Specjalna znaczy niezwykła. 50 lat szkoły

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Krośnie świętuje 50. rocznicę powstania. To szkoła kształcąca dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym, ale też z niepełnosprawnościami. - To jedna z najważniejszych placówek - podkreślały podczas uroczystości władze miasta.
Uroczystość jubileuszowa 50-lecia istnienia SOSW (25.05). Władze miasta przekazują dyrekcji szkoły okolicznościowy puchar

Początki Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Krośnie sięgają roku 1956. Wtedy to Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie zleciło władzom Kuratorium Okręgu Szkolnego w Rzeszowie wybudowanie na terenie województwa rzeszowskiego nowego zakładu specjalnego dla dzieci opóźnionych w rozwoju umysłowym. Sprawą zainteresował się mieszkaniec wówczas jeszcze wsi Turaszówka - Franciszek Wójtowicz, społecznik i inicjator budowy wszystkich obiektów szkolnych na tym terenie. Ośrodek zlokalizowany został w centrum Turaszówki, obok głównej szosy wiodącej z Krosna do Jasła.

Szkoła rozpoczęła działalność 1 września 1961 roku, pierwszymi wychowankami byli uczniowie klasy V dojeżdżający z Krosna i okolic. Jako że placówka była ciągle w budowie, oficjalne otwarcie zakładu odbyło się miesiąc później, 1 października 1961 roku. Obok klasy V, naukę rozpoczęły wtedy klasy I, II, III - łącznie - 80 uczniów.

Historia szkoły na fotografiach

W kolejnym roku pierwszych wychowanków zaczął przyjmować internat, a od 1964 roku funkcjonowanie rozpoczęła zasadnicza szkoła zawodowa. - Początkowo była adresowana tylko do młodzieży męskiej, bo kształciliśmy ówczesnych uczniów w zawodzie ślusarz - mówi Jolanta Znój, dyrektor SOSW. - Pierwsi absolwenci opuścili mury szkoły w 1967 roku. Jako wykwalifikowani robotnicy bez trudu znaleźli zatrudnienie w różnych zakładach przemysłowych w Krośnie i poza nim.

Po wielu zmianach w nazwie i strukturze placówki, w 1999 następują kolejne - po reformie administracyjnej organem prowadzącym dla szkoły staje się miasto Krosno, a w wyniku reformy edukacji - powstaje dodatkowo gimnazjum specjalne.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Krośnie jest przeznaczony dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, upośledzeniem umysłowym, autyzmem, mózgowym porażeniem dziecięcym, nadpobudliwością psychoruchową oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

Jolanta Znój - dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Krośnie

- W 50-letniej historii ośrodka uczniowie i wychowankowie mieli możliwość zdobywania solidnej wiedzy, dobrego wychowania i umiejętności przydatnych w życiu społecznym i zawodowym. Rozwijali także swoje zainteresowania i pasje na różnych płaszczyznach, zwłaszcza na linii artystycznej i sportowej, wspomagani przez swoich nauczycieli osiągali doskonałe wyniki, którymi rozsławiali palcówkę w środowisku lokalnym, regionie i kraju - podkreśla Jolanta Znój.

- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy to jeden z najważniejszych podmiotów opieki, edukacji i wychowania - mówił podczas uroczystości jubileuszowych Bronisław Baran, zastępca prezydenta miasta. - Zdaję sobie sprawę jaki trzeba mieć potencjał wartości wewnętrznych, żeby podjąć się trudu pracy, edukacji, opieki i wychowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, dziecka upośledzonego. To te wartości, które poza wykształceniem, decydują o przydatności do zawodu nauczyciela, trzeba to mieć w sobie, trzeba się poświęcić, mieć tolerancję, zrozumienie, cierpliwość, chęć i merytorykę.

Sale są wyposażone w specjalne pomoce i urządzenia do zajęć z dziećmi upośledzonymi

- Kiedyś te dzieci siedziały w domach, nie miały takich możliwości opieki i kształcenia jak dziś - dodał Bronisław Baran. Wszyscy uczniowie SOSW realizują programy nauczania dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb. Szczególną rolę w edukacji, chyba jak w żadnej innej szkole, odgrywa tu wyposażenie szkoły w materiały i pomoce dydaktyczne.

- O dziecku upośledzonym mówi się, że jest dzieckiem konkretno-obrazowym. To uczeń, któremu to o czym się go uczy, trzeba przede wszystkim pokazać, najlepiej w wymiarach rzeczywistych. Abstrakcyjne myślenie to jest ta sfera funkcjonowania psychofizycznego, która jest najbardziej zaburzona u upośledzonych umysłowo. Dysponujemy więc wielością pomocy dydaktycznych, bardzo różnorodnych - podkreśla dyrektor placówki.

Z okazji jubileuszu przygotowano wystawę prac wykonanych przez uczniów podczas zajęć praktycznych

Uczniowie Ośrodka mogą korzystać obecnie z edukacji na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych - zasadniczej szkoły zawodowej kształcącej w zawodach: krawiec, ślusarz, kucharz małej gastronomii, liceum uzupełniającego (które jednak w ramach reformy systemu edukacji zakończy swą działalność w 2013 roku), a także szkoły przysposabiającej do pracy. Od września 2012 roku zacznie w placówce funkcjonować przedszkole. Będzie ono przeznaczone dla dzieci od 3 roku życia. Obecnie szkoła liczy 157 uczniów. Przy ośrodku działa też internat - liczy 60 wychowanków.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)