Wielki Brat po krośnieńsku

Jeszcze w tym roku, w celu poprawienia bezpieczeństwa mieszkańców naszego miasta, powstanie system monitoringu ulic. Na początek będzie to prawdopodobnie 8 kamer, które obejmą obszar dworca PKS i krośnieński rynek. Miasto przeznaczyło na tę inwestycję 180 tysięcy zł. Publikujemy obszerny dokument Komendy Miejskiej Policji w Krośnie o planowanym systemie monitoringu.
Artykuł z archiwum 2002-2017

W 2001 roku najwięcej wydarzeń na terenie miasta Krosna odnotowano w rejonie osiedli:

  • Markiewicza - 137 (+ rejon ulicy Staszica, Zespołu Staromiejskiego)
  • Traugutta + WSK - 94
  • w rejonie dworców PKP i PKS oraz ulic przyległych - 87
  • w dzielnicach Polanka i Turaszówka - 84

Przedstawione dane dotyczą zarówno kradzieży z włamaniem, uszkodzeń mienia oraz bójek i pobić. W wymienionych częściach miasta można wskazać konkretne ulice, w rejonie których występuje zdecydowanie większe zagrożenie niż w innych miejscach (dotyczy kradzieży, włamań, pobić, wymuszeń rozbójniczych).

Przeprowadzone analizy wskazują iż w niżej wymienionych rejonach zaistniały następujące przestępstwa:

  1. Osiedle Markiewicza: rejon ulicy Wojska Polskiego - 28 przestępstw; rejon ulicy Bohaterów Westerplatte - 31.
  2. Osiedle Staszica, Zespół Staromiejski, Zielony Rynek: ul. Legionów - 26; ul. Staszica - 10; ul. Rynek - 10; ul. Podwale - 12; ul. Piłsudskiego - 11.
  3. Osiedle Traugutta i WSK: ul. Żwirki i Wigury - 28; ul. Lelewela - 19; ul. Batorego - 24.
  4. Dworce PKP i PKS oraz ulice przyległe: ul. Naftowa - 18; ul. Kolejowa - 28; ul. Magurów - 15; ul. Krakowska i sąsiednie - 52.
  5. Dzielnice Polanka i Turaszówka: ul. Popiełuszki - 19; ul. Szklarska - 12 przestępstw.

Przy realizacji przedsięwzięcia polegającego na montażu monitoringu, należy brać pod uwagę nasilenie innych zdarzeń niż przestępstwa, które są równie uciążliwe społecznie. Należą do nich wykroczenia związane z zakłóceniem porządku publicznego, spożywaniem alkoholu w miejscach gdzie jest to zabronione, niszczeniem mienia (np. malowanie graffiti), zanieczyszczaniem miejsc publicznych itp. Należy także uwzględnić czyny, które nie stanowią naruszenia przepisów prawa, nie mniej jednak ze względu na swój charakter powodują wzrost poczucia zagrożenia wśród mieszkańców. Do takich czynów należą między innymi, grupowanie się młodzieży przejawiającej nieprzystosowanie społeczne, które niejednokrotnie występuje w postaci agresji itp.

Miejscami gdzie często dochodzi do naruszeń prawa, które to przypadki nie są zgłaszane lub pozostają nie wykryte, są tereny w pobliżu nocnych lokali rozrywkowych.

Biorąc pod uwagę omawiane czynniki, a także i dane z posiadanego przez Policję rozpoznania, zasadnym byłby montaż kamer monitoringu w następujących miejscach:

  • rejon dworca PKS - stanowiska i płyta,
  • rejon dworca PKP + MKS,
  • ulica Kolejowa (od dworca PKS w kierunku ul. Krakowskiej),
  • skrzyżowanie ulicy Podwale z ulicą Piłsudskiego (od poczty w kierunku ul. Krakowskiej),
  • obszar Rynku i ewentualnie ulic dojazdowych,
  • obszar ulicy Staszica z uwzględnieniem placu Konstytucji 3-go Maja,
  • rejon tzw. kwadraciaka przy ul. Wojska Polskiego (lokal "Legenda"),
  • rejon ulicy Żwirki i Wigury - park przy lokalu "Vertigo",
  • rejon skrzyżowania ulic Czajkowskiego i Podkarpackiej.

Wskazane miejsca wytypowano, biorąc również pod uwagę dodatkowo zagrożenia wynikające z dużego nasilenia ruchu kołowego. Prócz wymienionych miejsc należałoby ewentualnie jako alternatywę wskazać:

  • dwa duże parkingi samochodowe przy ulicy Bohaterów Westerplatte,
  • parkingi samochodowe w rejonie Osiedla Traugutta,
  • parkingi przy blokach mieszkalnych na Osiedlu Grota (ul. Grodzka),
  • rejon tzw. Zielonego Rynku,
  • ulica Popiełuszki w dzielnicy Polanka (skupisko placówek handlowych, częste zakłócenia porządku),
  • parkingi samochodowe w rejonie ulic Magurów, Kolejowa, Naftowa.

Wymienione wyżej miejsca wytypowano głównie celem ograniczenia włamań do samochodów i niektórych obiektów.

Przy założeniu, że system będzie się składał z 8 kamer, nie jest możliwe objęcie monitoringiem całego miasta. W takiej sytuacji należałoby się skupić na zespole staromiejskim i rejonie dworców PKS i PKP. Przy wdrażaniu monitoringu stosuje się zasadę, że w jednym monitorowanym obszarze montuje się co najmniej dwie kamery "wzajemnie się ubezpieczające" ("widzą się"), stąd liczbę monitorowanych punktów przy zastosowaniu 8 kamer należałoby ograniczyć do 4. W takiej sytuacji aby np. objąć monitoringiem cały rejon dworców PKS i PKP potrzeba co najmniej 4 kamery, podobnie jeśli chodzi o zespół staromiejski w Rynku.

Biorąc powyższe pod uwagę, wskazanym było by przy tworzeniu systemu, wyposażyć go w tzw. mikser pozwalający na podłączenie docelowo 16 lub 32 (lub więcej) kamer. Pozwoli to na sukcesywną rozbudowę systemu w miarę posiadanych środków. Ponadto typując poszczególne obszary podlegające monitoringowi, można uzyskać środki od zainteresowanych podmiotów np. właścicieli placówek handlowych, mieszkańców konkretnej ulicy. Pozwoliłoby to na zakup kolejnych kamer a także podłączenia linii transmisyjnej.

Należy podkreślić, ze wybiórczo montowany monitoring wpłynie na ograniczenie przestępczości oraz innych negatywnych zjawisk w takim stopniu i zakresie w jakim zjawiska te występują na danym obszarze. Nie należy przypuszczać by objęcie monitoringiem fragmentów miasta wpłynęło na ograniczenie przestępczości na terenie całego miasta.

Komentuje nadkom. mgr Henryk Mussur - Komendant Miejski Policji w Krośnie

- Liczymy, że uda się zainstalować conajmniej 8 kamer obrotowych, z których obraz będzie archiwizowany. Na podstawie doświadczeń innych miast wiemy, że po zainstalowaniu kamer, liczba przestępstw i wykroczeń spadła w monitorowanych miejscach conajmniej o połowę. Stanowisko monitoringu postałoby przy oficerze dyżurnym policji, ale obsługiwane byłoby przez 5 cywilnych etatów przez 24 godziny na dobę. Policja i Straż Miejska będą mogły natychmiast reagować na to, co się dzieje na ekranach. Myślę, że społeczność lokalna zyska nie tylko poczucie bezpieczeństwa, ale i faktycznie będzie mniej negatywnych zjawisk.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)