Wróciły pociągi na linię Jasło - Zagórz

Od 10 grudnia na trasę Jasło - Krosno - Zagórz wróciły pociągi. Tak jak kiedyś są cztery, po dwa w każdą stronę. Od niedzieli (15.12) wchodzi nowy rozkład jazdy, który będzie obowiązywał do 31 marca. Potem znów nastąpi 5-miesięczna przerwa.
Na niespełna cztery miesiące pociągi wróciły na trasę Jasło - Zagórz

Spalinowe szynobusy nie jeździły na trasie Jasło - Zagórz od kwietnia br. Na trasę wróciły 10 grudnia. - Otwarcie miało nastąpić 1 grudnia, ale ze względu na opóźnienia w realizacji inwestycji, odbyło się 10 grudnia - mówi Krzysztof Pawlak z Podkarpackiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Rzeszowie.

Do soboty (14.12) pociągi będą jeździć jeszcze według starego rozkładu jazdy, ale już od następnego dnia wejdzie w życie nowy rozkład.

Po zmianie pociąg z Jasła będzie odjeżdżał o godz. 7:05 (wcześniej o 7:02), na stacji Krosno Miasto zamelduje się o godz. 7:42 (wcześniej o 7:44), a na miejscu, w Zagórzu będzie o 8:54 (przed zmianą o 9:01). Drugi pociąg wyjedzie z Jasła o 15:07 (wcześniej o 14:45), w Krośnie będzie o 15:44 (przed zmianą o 15:26), a w Zagórzu o 16:55 (wcześniej o 16:44). Nadal na linii 108 między Jasłem a Zagórzem będą kursować 4 pociągi, po dwa w każdą stronę.

Niektóre odcinki torowisk na linii 108 przeszły już remont

Kolej myśli o lepszym dostosowaniu rozkładu jazdy dla podróżnych, by nie mieli problemu z dojazdem do szkół czy zakładów pracy w największych ośrodkach zlokalizowanych na trasie. To jednak przyszłość, choć być może nie tak odległa. - Do tego musi być uruchomiona większa liczba pociągów. A żeby tak się stało, to czas jazdy pociągów między Jasłem a Zagórzem musi być konkurencyjny. Do tego z kolei konieczne jest podniesienie tzw. prędkości handlowej pociągów, bo w tej chwili wynosi ona tylko 37 km na godzinę - wyjaśnia Krzysztof Pawlak.

Prędkość handlowa to średnia prędkość pociągu uwzględniająca między innymi czas postoju pociągów na stacjach i przystankach oraz czas hamowania i rozruchu do maksymalnej prędkości.

Obecnie 69-kilometrowy odcinek pociąg pokonuje w 109 minut - to lepiej niż jeszcze jakiś czas temu, gdy czas przejazdu wynosił ponad 130 minut, ale ciągle jest wiele do nadrobienia. - Dziś, gdy komunikacja samochodowa jest rozwinięta, droga przebiega praktycznie wzdłuż torów, kolej jest jednak mniej atrakcyjna od busów - przyznaje Krzysztof Pawlak.

Do podniesienia prędkości niezbędny jest natomiast remont infrastruktury. Część linii została już zmodernizowana - prace objęły przebudowę trzech odcinków linii: Jasło - Tarnowiec, Tarnowiec - Jedlicze, Nowosielce - Sanok, o łącznej długości 16,67 km. Wymieniono nawierzchnię, zmodernizowano przejazdy, przebudowano mosty i przepusty, a także peron na stacji Sanok Miasto.

Docelowo po linii 108 Jasło - Zagórz pociągi mają się poruszać z prędkością 80 km/h, a na bardziej niebezpiecznych odcinkach 60 km/h. Dzisiejsza rzeczywistość wygląda inaczej, np. w okolicach Krosna z uwagi na fatalny stan torowiska występują ograniczenia do 30 km/h.

Od niedzieli (15.12) nastąpi zmiana rozkładu jazdy pociągów

Wznowione od 10 grudnia pociągi będą regularnie kursować do końca marca 2014 roku. Od 1 kwietnia do 31 sierpnia linia od Rzeszowa, przez Jasło, Krosno, aż po Zagórz będzie nieczynna. Pięciomiesięczna przerwa jest spowodowana planami inwestycyjnymi. Niestety nie na trasie 108, a 106, czyli Rzeszów - Jasło.

Jak informują Polskie Linie Kolejowe, w związku z remontem - faktem, że nie będzie możliwości przejazdu trasą 106 na linię 108, Przewozy Regionalne na linii Jasło - Zagórz uruchomią komunikację zastępczą.

Początkiem listopada br. PKP Intercity poinformowały o zakupie 10 nowych lokomotyw spalinowych do pociągów pasażerskich. Nowe lokomotywy mają od 2015 roku poprowadzić pociągi przewoźnika na niezelektryfikowanych trasach, w tym na tasie między Rzeszowem a Zagórzem.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)