Stacje z rowerami stanęły w następujących miejscach:
Nie posiadają typowych stojaków, więc nie można pozostawić przy nich prywatnego roweru. Każda z nich ma 15 stanowisk: dziesięć dla rowerów miejskich tradycyjnych, dwa dla rowerów miejskich elektrycznych i trzy wolne dla rotacji. Każda ze stacji będzie miała 12 rowerów.
Z wypożyczalni będzie można skorzystać za pośrednictwem aplikacji mobilnej na systemy Android i iOS lub za pomocą panelu dotykowego przy stacji. Po włączeniu terminala, zalogowaniu się swoim Identyfikatorem Klienta, podaniu osobistego numeru PIN i postępowaniu zgodnie z wyświetlanymi na urządzeniu komunikatami, będzie można wypożyczyć rower.
Tą samą drogą będzie można się zarejestrować. Będzie to możliwe również poprzez stronę krosno.rentalbike.pl (w chwili publikacji artykułu strona nie była jeszcze uruchomiona). Warunkiem zarejestrowania klienta w systemie jest podanie następujących danych: imienia, nazwiska, adresu, e-maila, numeru telefonu oraz dokonanie opłaty inicjalnej.
Komercyjne wypożyczalnie rowerów uruchamia pilotażowo Arkus&Romet Group, producent rowerów wraz z lokalnym operatorem. Romet jest dostawcą i właścicielem stacji i rowerów, natomiast operatorem odpowiedzialnym za obsługę i serwis jest lokalna firma w Krośnie.
Jednak za korzystanie z wypożyczalni trzeba będzie płacić.
Każdy użytkownik będzie mógł doładować tzw. portfel poprzez terminale z kartami płatniczymi przy każdej ze stacji rowerowych oraz szybkich płatności. Kwota minimalna na koncie użytkownika, potrzebna do zarejestrowania i pierwszego wypożyczenia roweru to 29 złotych.
Jest ona jednocześnie opłatą rejestracyjną i to od niej odejmowana jest opłata za wypożyczenie roweru. W przypadku jazdy rowerem standardowym to 10 groszy za minutę, a za wypożyczenie roweru elektrycznego to 49 groszy za minutę. Każdy użytkownik może wypożyczyć do 4 rowerów, a maksymalny okres dzienny do korzystania z usługi to 12 godzin.
Jeśli użytkownik wykorzysta środki, to będzie poinformowany o tym przez aplikację mobilną. Następnie, jeśli nie ureguluje opłaty, jego konto zostanie obciążone na saldo minus. Środki można uzupełnić przy stacji lub za pomocą strony internetowej w panelu użytkownika.
Rowery nie posiadają GPS-u. Po zakończeniu przejażdżki rower należy oddać do jednej z siedmiu stacji.
- Stacje pojawiły się w celu wprowadzenia na terenie miasta stałej i kompleksowej usługi użyteczności publicznej, tj. pasażerskiego transportu rowerowego – mówi Joanna Sowa, rzecznik Urzędu Miasta Krosno. - Usługa jest skierowana do mieszkańców i turystów, którzy wybiorą ekologiczny, zdrowy i przyjemny sposób przemieszczania się po Krośnie.
Pilotażowy projekt komercyjnej wypożyczalni potrwa do końca roku.
Podobny system wypożyczalni jednośladów, ale zarządzany przez inną firmę, działa w Rzeszowie. Wypożyczyć można nie tylko rower, ale również skuter oraz hulajnogę. Wystarczy zarejestrować się w aplikacji, zeskanować swój dowód osobisty i wysłać do centrali. Po dwóch godzinach ma się już dostęp do systemu.
- Wszyscy sobie chwalą ten system, bo działa bardzo dobrze – mówi Daniel Kunysz ze Stowarzyszenia Rowery.Rzeszów.pl – Skarżą się jedynie piesi, że niektórzy użytkownicy pozostawiają pojazdy w niedozwolonych miejscach, np. na chodniku. Zdarzają się też kradzieże. Złodzieje np. wywożą rowery do innego miasta.
Rower z wbudowanym GPS-em można pozostawić na dowolnym parkingu rowerowym, ale objętym tzw. strefą. Jeździć można, ile się chce. Jest to tzw. IV generacja wypożyczalni - jedna z nowocześniejszych w Europie.