Przytocki: Wspieram przedsiębiorczość w praktyce

Piotr Przytocki - jako Prezes Podkarpackiej Izby Gospodarczej w Krośnie - zaprosił wczoraj (14.10) dziennikarzy na konferencję prasową i podsumował dokonania Izby na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w regionie. Jako przykłady efektywnego działania PIG podał trzy inicjatywy: regionalne bony towarowe, "Praktyczną Szkołę Przedsiębiorczości" dla młodzieży oraz promocję Krosna jako produktu turystycznego.
Zdjęcie z archiwum 1997-2017

Podkarpacka Izba Gospodarcza z siedzibą w Krośnie ma na celu rozwój przedsiębiorczości oraz wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw z Podkarpacia. Obecnie Izba zrzesza ponad 80 różnych przedsiębiorstw. Działania Izby mają głównie charakter informacyjny i szkoleniowy, chodzi np. o udostępnianie firmom danych teleadresowych, upowszechnianie informacji dotyczących warunków prowadzenia działalności gospodarczej w kraju i za granicą, wyszukiwanie kooperantów dla podkarpackich przedsiębiorców, itp.

- PIG działa od 1994 r. i jestem jednym z jej założycieli - powiedział Piotr Przytocki. - Jestem trzecią kadencję prezesem Izby, a w pierwszej kadencji byłem jej wiceprezesem. Przytocki podsumował kilkuletnią pracę PIG-u, ale jak podkreślił - "nie robi tego jako kandydat na prezydenta Krosna". Zaprezentował - jako przykłady - kilka inicjatyw, które w tym roku zrealizowała Izba lub te przedsięwzięcia właśnie prowadzi.

Na początku tego roku utworzona została Polska Sieć Handlowo-Usługowa skupiająca placówki handlowe i usługowe z terenu Podkarpacia należące do miejscowych przedsiębiorców. - Akcja ta ma na celu konsolidację i ochronę małych i średnich firm w konfrontacji z zachodnim kapitałem. Pieniądz zarobiony na Podkarpaciu jest tu zatrzymywany - powiedział Przytocki.

Chodzi o to, że pracownicy przedsiębiorstw otrzymują np. przed świętami tzw. bony konsumpcyjne, które wykupywane są w ramach funduszu świadczeń socjalnych. Są one następnie realizowane w sklepach czy punktach usługowych należących do Sieci. - Ta akcja rozpoczęła się na święta wielkanocne. I zakończyła się sukcesem - chwali się Piotr Przytocki. - Rodzime, często niewielkie sklepy, mają zwiększone obroty. To jest konkurencja dla dużych marketów. Gmina ma korzyści podatkowe, bo ma udział w podatku dochodowym. Pieniądze pozostają na miejscu - wylicza korzyści akcji Prezes PIG.

Tylko w wiosennej edycji akcji, obrót bonami towarowymi przekroczył kwotę 1,2 mln zł. Akcja była kontynuowana latem, a obecnie rozpoczyna się edycja jesienno-zimowa i wszystko wskazuje na to, że będzie się cieszyć jeszcze większym zainteresowaniem.

- W porównaniu z dużymi marketami konkurujemy też ofertą produktów i usług. Ktoś może iść do fryzjera, ktoś inny zatankować. A za bony marketów można głównie kupić artykuły spożywcze - zauważa Przytocki. Obecnie w sieci znajduje się około 200 placówek handlowych oferujących m.in.: artykuły spożywcze, przemysłowe, ogrodnicze, AGD, RTV, fotograficzne, kosmetyczne, chemiczne, szkolne, papiernicze, budowlane, odzieżowe, obuwnicze oraz książki. Spośród zakładów usługowych można wymienić m.in.: zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, gastronomiczne, zegarmistrzowskie, samochodowe.

Na stronie internetowej PIG można sprawdzić listę, zarówno sklepów i punktów usługowych, które realizują bony, jak i listę zakładów pracy, które bony te wykupiły. A wśród nich są m.in. Krośnieńskie Huty Szkła, Nowy Styl, branża nauczycielska. - Spotykamy się z pełnym zrozumieniem i poparciem związków zawodowych i załogi. Oni rozumieją, że to dobry pomysł na wspieranie rodzimych handlowców - podkreśla Przytocki.

Innym przykładem działalności Podkarpackiej Izby Gospodarczej pod "przywództwem" Piotra Przytockiego jest "Praktyczna Szkoła Przedsiębiorczości", która realizowana jest w ramach konkursu grantowego Program Edukacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego. Uzyskane dofinansowanie z NBP to 34 700 zł.

Projekt obejmuje szkolenia dla młodzieży szkół średnich z Krosna, Brzozowa, Iwonicza oraz Jasła i jak sama nazwa wskazuje stwarza możliwość nabycia wiedzy nie tylko teoretycznej, ale też umiejętności praktycznych. Bezpośredni cel projektu to praktyczne przeszkolenie grupy uczniów w zakresie prowadzenia własnej działalności gospodarczej. - Szkolenia obejmują szeroki zakres zagadnień związanych z warunkami prowadzenia działalności gospodarczej, umiejętności znalezienia luki rynkowej, opracowania produktu, jego promocji, zagadnień związanych z marketingiem, jak również prawno-podatkowe aspekty działalności gospodarczej - wyjaśnia Przytocki.

Na najlepszy pomysł na przedsięwzięcie biznesowe młodzieży, czeka nagroda w wysokości 3 tysięcy zł. W projekcie bierze udział ok. 80 uczniów z 3 powiatów: krośnieńskiego, jasielskiego i brzozowskiego.

Piotr Przytocki nawiązał też do ostatnich Targów Turystycznych, podczas których Izba zorganizowała study-tour dla przedstawicieli biur turystycznych z całej Polski. Celem tego przedsięwzięcia było włączenia Krosna w produkt turystyczny biur podróży z całej Polski. - Wiele osób mówi, że Krosno powinno być miastem turystycznym. Ale samo mówienie nie wystarcza. My to realizujemy w praktyce - mówi Przytocki. - Podczas ostatniego study-tour biura turystyczne z takich miast jak Gdańsk, Warszawa, Wrocław czy Kraków, zainteresowały się Krosnem i podjęły już konkretne działania. Ci turyści, którzy dzięki nim przyjadą do Krosna, zostawią tu pieniądze - argumentuje Prezes Izby. - Uczestnicy zobaczyli m.in. wystawę szkła w muzeum i to się bardzo spodobało. Ale możemy zorganizować wycieczkę po wzorcowniach w hutach i efekt będzie jeszcze lepszy.

PIG działa od 1994 r. - Choć początki były trudne - kwestia organizacji biura, skonsolidowania środowiska - dziś Izba radzi sobie doskonale. W ciągu 8 lat działalności Izby udało się skompletować zespół profesjonalistów, którzy potrafią pisać i realizować projekty. Mamy imponujące efekty. Jesteśmy przygotowani do pozyskiwania środków pomocowych z Unii Europejskiej - podsumowuje działalność Podkarpackiej Izby Gospodarczej w Krośnie jej szef - Piotr Przytocki.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)