Stacje z rowerami stanęły w następujących miejscach:
Nie posiadają typowych stojaków, więc nie można pozostawić przy nich prywatnego roweru. Każda z nich ma 15 stanowisk: dziesięć dla rowerów miejskich tradycyjnych, dwa dla rowerów miejskich elektrycznych i trzy wolne dla rotacji. Każda ze stacji będzie miała 12 rowerów.
Z wypożyczalni będzie można skorzystać za pośrednictwem aplikacji mobilnej na systemy Android i iOS lub za pomocą panelu dotykowego przy stacji. Po włączeniu terminala, zalogowaniu się swoim Identyfikatorem Klienta, podaniu osobistego numeru PIN i postępowaniu zgodnie z wyświetlanymi na urządzeniu komunikatami, będzie można wypożyczyć rower.
Tą samą drogą będzie można się zarejestrować. Będzie to możliwe również poprzez stronę krosno.rentalbike.pl (w chwili publikacji artykułu strona nie była jeszcze uruchomiona). Warunkiem zarejestrowania klienta w systemie jest podanie następujących danych: imienia, nazwiska, adresu, e-maila, numeru telefonu oraz dokonanie opłaty inicjalnej.
Komercyjne wypożyczalnie rowerów uruchamia pilotażowo Arkus&Romet Group, producent rowerów wraz z lokalnym operatorem. Romet jest dostawcą i właścicielem stacji i rowerów, natomiast operatorem odpowiedzialnym za obsługę i serwis jest lokalna firma w Krośnie.
Jednak za korzystanie z wypożyczalni trzeba będzie płacić.
Każdy użytkownik będzie mógł doładować tzw. portfel poprzez terminale z kartami płatniczymi przy każdej ze stacji rowerowych oraz szybkich płatności. Kwota minimalna na koncie użytkownika, potrzebna do zarejestrowania i pierwszego wypożyczenia roweru to 29 złotych.
Jest ona jednocześnie opłatą rejestracyjną i to od niej odejmowana jest opłata za wypożyczenie roweru. W przypadku jazdy rowerem standardowym to 10 groszy za minutę, a za wypożyczenie roweru elektrycznego to 49 groszy za minutę. Każdy użytkownik może wypożyczyć do 4 rowerów, a maksymalny okres dzienny do korzystania z usługi to 12 godzin.
Jeśli użytkownik wykorzysta środki, to będzie poinformowany o tym przez aplikację mobilną. Następnie, jeśli nie ureguluje opłaty, jego konto zostanie obciążone na saldo minus. Środki można uzupełnić przy stacji lub za pomocą strony internetowej w panelu użytkownika.
Rowery nie posiadają GPS-u. Po zakończeniu przejażdżki rower należy oddać do jednej z siedmiu stacji.
- Stacje pojawiły się w celu wprowadzenia na terenie miasta stałej i kompleksowej usługi użyteczności publicznej, tj. pasażerskiego transportu rowerowego – mówi Joanna Sowa, rzecznik Urzędu Miasta Krosno. - Usługa jest skierowana do mieszkańców i turystów, którzy wybiorą ekologiczny, zdrowy i przyjemny sposób przemieszczania się po Krośnie.
Pilotażowy projekt komercyjnej wypożyczalni potrwa do końca roku.
Podobny system wypożyczalni jednośladów, ale zarządzany przez inną firmę, działa w Rzeszowie. Wypożyczyć można nie tylko rower, ale również skuter oraz hulajnogę. Wystarczy zarejestrować się w aplikacji, zeskanować swój dowód osobisty i wysłać do centrali. Po dwóch godzinach ma się już dostęp do systemu.
- Wszyscy sobie chwalą ten system, bo działa bardzo dobrze – mówi Daniel Kunysz ze Stowarzyszenia Rowery.Rzeszów.pl – Skarżą się jedynie piesi, że niektórzy użytkownicy pozostawiają pojazdy w niedozwolonych miejscach, np. na chodniku. Zdarzają się też kradzieże. Złodzieje np. wywożą rowery do innego miasta.
Rower z wbudowanym GPS-em można pozostawić na dowolnym parkingu rowerowym, ale objętym tzw. strefą. Jeździć można, ile się chce. Jest to tzw. IV generacja wypożyczalni - jedna z nowocześniejszych w Europie.
Nie wierzę, że elektryki nie mają GPS. Niejeden złodziejaszek boleśnie się o tym przekona.
Tylko w Krosnie brak ścieżek,a te co są to krzywe i z progami .I po czym będzie jazda??
Brawo za pomysł! Wszystko co służy podniesieniu atrakcyjności miasta Krosna poprzez propagowanie aktywnego wypoczynku jest na wagę złota. Cena... hmm... wszystko zależy od punktu widzenia. Jadąc do Krościenka N. Dunajcem-Szczawnicy płacę za wypożyczenie 1 roweru na cały dzień kikadziesiąt zł. I nikt nie narzeka że drogo za rozwalonego grata.
A którędy jeżdzić tymi rowerami, skoro sa tylko fragmenty tras rowerowych. Chodnikami ? Będzie to spore zagrożenie dla pieszych, o czym dobrze wiadomo z wiekszych miast. Jeszcze tylko hulajnog brakuje do szczęścia.
Pomysł bardzo dobry., niestety cena zaporowa. Sama jestem entuzjastką jazdy na rowerze i popieram zawsze podobne akcje, ale w tym wypadku nie wróżę powodzenia. Turystów poza sezonem mało, a mieszkańcy, w większości otrzymujacy haniebnie niskie wynagrodzenia za pracę, pewno nie bardzo skorzystają z tej usługi. Dziwna rzecz... tam gdzie zarobki wyższe, ceny wielu usług i produktów niższe.
Pomysł bardzo dobry. Jednak obawiam się , że fakt braku GPS skusi amatorów cudzej własności. Ilość rowerów będzie systematycznie się zmniejszać aż usługa zostanie zlikwidowana bo właściciel będzie musiał dopłacać do interesu.
Pomysł świetny. Niestety za drogo na krośnieńskie zarobki i zbyt skomplikowane jak na krośnieńską średnią wieku mieszkańców.
Super no i jedziemy. Pamietam jak stary dzielnicowy miałem słuzbowy rower którym załatwiałem wszystkie sprawy w promieniu 10km. Rower to rozwiazanie!
Niech sobie montują takie instalacje jakie chcą. Szczegół tkwi bardziej w tym że Krosno nie jest atrakcyjne rowerowo m.in przez dziurawą i nielogiczną ścieżkę rowerową, mało płaski teren przez mnóstwo stromych wzniesien do wjechania rowerem i pełno szalonych kierowców na drogach.
w Warszawie rower na 20 minut 0 zł, na 1 godzine 1 zł, ale krosno jest bogate, zarabiemy tu kokosy więc w Krośnie rower na godzinke 6 zł. Genialne rozwiązanie. Polecam anonse na Krosno24. za 6 dych kupujesz rower a potem go zostawiasz w rowie. bez stresu i obciążania karty płatniczej
Świetny pomysł, brawo! Dodatkowe stacje w okolicach galerii handlowych, szpitali, kampusów PWSZ i większych zakładach pracy super by się sprawdziły w związku z tym, że z autobusami miejskimi często jest problem ;) W takiej sytuacji ludzie częściej rezygnowaliby z jazdy samochodem na rzecz rowerów miejskich :)
Ktoś tutaj trochę przesadził z cenami. W Warszawie infrastruktura jest o wiele bardziej rozbudowana (ilość stacji, rowerów, ścieżek rowerowych itd) a ceny są niższe a mianowicie : oplata wstępna 10 zł, korzystanie z roweru do 20 min za darmo, do 60 minut- 1 zł, do 120 minut- 3 zł. Podobnie zresztą wygląda to w innych miastach.Miejmy tylko nadzieję ze wraz z rozbudowaniem sieci wypożyczalni rowerów ceny ulegną zmianie ;)
Pomysł super lecz cena zdecydowanie za wysoką w stosunku do warunków jakie panują w Krośnie tzn całkowity brak lub śladowe ilości scieżek rowerowych :)
3...2...1..i ruuuuszyli.. Juz narzekanie, że drogo, że ukradną , że wandale znizczą . A sami nic nie zrobicie żeby było lepiej. Nie ma - to źle, jest - to jeszcze gorzej. Wam trzeba furmankę, konia i na furze siana jedźcie pod Kościół albo pod krzyż tyle wam zostało z życia. Strach pomyśleć jak w mieście zostaną już sami narzekacze.... Zamiast się cieszyć że ktoś postanowił w tej smutnej dziurze zainwestować w taki system to sracie trzy po trzy. Autobusy hybrydy - nie ma w końcu kopcenia po mieście - jest super . Rower - idealne rozwiązanie dla turysty który chciałby sobie pozwiedzać miasto w nieco inny sposób. Świetny pomysł i oby tak dalej. Z uporem trzeba wyplewić ten smród krośnieńskich narzekaczy, którym ciągle źle.
Rowery nie posiadają gps.... to po tygodniu ich nie będzie.
Cieszę się bardzo z takiej inicjatywy. Martwię się jednak że skończy jak przystanek przy starostwie gdzie można podobno było podladować telefon. Zatrzymałem się tam niedawno, z portów usb została tylko nazwa. Gratuluję wandalom. Zniszczenie takiego portu to nie lada wyczyn.
w trójmieście minuta za rower elektryczny wynosi 10 groszy a u nas 49 groszy więc ceny mamy srogie..poza tym nic nie jest wspomniane czy będą jakieś abonamenty np:roczny miesięczny czy dzienny.