Docelowo zostanie wybudowany odcinek dwujezdniowej drogi o długości 18,2 km. Będą dwa pasy ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi. Droga zostanie wyposażona w urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (np. barierki, separatory, sygnalizacje świetlne, progi zwalniające, lustra drogowe) i ochrony środowiska.
W jej ciągu powstanie 15 estakad. Najdłuższa z nich będzie miała około 1,1 km i będzie rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu. Przewidziano też 10 mostów, 6 wiaduktów drogowych, 6 przejść dla zwierząt (4 dla małych, 1 dla średnich i 1 dla dużych), infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe i przeciwwietrzne oraz szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstaną też 4 miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.
W miejscu połączenia S19 z DK19 zostanie wybudowany węzeł drogowy "Barwinek", a kolidujące z odcinkiem drogi poprzeczne, infrastruktura techniczna, cieki i urządzenia melioracyjne zostaną przebudowane i rozbudowane.
Wykonawca łącznie będzie miał maksymalnie 45 miesięcy na zrealizowanie prac projektowych i robót budowlanych wraz z uzyskaniem zezwolenia na budowę ZRID. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych - od 1 grudnia do 31 marca.
Oferenci będą mogli zaproponować inny termin realizacji, ale nie krótszy niż 42 miesiące od zawarcia umowy wraz z pozwoleniem na użytkowanie.
Prawdopodobnie etap projektowania będzie trwał 10 miesięcy, zaś kolejne 7 to uzyskiwanie decyzji ZRID.
Dukla-Barwinek to fragment S19, który bezpośrednio graniczy ze Słowacją. To jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.
Teren ma różnorodne i skomplikowane ukształtowanie. Przechodzi na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącymi w ich dnie ciekiem wodnym. Występuje tutaj 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo.
Z tego powodu ten teren wymagał licznych badań geofizycznych, wierceń i sondowań. Prowadzono m.in. monitoring osuwisk. Wykonano ok. 1650 otworów badawczych i ok. 780 sondowań.
Droga ekspresowa S19 to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który łączy Europę Północną z Południową. W Polsce ta trasa będzie miała ponad 700 km długości i będzie przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała ok. 169 km długości.
Do tej pory oddane do ruchu zostało 67,5 km drogi (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Łowisko, Sokołów Małopolski - Rzeszów Południe).
W realizacji jest 47,1 km (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Łowisko - Sokołów Małopolski Północ oraz w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla).
Natomiast w przygotowaniu - 53,9 km (na etapie przetargu oprócz Dukli - Barwinka to Babica - Jawornik, zaś na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia).