Ogólnopolski konkurs, w ramach którego uczniowie przedstawić mieli swoje pomysły na takie zagospodarowanie otoczenia szkoły, aby służyła zarówno społeczności szkolnej, jak i lokalnej, to element realizowanego od trzech lat przez Izbę Architektów RP (IARP) programu edukacyjnego pt. "Kształtowanie przestrzeni". - Program ma charakter długofalowy i jest odpowiedzią na wszechobecny chaos panujący w przestrzeni miejskiej, w którym "tonie" Polska. Jego głównym założeniem jest umożliwienie młodym ludziom zrozumienia zagadnień przestrzennych i estetycznych oraz ich wpływu na osobisty dobrostan człowieka. To oni za kilkanaście lat będą odpowiedzialni za kreowanie naszego otoczenia – wyjaśnia Urszula Szabłowska z IARP, koordynatorka programu.
Swój projekt na zagospodarowanie nieużytków znajdujących się za szkołą zgłosiła piątka uczniów z klas I i II Technikum nr 6 im. Jana Sas Zubrzyckiego w Krośnie: Mateusz Buda, Monika Kranc, Maria Marszałek, Alicja Wołczańska i Martyna Zajdel. Młodzież pracowała pod okiem Łukasza Zimy, nauczyciela z "Budowlanki" realizującego w szkole program IARP-u.
Głównym zamierzeniem koncepcji było otworzenie zrewitalizowanego terenu na mieszkańców sąsiadujących ze szkołą bloków. Na kilkudziesięciu arach młodzi projektanci umieścili m.in. plac zabaw, skate park, ściankę do graffiti, niewielką scenę z widownią, oczko wodne, a wszystko połączone oświetlonymi alejkami z ustawioną wzdłuż nich dużą ilością ławeczek. - Praca nad projektem zajęła nam ponad miesiąc. W pierwszej kolejności zapytaliśmy uczniów i nauczycieli szkoły oraz okolicznych mieszkańców, jakie elementy powinny się znaleźć na tym terenie. Na podstawie tych informacji powstał nasz projekt – opowiadają uczniowie.
Zaproponowane przez uczniów krośnieńskiej szkoły rozwiązania doceniło jury konkursu, które nagrodziło projekt "Budowlanki" 2. miejscem wśród kilkudziesięciu zgłoszonych z całej Polski projektów.
O dużym sukcesie uczniów mówi Andrzej Depa, przewodniczący Podkarpackiej Okręgowej Izby Architektów RP, który w imieniu organizatorów wręczył nagrodę dla szkoły – czek na 2 tys. zł. - Uważam, że największą wartością tego konkursu jest chęć młodych ludzi do włączenia się w sprawy organizacji przestrzeni, przez co kształtują w sobie umiejętność jej oceniania i poprawy.
Lidii Kasińskiej, dyrektor "Budowlanki" i architektowi, projekt uczniów bardzo się spodobał. - Podoba mi się zwłaszcza to, że szkoła otwiera się w nim na otoczenie, nie jest miejscem odosobnionym – podkreśla. - Oczywiście wymaga on doprecyzowania, ponieważ na razie jest to pewna wizja. Do tego dochodzą kwestie formalno-prawne, ale myślę, że się nim zajmiemy – obiecuje.