W sprawie lotniska cisza, ale tylko na pozór

O ponad pół roku opóźni się modernizacja krośnieńskiego lotniska. Założenia były takie, że prace budowlane mają ruszać początkiem 2012 roku, a tymczasem komplet dokumentów będzie gotowy dopiero na kwiecień. Są jednak już wstępne kosztorysy, które zakładają, że uda się zrobić więcej, np. dodatkowe hangary czy drogi kołowania. Na inwestycję zezwolił już też Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Prace przygotowawcze do modernizacji lotniska są bardzo zaawansowane, ale wymagają jeszcze kilku miesięcy

Końcem 2010 roku prezydent Krosna podał szczegółowy harmonogram dotyczący realizacji projektu modernizacji krośnieńskiego lotniska. Zakładał on, że do jesieni 2011 roku musi zostać złożona wszelka konieczna dokumentacja, wraz z pozwoleniem na budowę. Wtedy uruchomione będzie dofinansowanie w wysokości 11 mln euro, a prace ruszą początkiem 2012 roku. Teraz wiadomo już, że inwestycja opóźni się o kilka miesięcy. Przez ten rok na temat lotniska niewiele się mówiło, ale urzędnicy nie próżnowali.

Przygotowania do projektu pt. "Utworzenie ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o zmodernizowaną infrastrukturę lotniska w Krośnie - I etap" ciągle trwają. Miasto jest już w posiadaniu wielu dokumentów, m.in. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Trwają jeszcze prace związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej, a w lutym planowane jest uzyskanie gotowych projektów budowlanych.

Tak będzie wyglądać zmodernizowana wieża kontroli lotów

Dopiero po uzyskaniu kompletnej dokumentacji technicznej, czyli najprawdopodobniej w kwietniu, możliwe będzie złożenie do Urzędu Marszałkowskiego wniosku o dofinansowanie projektu. - Pozytywny wynik jego weryfikacji umożliwi podpisanie umowy o dofinansowanie projektu i rozpoczęcie jego rzeczowej realizacji - informuje Joanna Sowa, rzecznik prasowy krośnieńskiego magistratu.

W zakres inwestycji wchodzi m.in. budowa drogi startowej o długości 1100 m i szerokości 30 m, dróg kołowania, płyty do tankowania samolotów, płyty postojowej, modernizacja i rozbudowa istniejącego budynku wieży kontroli lotów oraz budowa drogi patrolowej. Ponadto planowana jest budowa dwóch hangarów z płytami przedhangarowymi, odwodnienia, zasilania i oświetlenia oraz ogrodzenia lotniska.

Plan zagospodarowania lotniska

Choć inwestycja jest ciągle na etapie planowania, wiadomo już, że za te same pieniądze uda się zrobić więcej - wstępne kosztorysy wykazały oszczędności na etapie budowy infrastruktury. Pozwoli to na rozszerzenie lotniskowej inwestycji, jednoczenie zwiększenie atrakcyjności krośnieńskiego lotniska. Firma Pro-Consulting z Gliwic, która wykonuje kompleksowy projekt budowlany lotniska, realizuje zamówienie uzupełniające, dotyczące zaprojektowania dodatkowych dróg kołowania (na południe od głównej drogi startowej). Powstanie także zatoka do zawracania na zakończeniu drogi startowej. Ponadto, zakończono już prace związane z przygotowaniem kompletnej dokumentacji projektowej dwóch hangarów. Pomieszczą ok. 15-20 samolotów lekkich i ultralekkich. Zlokalizowane będą na płycie lotniska, w pobliżu istniejących zabudowań.

Na zlecenie miasta eksperci z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej opracowali już nową koncepcję ruchu lotniczego. Jest ona konieczna w związku z realizacją projektu, uwzględnia planowaną, nową infrastrukturę. Elementem koncepcji są procedury podejścia oparte na konwencjonalnych pomocach nawigacyjnych, ale też sygnale satelitarnym (GNSS) - to całkowita nowość w polskim lotnictwie, dopiero w fazie wdrażania. Podstawową zaletą tej nawigacji jest niski koszt dla zarządzającego lotniskiem, gdyż nie wymaga ona inwestycji w urządzenia naziemne. Można ją zastosować na mniejszych lotniskach, które nie posiadają klasycznych, bardzo kosztownych pomocy nawigacyjnych (np. ILS).

Dokument opracowany przez PAŻP zawiera także szczegółowe analizy dotyczące bezpieczeństwa lotniczego, w tym analizę kolizyjności ruchu lotniczego w rejonie Krosna.

Zaprojektowano już dwa hangary z częścią techniczno-socjalną.

W niedalekim sąsiedztwie krośnieńskiego lotniska istnieje przecież inne - lotnisko Iwonicz (w Targowiskach). W celu bezpiecznego ich użytkowania zarządzający obydwoma lotniskami zawarli porozumienie o wzajemnej współpracy. Lotniska znajdują się w jednej, wspólnej strefie ruchu lotniskowego. Każda ze stron zobowiązała się do nałożenia na wszystkich pilotów korzystających z lotnisk obowiązku utrzymywania stałego kontaktu radiowego, w tym rozgłaszania drogą radiową informacji o wszystkich manewrach wykonywanych w strefie obydwu lotnisk.

Na modernizację lotniska zgodę musiał wydać Urząd Lotnictwa Cywilnego. Po kilku miesiącach starań zgoda władzy lotniczej właśnie została wydana (18.01). Na podstawie tego dokumentu miasto może starać się o pozwolenia na budowę nowej infrastruktury lotniska.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)