Laureatów pierwszej edycji konkursu "Kryształy PR-u" ogłoszono podczas IX Ogólnopolskiej Konferencji Jednostek Samorządu Terytorialnego "PR w Samorządzie" w Katowicach (23-25.05). Kampania przygotowana przez krośnieńską firmę SpeedArt - wydawcę portalu Krosno24.pl na zlecenie i przy współpracy Urzędu Miasta Krosna zdobyła Grand Prix konkursu w kategorii najlepsza kreatywna kampania promocyjna.
W 2010 roku miasto przeprowadziło intensywną akcję promującą właściwe postawy właścicieli czworonogów. Powstały plakaty, ulotki, naklejki na kosze oraz krótkie filmiki. Mówiły o tym, że sprzątanie po psie to, obok jego codziennej pielęgnacji, normalna czynność oraz że sprzątanie nic nie kosztuje, a pozostawienie kupy na chodniku - wręcz odwrotnie - mandat. Jeden ze spotów miał z kolei uczulać, że nieposprzątane odchody to zagrożenie dla zdrowia.
Zorganizowano też happening, podczas którego wolontariusze "śledzili" nieposprzątane psie kupy. Gdy je znaleźli, wbijali chorągiewki z napisami, m.in. "Bomba biologiczna", "Czyham na Twój but", "Zła kupa złego właściciela", "To nie czekolada dla dzieci", "Twój sąsiad za to odpowiada", "Kupa wstydu".
- Materiały użyte w kampanii zyskały uznanie kapituły konkursowej i pozostawiając w tyle kampanie innych miast i gmin zostały uznane za "Kryształy PR-u" - podkreśla Michał Żelechowski - pracownik Biura Prezydenta Miasta Krosna. - Jednak nie tylko jury doceniło działania promocyjne podejmowane przez Urząd. Również w rozmowach i dyskusjach, reprezentanci różnych miast Polski zwrócili uwagę na dobrą realizację materiałów, ciekawy punkt widzenia i dobrze dobrane techniki promocyjne.
- Również inne działania podejmowane przez miasto zaciekawiły osoby z innych regionów kraju. Podkreślając jednoznaczne skojarzenia Krosna z rzemiosłem i sztuką szklarską, osoby na co dzień zajmujące się promocją jednostek samorządu terytorialnego podkreślały wyjątkowy charakter idei Centrum Dziedzictwa Szkła, spotkała się ona z dużym zainteresowaniem i entuzjazmem - dodaje Michał Żelechowski.
Podczas konferencji w Katowicach, oprócz kampanii promocyjnych, oceniano filmy promocyjne (wygrała Gmina Radzionków), gazety miejskie (UM Częstochowa), promocję projektów unijnych (Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie) oraz wizerunek miasta w mediach społecznościowych (UM w Sosnowcu). Łącznie do udziału w konkursie nominowano ponad 20 samorządów i ich jednostek. W kategorii kampanii promocyjnych o najwyższe laury rywalizowało 5 pomysłów.