Bilety MKS znowu w górę. Powód? Podwyżki cen paliw

Radni zatwierdzili jednogłośnie (30.06) podwyżkę cen biletów MKS. To już druga zmiana w tym roku. Wszystko przez wzrastające ceny oleju napędowego i coraz większe koszty serwisowania autobusów.
Ceny biletów MKS w ciągu ostatnich kilku lat
infografika: Krosno24.pl

Jednorazowy bilet normalny za przejazd kosztował do tej pory 2,80 zł, od 1 września br. jego cena wynosić będzie 3,40 zł. Bilet miesięczny kosztował 72 zł, po wakacjach cena wzrośnie do 92 zł (ulgowy dla uczniów 46 zł). Za bilet dzienny trzeba było zapłacić 6,50 zł, a po podwyżce zapłacić trzeba będzie 8,00 zł. Zdrożeją także przejazdy podmiejskie.

To już druga podwyżka cen biletów MKS w tym roku. Pierwsza weszła w życie w styczniu. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.

Powodem wrześniowych zmian cen są znaczne podwyżki cen oleju napędowego, który stanowi główny koszt funkcjonowania komunikacji miejskiej. Urząd Miasta podaje, że:

 obecna cena netto oleju napędowego dostępnego dla MKS jest niemal o 50% wyższa od styczniowej ceny!

Urząd w uzasadnieniu podaje liczby, które obrazują skalę kosztów, jakie trzeba ponieść – w roku 2022 miejskie autobusy muszą przejechać 1,6 mln km, a koszt usług kierowców wzrośnie na takiej trasie o 0,9 mln zł netto.

Znaczna podwyżka cen biletów dla pasażerów może nawet nie pokryć tych kosztów, bo wpływy ze sprzedaży droższych biletów mogą wynieść ok. 200 tys. zł (pod warunkiem, że liczba pasażerów nie ulegnie diametralnej zmianie).

Te argumenty przekonały radnych. Na czwartkowej sesji Rady (30.06) wszyscy podnieśli rękę „za” zmianą cen biletów.

Jest też kolejna zła informacja. Na tegorocznych wakacjach nie będzie kursów MKS do Iwonicza-Zdroju i Rymanowa-Zdroju, tak jak działo się to w poprzednim roku. Miejscowości te nie zgodziły się na partycypację w kosztach, tłumacząc to brakiem środków finansowych.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
KOMENTARZE WYRÓŻNIONE
sipma
03.07.2022 14:11

Autobusy miejskie Volvo 7900 Hybrid są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postoju. Przy małych prędkościach poruszają się całkowicie bezemisyjnie, przy wykorzystaniu napędu elektrycznego. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie niedużym silnikiem diesla. Baterie zasilające napęd elektryczny ładują się podczas hamowania i z nadwyżki mocy silnika, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Pojazdy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, poziom hałasu w pobliżu Volvo 7900 można porównać do poziomu hałasu w przypadku normalnej rozmowy.

www.volvobuses.com/pl/news/2018/Oct/11-autobusow-h(...)

sipma
na forum od marca 2018
yorgos
02.07.2022 22:39

Ja tego nie rozumiem? Miasto zakupiło nowoczesne autobusy Volvo, napędzane super oszczędnymi silnikami hybrydowymi, które zużywają niewielkie ilości paliwa. I nagle tłumaczy się ludziom, że podnosi się ceny biletów że względu na cenę paliwa. Mój znajomy posiada samochód hybrydowy i chwali się, że koszty zużycia paliwa spadły mu o połowę. Więc jak to w końcu jest?

yorgos
na forum od maja 2022
krossener
02.07.2022 16:34

Ceny biletów miesięcznych w Warszawie: I strefa 30 dniowy - 110 zł, I+II - 180zł. Bilet Warszawiaka strefa I+II - 98 zł, 90 dniowy wychodzi około 83 zł za miesiąc. Odpowiedniki krośnieńskie 72 zł i 115 zł, bilet Krośniaka powinen być po 98/180X115=63 zł i jeździsz po całej sieci. Bilet Warszawiaka/karta Warszawiaka dla: zameldowany na pobyt stały na terenie m.st. Warszawy lub zamieszkujący na terenie m.st. Warszawy i rozliczający podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) w urzędzie skarbowym w Warszawie. W Krośnie nie znaju czegoś takiego.

Miesięczny w Krakowie strefa I - 148 zł, I+II+III - 179 zł. Bilet Mieszkańca/Karta Krakowska miesięczny strefa I - 80 zł, I+II+III - 116 zł, półroczny odpowiednio 70 zł i 97 zł w przeliczeniu na miesiąc. Zasada podobnie jak w Wa-wie, zameldowanie na pobyt stały lub rozliczanie podatku. Odpowiednik Krośniaka 80/148X72=39 zł i jeździsz po całym miescie, 116/179X115=75 zł i cała sieć twoja. Tak proporcjonalnie wg cen.

W Krośnie w sprawie podwyżek bezradne głosowanie wszyscy za, w tym również radni PIS. "Wszystko przez wzrastające ceny oleju napędowego i coraz większe koszty serwisowania autobusów, te argumenty przekonały radnych".

Początek czerwca, 2022 r. w Warszawie. "Od co najmniej kilku dni toczy się otwarta dyskusja dotycząca przyszłości cen biletów na komunikację miejską w Warszawie." "Nie ukrywam, że bardzo niewielkie podwyżki byłyby uzasadnione. Chcę jasno też powiedzieć, że przede wszystkim chodzi o bilety jednorazowe. Na pewno nie będziemy podnosili cen biletów okresowych, bo zależy nam na tym, żeby warszawiacy w jak największej liczbie korzystali z transportu miejskiego - mówił jeszcze kilka dni temu Rafał Trzaskowski."

"Jak poinformowało radio TOK FM Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, nie znalazł wśród radnych poparcia swojego pomysłu."

"Biorąc więc pod uwagę szalejącą inflację, trudno oczekiwać, by warszawscy radni tak po prostu poparli jakąkolwiek podwyżkę cen biletów. Wydaje mi się to bardzo mało prawdopodobne - powiedział radiu Sławomir Potapowicz, wiceprzewodniczący Rady Warszawy z klubu KO."

I to goście z KO, jednemu zależy mieszkańcy korzystali w jak najwiekszej liczbie, dla drugiego szalejąca inflacja to wcale nie tak oczywisty powód do podwyżek cen biletów. Jak było w Krośnie wszyscy wiemy i jak szanuje się Krośnian na tle innych ośrodków.

Zaproście Trzaskowskiego do Krosna i pierwsze pytanie niech zada Przytocki: -"Rafał...!, Rafał...! Co?! Jak to się robi..."

krossener
na forum od lipca 2022
krossener
02.07.2022 13:07

Ceny aktualne, warto zastanowić sie dlaczego Jedlicze-Krosno(Starostwo) opłaca sie jeździć 12 km za 3,8 zł czyli 0,316 groszy za km, a np. Wieniawskiego- Dworzec 4km za 2,8 zł czyli 0,65 groszy z km. Jeden pojeździ 20X2X12km, czyli 480km na miesięcznym za 97 zł, drugi 20X2X4- 160km za 72 zł. Od 1 września będzie to odpowiednio 105 i 92 zł. Za km 97/480=0,20 zł i 72/160=0.45 zł. Od 1 września 105/480=0,218 zł i 92/160=0,575 zł za km. Wzrost ceny z 0,2 na 0,218 to niecałe 10%, z 0,45 na 0,575 to 27,77%. Mieszkańcy Krosna mają wpływ na wybór radnych i prezydenta, pozostali juz nie.

krossener
na forum od lipca 2022
sipma
01.07.2022 23:55

@Lukii

Przeczytaj jeszcze raz co napisałem, prezydentowi łatwo przychodzi podwyższać ceny, a w zamian zapewnić odpowiedni komfort podróżowania już nie (wyłączona klimatyzacja i w zimie ogrzewanie). Wystarczy pojechać do Jasła, Sanoka czy Rzeszowa, Krakowa, Warszawy i jest normalnie wszędzie klima działa w autobusach.

sipma
na forum od marca 2018
Lukii
01.07.2022 23:28

@krossener

Twoje wyliczenia są już lekko nieaktualne. Wszystkie linie bus podniosą cenę prędzej czy poźniej. Po prostu MKS Krosno szybciej zareagował na inflację ktrórą tak naprawdę wynosi 30%.

To co podają w mediach to propaganda rządu który boi się straty głupich wyborców.

Lukii
na forum od listopada 2017
Lukii
01.07.2022 23:18

@sipma

Ty sie nie spinaj tylko podziękuj dobrej zmianie PiS za której kadencji mamy olbrzymi dodruk pieniądza i największe rozdawnictwo w historii bez pokrycia.

Nasze dzieci będą spłacać rozdawnictwo PiSu przez kolejne 100lat.

Ta dobra zmiana jeszcze bardziej obarczyła samorządy wydatkami. Teraz mamy tego skutki, wszystkie miasta w Polsce mają kryzys i zaciskają pasa!

A to dopiero początek.

Ale najlepiej zwalić na prezydenta... Przecież to jego wina...

Lukii
na forum od listopada 2017
krossener
01.07.2022 20:04

Trasa 12 km 3,8 zł, trasa 4km 2,8 zł, trasa 1 km 2,8 zł. Tak jest, będzie 12 km 4,4 zł, pozostałe 2 po 3,4 zł. Bus Dukla-Krosno 6zł za 20 km, dla niego cena biletu w Krośnie do dworca może być jakakolwiek niższa od MKS bo i tak bez tego wychodzi na swoje. MKS w 2021 przychody 8,2 mln zł, z tego z biletów 2,675 mln zł, rekompensata od miasta Krosna 5,434 mln zł. Wydatki niecałe 8,2 mln, czyli jescze 2,675 i cała komunikacja byłaby za friko. Przewoźnika do Dukli to aż tak raczej nikt nie sponsoruje, a cena za km wychodzi 0,3 zł.

krossener
na forum od lipca 2022
Piter_VC
01.07.2022 13:02

Porównując jakość komunikacji miejskiej w Krośnie do innych miast to u nas jest bardzo, bardzo słabo. Kursów jak na lekarstwo większość ustawiona pod szkoły. Wystarczy zobaczyć na rozkłady jazdy na głównych ulicach tam gdzie w innych miastach autobus danej linii jest co 10-15 minut u nas co godzinę a tam gdzie w innych miastach spada do 20-30 minut u nas już nie ma połaczeń po godzinie 17 to komunikacji praktycznie nie ma. Pisze o ścisłym centrum. Bo na peryferyjnych dzielnicach gdzie mieszkam to już jest całkowita katastrofa. Komunikacja miejska powinna być dla mieszkańców i nie koniecznie być dochodowa inne miasta o tym wiedzą a i z czasem dobrze zarządzana może być dochodowa. U nas pewnie jak by chciano zwiększyć ilość kursów to opłata za śmieci 100% do góry bo to teraz taki prosty sposób drelowania kieszeni mieszkańców. Jak mieliśmy umowy indywidualne jakoś mogło być tanio teraz jak śmieci są gminy koszty poszły 1000% do góry ale tak jest w całym naszym chorym kraju.

Piter_VC
na forum od listopada 2017
sipma
01.07.2022 01:30

Prezydent tylko umie podwyżki wprowadzać, a nie widzi, że komfort podróży w Krośnie jest na niskim poziomie?

Kupiono nowe autobusy z klimatyzacją którą wyłączono, i teraz w takie upały wewnątrz autobusu jest jak w piekarniku, a potem się dziwią że autobusy puste jeźdzą. W aplikacji pisze że jedzie pojazd klimatyzowany (oznaczony gwiazdką), a w rzeczywistości podjeźdza z wyłączoną...

Podwyżki niech będą bo wszystko drożeje, ale z tym również powinna iść jakość świadczonych usług przez miasto.

sipma
na forum od marca 2018
kurnachata
30.06.2022 22:50

My płacący podatki w Krośnie jakoś utrzymamy ten kryzys MKS Krosno, lecz sytuacja nie sprzyja. Mianowicie niby paliwo według rządu ma tanieć, lecz MKS nie ma na tylu pasażerów w Krośnie. Rozkład jazdy i połączeń jest wadliwy, więc tu też traci. Nowoczesny tabor na plus, lecz za grube tysiące trzeba szkolić serwis-obsługę, bo to nie autosan h9 które młotkiem naprawi pan Wiesław.

kurnachata
na forum od listopada 2017
marta_xxx
30.06.2022 20:13

Ceny biletów miesięcznych po mieście najdroższe! Trzeba będzie "dupsko'' ruszyć i chodzić pieszo albo wrócić do konkurencyjnych przewoźników. Radni sprawią, że mieszkańcy Krosna przestaną jeździć MKS-ami, bo nie będzie się to opłacało! Ja nie kupię biletu we WRZEŚNIU. Dla mnie MKS od września będzie drogi. Różnica pomiędzy biletem podmiejskim, a miejskim jest niewielka na korzyść tych pierwszych. Dojeżdżający z miejscowości pod Krosnem mają bardzo dobre ceny tych biletów, a przecież oni czasem nie mają wyjścia i tak jeździć muszą MKS-ami, i nie będą patrzą na cenę! Nie zdziwię się, że za chwilę będą likwidowane kursy. Nie fajnie się podziało...

marta_xxx
na forum od listopada 2017
dariuszek
30.06.2022 18:06

pm123 dokładnie w punkt tylko w Warszawie co kilka minut, a u nas kilka autobusów w to samo miejsce w ciągu piętnastu minut i dwie godziny przerwy. Kolejna podwyżka to prosta droga do likwidacji MKS-u w Krośnie, która w 2023 będzie obchodzić 70 lat istnienia. Pierwsza linia z Miejsca Piastowego do Potoka pewnie i dziś byłaby rentowna. Myślę, że szansą dla MKS-u byłby powrót do kilku lini kursujących z dużą częstotliwością i małych np. 9-osobowych busów.

dariuszek
na forum od listopada 2017
pm123
30.06.2022 17:31

3,40? Zupełnie jak za 20 minut w Warszawie, szkoda że jakość nie taka

pm123
na forum od listopada 2017
LoloBolo
30.06.2022 16:31

Hmm, wakacje więc komunikacja prawie nie jeździ.

Nie masz samochodu lub kogoś z samochodem to nic i nigdzie nie załatwisz ani nawet dłużej w mieście nie zostaniesz bo nawet taksówek nie ma.

LoloBolo
na forum od listopada 2017
kurnachata
30.06.2022 16:21

Wszyscy radni "za" obciążeniem ubogich podwyżką biletu? Trochę kiepscy ci radni zamiast zaproponować elastyczny nowy budżet dla MKS.

kurnachata
na forum od listopada 2017
WSZYSTKIE KOMENTARZE (33)