W Krośnie dwie strefy cen za przejazd taksówką

Rada Miasta ustaliła strefy cen za przejazdy taksówkami. Dotychczas nie były uregulowane, więc pobieranie dodatkowych opłat było przez przewoźników nielegalne. Samochody mają mieć też jednolite znaki i widoczne na szybie cenniki usług.
Wszystkie zarejestrowane w Krośnie taksówki powinny już mieć na drzwiach herb miasta, numer taksówki, a także cennik

Krośnieńscy radni jeszcze poprzedniej kadencji zajęli się usługami oferowanymi przez taksówkarzy. Stało się to na wniosek klientów, ale też samych taksówkarzy. Podczas pracy nad projektami uchwał regulujących tę działalność uwzględniono niektóre z sugestii korporacji, które wyrażone zostały podczas spotkania z władzami miasta i urzędnikami w październiku.

Podczas sesji (29.10) przegłosowano pakiet uchwał regulujących zasady świadczenia usług przez taksówkarzy, bo obowiązująca uchwała z 1993 roku nie była już dostosowana do aktualnej sytuacji. "Nowe zapisy powinny wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu przewozu osób i bagażu"- czytamy w uzasadnieniu. Nowe zasady obowiązują od końca listopada.

Na terenie Krosna dotychczas nie było ustalonych stref cen i pobieranie opłat za przewozy w drugiej strefie, co według relacji klientów zdarzało się, było nielegalne. - Z przepisów prawa wynika, że Rada Miasta może, ale nie jest zobowiązana do ustalenia stref cen. Była jednak taka wola ze strony taksówkarzy i teraz radni uregulowali te przepisy, ustalono obowiązujące strefy - tłumaczy Janusz Cieciura, naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Miasta.

Według nowej uchwały w Krośnie obowiązują teraz dwie strefy cen. Granice określa nakreślona mapka. Punktami granicznymi są m.in. ul. Chopina - skrzyżowanie z ul. Łąkową, ul. Sikorskiego - wjazd do ciepłowni, Zręcińska - skrzyżowanie z ul. Rayskiego, ul. Korczyńska - wjazd do kotłowni szpitala, ul. Białobrzeska do numeru 100. - Ustaliliśmy taki zasięg I strefy, żeby taksówkarze mogli po prostu egzystować, żeby to przedsięwzięcie było jeszcze w miarę rentowne. Trzeba pamiętać, że dojazd do klienta jest gratisowy - mówił na sesji Rady Miasta prezydent Piotr Przytocki. Granice stref oznaczone zostaną tablicami informacyjnymi.

- Teraz będzie już wszystko jasne i dla klienta, i dla nas. Nie będzie ktoś ze mnie robił złodzieja, zastanawiał się czemu tu włączyłem II strefę, a nie gdzie indziej. Będą znaki, jasna sprawa - komentuje jeden z taksówkarzy.

"Jeżeli w czasie trwania przewozu następuje zmiana taryfy dziennej na nocną lub odwrotnie albo jeżeli następuje przekroczenie granicy strefy opłaty taryfowej, kierowca jest obowiązany powiadomić o tym pasażera, a następnie przełączyć taksometr na odpowiednią taryfę" - czytamy dalej w uchwale.

Na czarno zaznaczona granica I i II strefy cen

Wprowadzono też obowiązek stosowania dodatkowego oznaczenia taksówek osobowych zarejestrowanych na terenie miasta. Teraz taksówki muszą mieć jednolite, dodatkowe oznaczenia: na przednich drzwiach samochodu emblemat z herbem Krosna oraz numer boczny taksówki. W widocznym miejscu ma też być cennik usług, obejmujący wysokość opłaty początkowej, stawkę należności za kilometr i za godzinę postoju. Informacja ta powinna być naklejona na szybie tylnych prawych drzwi taksówki, ma być widoczna dla pasażera zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu. Ceny usług ustalają sobie poszczególne korporacje zrzeszające taksówkarzy. Stare oznaczenia taksówek powinny być usunięte do końca marca 2011 roku.

Pasażer ma prawo wyboru taksówki, w tym również na postoju taksówek. Kierowca powinien udzielić pomocy przy załadunku bagażu oraz wsiadaniu i wysiadaniu osobom starszym, z dzieckiem na ręku oraz innym potrzebującym. Dobrze, gdy sposób korzystania z zamontowanych w samochodzie urządzeń nagłaśniających nie przeszkadza pasażerom. Klient z kolei powinien stosować się do zaleceń kierowcy, mających na celu bezpieczeństwo ruchu. Po wykonanej usłudze pasażer ma otrzymać paragon, a na żądanie rachunek za przejazd.

Taksówkarze czekali na te regulacje. - Teraz będzie wszystko jasne - mówią

Przewóz klienta ma zostać wykonany najkrótszą trasą, chyba że pasażer zgodzi się na przewóz inną drogą lub tego zażąda.

Uchwała reguluje ponadto postępowanie w przypadku pozostawienia bagażu w taksówce oraz sytuacji związanej z czasowym opuszczeniem taksówki przez pasażera.

Naruszenie ustalonych przepisów będzie wykroczeniem i może stanowić podstawę do cofnięcia licencji na wykonywanie transportu taksówką.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)