Od stycznia 2016 roku miały wejść w życie zapisy, według których każdy nowy kierowca musiałby przejść obowiązkowe praktyczne szkolenie z zagrożeń w ruchu drogowym. Miały się one odbywać na specjalnej płycie poślizgowej w Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy. Młodzi adepci mieli się tam nauczyć m.in. jazdy w zakręcie na śliskiej nawierzchni, wychodzenia z nieplanowanego poślizgu, hamowania awaryjnego, hamowanie w zakręcie. Zmiany jednak odroczono.
- W związku z nieprzygotowaniem Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zmiany te zostały przesunięte na początek 2017 roku - mówi Ryszard Siepietowski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. - Ponadto w Polsce jest za mało Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy - dodaje.
Z myślą o nowych przepisach, w krośnieńskim WORD-zie nad uruchomieniem Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy pracowano od dawna. Dyrekcja dysponuje już gotowym projektem ODTJ stopnia podstawowego, czyli dotyczącego kategorii B.
Ośrodek będzie dysponował płytami poślizgowymi (prostokątną i łukową) i torem do szkolenia nauki jazdy. - Elementy te będą nawadniane, będą kurtyny wodne, urządzenia do destabilizacji toru jazdy, czyli wprowadzające w sztuczny poślizg, tzw. szarpak. W tych kontrolowanych warunkach instruktor będzie tłumaczył jak wychodzić z takich sytuacji, jak się zachować w zależności od poślizgu nadsterownego, podsterownego, w którą stronę kręcić kierownicą czy reagować hamowaniem - wylicza Ryszard Siepietowski.
- Według mnie to szkolenie ma polegać na tym, żeby tych młodych kierowców jak najbardziej przestraszyć w kontrolowanych warunkach, uświadomić im jak mało umieją i że żadne urządzenia, które montowane są w nowoczesnych samochodach, nie zastąpią zdrowego rozsądku na trasie. Uważam, że to jest słuszne rozwiązanie, żeby pokazać jak wyglądają ekstremalne sytuacje w ruchu drogowym - dodaje.
Szkolenie w ODTJ będzie musiał przejść każdy świeżo upieczony kierowca w okresie między 4 a 8 miesiącem po uzyskaniu uprawnień do kierowania. W tym samym czasie będzie też zobowiązany odbyć dwugodzinny teoretyczny kurs z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obydwa szkolenia będą płatne, praktyczne - 200 zł, teoretyczne - 100 zł.
Jak zapewnia dyrektor WORD, przetarg na wykonanie ODTJ w Krośnie zostanie ogłoszony jeszcze w lutym, a całość ma być gotowa jesienią.
- Będziemy pierwszym takim ośrodkiem na Podkarpaciu. Sądzę, że będzie ich musiało powstać jeszcze trzy - ocenia Ryszard Siepietowski. Średnio, dziennie w krośnieńskim WORD-zie praktyczny egzamin pozytywnie zdaje około 27 osób. Według nowych zasad, każda z nich będzie musiała przejść szkolenie na płycie poślizgowej. - Licząc godzinę takiego szkolenia na każdego nowego kierowcę, to brakuje nam doby. Musimy to tak zorganizować, żebyśmy byli w stanie przeszkolić przynajmniej tych, których codziennie wypuszczamy z uprawnieniami.
Tych, którzy w 2017 r. zdobędą prawo jazdy, będzie obowiązywał dwuletni okres próbny, a ponadto, przez pierwszych osiem miesięcy także ograniczenia prędkości (niezależnie od znaków): 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h w terenie niezabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej.
Szkolenie na płycie poślizgowej będzie mógł też wykupić sobie każdy, nawet najbardziej doświadczony kierowca.