z cyklu nie znam się to się wypowiem. Jestem z pokolenia 30+, czyli komórki i komputery wchodziły do szerszego użycia jak miałem już prawie 20 lat, smartfony ok. 7 lat później. Jakoś nie bawią mnie te Instagramy, Twittery, Facebooki, choć Facebooka mam, pozostałych nie. Wolę kontakt osobisty. Sam uważam, że za dużo czasu spędzam przed ekranem smartfona, ale nauczyłem się szukać tam tylko ciekawych informacji interesujących mnie, choć oczywiście trafiają i do mnie treści przez przypadek, których nie szukam. Followersi, influencerzy. Kogo to interesuje ? Mnie nie. Nie bardzo. Ciekawie się dowiedzieć, że tacy ludzie są, ale realny świat wygląda zupełnie inaczej :-). Przynajmniej dla mnie, ale ja jestem z innej bajki jak większość chyba. Pozdrawiam.

look7
na forum od listopada 2017
Niki_Manifesto
09.09.2018 22:09

- Krosno jest urokliwe. Krosno ma duszę. Ma wszystkie potrzebne cechy, by stać się miastem "instagramowym". Ma zielone tereny, zabytkowy Rynek, festiwale, wino i w końcu szkło, krośnieńskie złoto. Wystarczy przygotować strategię, która wszystkie te cechy by uwypukliła i w ciekawy sposób przedstawiła - to przepis na sukces - mówi specjalista od social mediów.

Wojtek zachęca gorąco władze Krosna do zainwestowania w to medium.

A ja niespecjalnie. Gdyż... UM zapytany przedstawił swe stanowisko tak jak cytuję poniżej, czyli znowu niejasno, niewyraźnie, to nadal będą suche informacje, plakatowe zapowiedzi. To nie będzie to, czego oczekiwałabym od promocji miasta, czego potrzeba temu miastu. A każdy kąt, zakamarek, miejsce znane i nieznane można pokazać nietypowo, w niecodzienny sposób, świeżym spojrzeniem, skadrować jakby patrząc od środka i na przestrzał, naraz z dwóch perspektyw, jednocześnie w czerni i w kolorze, klasycznie i nowocześnie. Zainteresować niezainteresowanych, obojętnych, miasto-obojętnych, bo zainteresowanych nie potrzeba, sami do tego dążą, sami szukają. Zawsze coś się dzieje, 24 h na dobę, choćby bez wielkich wydarzeń można ludzi ciekawych życia przyciągnąć i zatrzymać ich uwagę, podsycać wrażliwość i uważność. Trzeba tylko się zatrzymać i obserwować sytuacje, odkrywać, usłyszeć, co Krosno mówi. To jest klucz, który otwiera te drzwi.

I jeśli zapytany mówi:

pracujemy nad uaktualnieniem treści na naszym profilu, a także wznowieniem publikowania materiałów

...to niczego nie zmieni. Nie wypłynie na szerokie wody.

Krosno24 na Instagramie może to zmienić. Same fotosy, bez słów wielu, niech zdjęcia mówią same za siebie. A w nazwie profilu musi się znaleźć i Krosno, i 24.

Niki_Manifesto
na forum od listopada 2017
WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)