Asterix i Obelix uczą samorządności

Podsumowano i oceniono Lekcje Samorządowe - inicjatywę Młodzieżowej Rady Miasta Krosna (13.06). W nagrodę za przybliżanie spraw związanych z działalnością samorządu lokalnego wszyscy uczestnicy programu pojadą zwiedzać Sejm.
Podczas jednej z lekcji samorządowych, które odbywały się w sali Rady Miasta

Program Lekcja Samorządowa realizowany jest w Urzędzie Miasta od listopada ubiegłego roku. Uczestniczyło w nim 8 szkół ponadgimnazjalnych z Krosna. - Ideą lekcji samorządowych jest uatrakcyjnienie lekcji wiedzy o społeczeństwie, które często w szkołach są suche, naładowane książkową wiedzą. Chcieliśmy zaprosić młodzież do sali obrad Rady Miasta Krosna, żeby tutaj posłuchała czym jest samorząd, sprawdziła to w praktyce - mówi Sebastian Wójcik, opiekun Młodzieżowej Rady Miasta.

Każdą szkołę reprezentowała 5-osobowa grupa. Tematy lekcji były różne, ale wszystkie musiały się bezpośrednio odnosić do rozwiązań obecnie funkcjonujących w Krośnie. Oto niektóre z nich: "Kto jest kim w Urzędzie Miasta", "Historia samorządu terytorialnego w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej", "Samorząd lokalny a polityka państwa", "Strategia rozwoju miasta na najbliższe lata". Młodzież po każdej lekcji miała możliwość zadania pytań prezydentom, radnym, pracownikom samorządowym, podzielenia się z nimi swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi rozwoju Krosna czy poinformowania ich o swoich pomysłach. Każda lekcja oceniana była przez uczniów oraz panel ekspertów, w skład którego weszli nauczyciele, radni i pracownicy samorządowi.

Grupa z "Elektryka" przeprowadziła najciekawszą lekcję samorządności

Najwyższe noty zarówno od ekspertów jak i od uczniów otrzymała lekcja przeprowadzona przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5, na temat "Co i gdzie załatwiamy w Urzędzie Gminy - poradnik interesanta". - Na początku przedstawiliśmy ogólnie zarys gminy, jak to na przestrzeni wieków się rozwijało. Przedstawiliśmy starożytną Grecję, puściliśmy fragment filmu "12 prac Asterixa", w którym bohaterowie usiłują załatwić w urzędzie jakieś sprawy. Potem przedstawiliśmy pracę urzędników za czasów Gomułki, a na końcu zaprezentowaliśmy dwie scenki. Pierwsza: nie bardzo zorientowany petent - niemiły urzędnik, nie chce udzielić informacji. Druga: niemiły, agresywny petent - grzeczny, starający się pomóc urzędnik - opisuje Anna Szczyglińska z "Elektryka".

Ania Szczyglińska z ZSP nr 5 przygotowywała jedną z lekcji samorządowych

Zwycięzca otrzymał Puchar Przechodni Prezydenta Miasta Krosna o nazwie Lider Lekcji Samorządowej.

Dla Karola Pawłowskiego z "Mechanika" udział w lekcjach samorządowych jest cennym doświadczeniem, bo do tej pory nie miał okazji brać udziału w takiej formie nauki. - Wszystkie potrzebne do lekcji informacje musieliśmy zebrać sami. Potem liczne próby, które przeprowadzaliśmy przed uczniami dały nam doświadczenie chociażby w mówieniu przed ludźmi. Dzięki lekcjom - naszej i przeprowadzonej przez innych - wiem już mniej więcej do kogo się o pewne sprawy zwracać. Jak się coś dzieje u kogoś na osiedlu, to wiem, że nie należy z tym iść bezpośrednio do urzędu tylko do swojej rady osiedla.

Karol Pawłowski z ZSP nr 3: - Teraz już wiem do kogo się o pewne sprawy zwracać

- Lekcje samorządowe to jest bardzo pozytywna idea. Młodzież ma olbrzymi potencjał, a takich akcji brakuje - stwierdził Piotr Zych opiekun grupy z "Elektryka", nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie. - Angażując się w taką akcję, trzeba wypośrodkować dwie tendencje: naszą, belferską manierę dydaktyczną i uczniów, którzy wolą kreatywność - uczyć się poprzez zabawę czy nabycie takich umiejętności, które umożliwią im później zaistnienie na scenie samorządowej czy politycznej - dodał.

- Jestem bardzo zadowolony, że ta edycja przebiegała przy tak dużym zaangażowaniu młodzieży. Bo to nie chodzi tylko o poznanie prawa i obowiązków obywatela, zasad samorządności, ale również o kreatywność, czyli podzielnie się z nami pomysłami, które młodzież chce, aby były zrealizowane - powiedział Bronisław Baran, zastępca prezydenta miasta.

Stanisław Słyś, przewodniczący "dorosłej" Rady Miasta, zapewnił młodzież, że ich uwagi, które podały na lekcjach samorządowych będą omawiane na zebraniach komisji Rady Miasta i zgłaszane jako poprawki do poszczególnych uchwał. Odniósł się także do postulatów młodzieży dotyczących organizacji w mieście większej liczby imprez sportowych i kulturalnych. - Jak się zwróci uwagę, to naprawdę każdego tygodnia, w każdy weekend bardzo dużo dzieje się w Krośnie. Chętnie bym zadał pytanie, kto ile razy wziął udział w imprezach chociażby w maju. Jak narzekacie, że jest nudno i nie ma gdzie się rozerwać, to zastanawiam się czy naprawdę wnikliwie szukacie, czy ta oferta miasta rzeczywiście mija się z waszymi potrzebami. A to oznacza, że celowe jest powołanie Młodzieżowej Rady Miasta, przez którą wasi rówieśnicy mogą zgłaszać różne uwagi.

Lekcje samorządowe okazały się dla uczniów ciekawsze od szkolnych lekcji WOS

Wszystkich uczestników lekcji samorządowych czeka wycieczka do Warszawy, gdzie zwiedzą Sejm.

Lekcje samorządowe powstały z inicjatywy Młodzieżowej Rady Miasta, która jest reprezentacją uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Krosna. Celem działania Rady jest m. in. reprezentowanie interesów młodzieży wobec samorządu, promocja kultury młodzieżowej, integracja młodzieży. To już jej III kadencja.

- Od nowego roku szkolnego chcemy kontynuować lekcje samorządowe. Mamy nadzieje, że wezmą w nich udział wszystkie szkoły ponadgimnazjalne z miasta - powiedział Sebastian Wójcik.

ZOBACZ W ARCHIWUM PORTALU:
KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)