Nieprawidłowości w konkursie na dyrektora I LO

Trwają konkursy na dyrektorów przedszkoli i szkół, tam gdzie zakończyły się 5-letnie "kadencje" dyrektorów tych placówek. Komisje konkursowe wyłoniły już kandydatów w następujących szkołach: ZSZ nr 1, I LO, Centrum Kształcenia Praktycznego, Zespół Szkół Budowlanych, Zespół Szkół Elektrycznych i SP nr 1. Ale uwaga: nasi Czytelnicy zaalarmowali nas przez "Gorącą Linię", że podczas konkursu na dyrektora I LO doszło do nieprawidłowości.
Artykuł z archiwum 2002-2017

Najwięcej emocji sprawił właśnie wynik konkursu w I Liceum Ogólnokształcącym w Krośnie. Do konkursu stanęła dotychczasowa dyrektorka szkoły - Grażyna Gregorczyk i jeden z jej zastępców - Kazimierz Mazur. Wbrew oczekiwaniom części uczniów i nauczycieli, komisja wybrała tego ostatniego kandydata.

Rada Pedagogiczna I LO wystosowała do Zarządu Miasta pismo, w którym zwraca się z prośbą o nie przeprowadzanie konkursu, czyli pozostawienie na stanowisku dotychczasowej dyrektorki szkoły - Grażyny Gregorczyk. Takie przypadki miały już miejsce w historii. Zarząd informuje jednak w oficjalnym komunikacie, że zapoznał się z takimi pismami, ale uważa, że "jedyną formą wyłaniania dyrektorów w szkołach powinien być konkurs. Takie stanowisko jest zgodne m.in. z przyjętą w tej kwestii uchwałą Rady Miasta".

Zwykle konkursy odbywały się w maju lub czerwcu. Tym razem przyśpieszono cały proces - Zarząd postanowił, że konkursy zostaną przeprowadzone w kwietniu. Dlaczego władze miasta pośpieszyły się z konkursem? Odpowiedź jest prosta. Parlament szykuje zmiany w ustawie o systemie oświaty. Zgodnie ze zmianami przyjętymi przez Sejm 15 marca br. (teraz zmiany rozpatruje Senat), zmieniłby się skład komisji konkursowej.

Obecnie komisja składa się z:

  • 1 przedstawiciela rodziców (komitet rodzicielski),
  • 1 przedstawiciela Rady Pedagogicznej,
  • po 1 przedstawicielu związków zawodowych (w I LO działają 2 związki),
  • 2 przedstawicieli Kuratorium (nadzór pedagogiczny nad szkołami),
  • 3 przedstawicieli miasta (organ prowadzący szkoły).

A to proponowane przez Sejm zmiany w ustawie o systemie oświaty:
"W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący szkołę lub placówkę określa regulamin konkursu oraz powołuje komisję konkursową w składzie:
1) po trzech przedstawicieli:
a) organu prowadzącego szkołę lub placówkę,
b) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
2) po dwóch przedstawicieli:
a) rady pedagogicznej,
b) rodziców,
3) po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych, przy czym przedstawiciel związku zawodowego nie może być zatrudniony w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy."

Porównanie składu Komisji konkursowej teraz i po zmianach ustawowywch:

Teraz jest Ma być
Miasto 3 osoby 3 osoby
Kuratorium 2 osoby 3 osoby
Nauczyciele 1 osoba 2 osoby
Rodzice 1 osoba 2 osoby
Związki zawodowe po 1 osobie z każdego związku po 1 osobie z każdego związku

Dlaczego skład komisji jest taki ważny? Tajemnicą Poliszynela jest, że konkursy zwykle wcześniej są "ustawiane". Np. w zamian za poparcie na stanowisko dyrektora, przedstawiciel nauczycieli, kuratorium lub Urzędu Miasta dostaje od kandydata obietnicę, że zostanie wicedyrektorem. Taka sytuacja jest tym łatwiejsza do "ustawienia" im mniej osób bierze udział w głosowaniu. Obecnie - w przypadku I LO - jest 9 głosów. Po zmianie ustawy o systemie oświaty tych głosów będzie aż 12, dodatkowe głosy zyskają: Kuratorium, rodzice i nauczyciele. Straci na tym gmina, czyli organ prowadzący szkoły. Wówczas "ustawienie" głosowania nie będzie takie proste. Dlatego m.in. parlamentarzyści chcieli takiej zmiany, by ukrócić korupcjogenne "ustawianie" konkursów.

Prawdopodobnie, dodatkową przyczyną pośpiechu w przeprowadzeniu konkursu są zmiany personalne w delegaturze Kuratorium Oświaty w Krośnie. Jak się nieoficjalnie dowiadujemy w rzeszowskim Kuratorium, Zygmunt Pelczar straci tę funkcję z dniem 1 maja br. Być może obawianio się, że nowy dyrektor delegatury nie zagłosuje po myśli zwolenników kandydatury Kazimierza Mazura.

Procedura powoływania dyrektora szkoły:
  • 1) Komisja konkursowa wyłania kandydata na dyrektora szkoły z osób, które zgłosiły się do konkursu. Na posiedzeniu, Komisja przesłuchuje kandydatów, pyta m.in. o koncepcje kierowania szkołą. Następnie, przeprowadzane jest głosowanie tajne. Konkurs opiera się na Regulaminie, który uchwala Zarząd Miasta.
  • 2) O wyniku postępowania konkursowego powiadamiany jest Zarząd Miasta, który występuje o opinię w sprawie danego kandydata do Kuratorium Oświaty.
  • 3) Kuratorium ma 14 dni na wystawienie opinii. Opinia może być negatywna np. wtedy, gdy kandydat nie spełnia pewnych wymogów.
  • 4) Jeśli opinia Kuratorium jest pozytywna, Zarząd Miasta musi powołać daną osobę na stanowisko dyrektora danej szkoły.


Dotarliśmy do niektórych członków Komisji konkursowej. Wszyscy proszą o zachowanie anonimowości. Po przeprowadzeniu rozmów, ustaliliśmy, że podczas posiedzenia Komisji konkursowej doszło do kilku formalnych uchybień:

  1. Członkowie Komisji nie zostali zapoznani z wszystkimi dokumentami, chodzi o uchwały Zarządu Miasta. Wiemy, że w ostatnim momencie doszło do niewyjaśnionej roszady w składzie Komisji. Członkowie Komisji nie zostali o tym oficjalnie poinformowani.
  2. Członkowie Komisji nie zostali zapoznani z pełnym Regulaminem konkursu. Dodatkową wątpliwością prawników, z którymi rozmawialiśmy, jest fakt, że Regulamin został przyjęty przez Zarząd Miasta na dzień przed terminem składania wniosków o kandydowanie.
  3. Podczas posiedzenia Komisji część członków zauważyła, że tzw. "karta oceny nauczyciela" kandydata Kazimierza Mazura jest najprawdopodobniej nieaktualna. Ocena nauczyciela dokonywana jest raz na 5 lat. W chwili powołania danego kandydata na stanowisko dyrektora, ocena taka musi mieć ważność. Komisja jednak nie wgłębiła się w tę kwestię za bardzo. Tymczasem jest to poważny wymóg Ministra Edukacji.

Chcieliśmy zapoznac się z protokołem z posiedzenia Komisji, ale jak nam powiedział Zbigniew Hus, naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miasta: - Protokół nie jest do wglądu.

Wczoraj (24.04) skierowaliśmy do Prezydenta Miasta pismo z pytaniami, które dotyczyły naszych wątpliwości. W związku z tym, że przygotowywany był niniejszy tekst, prosiliśmy o odpowiedź w ciągu 24 godzin. Do tego momentu (patrz data i godzina opublikowania artykułu - pod tekstem), nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Oto pytania do Prezydenta:

  1. Kto zasiadał w Komisji konkursowej powołanej w celu wybrania kandydata na dyrektora I LO w Krośnie? Czy skład Komisji zmienił się w którymś momencie? Jeśli tak, to dlaczego i na jakiej podstawie?
  2. Czy protokoły z posiedzenia Komisji konkursowej powołanej w celu wybrania kandydata na dyrektora I LO w Krośnie są do wglądu? Jeśli tak, prosimy o kserokopię. Jeśli nie, prosimy napisać, na jakiej podstawie są utajnione?
  3. Dlaczego Regulamin konkursu na stanowiska dyrektorów uchwalono na Zarządzie dopiero 9 kwietnia, biorąc pod uwagę, że do 10 kwietnia należało zgłaszać kandydatury?
  4. Dlaczego konkursy przeprowadzono w kwietniu, podczas gdy zawsze odbywały się w maju lub w czerwcu?
  5. Zarząd zapoznał się z treścią pism, w których rady pedagogiczne placówek oświatowych zwracają się z prośbą o odstąpienie od organizowania konkursów na stanowiska dyrektorów w tych placówkach i o powierzenie tej funkcji osobom dotychczas je pełniącym. Zarząd przyjął w tej sprawie jednoznaczne stanowisko, iż jedyną formą wyłaniania dyrektorów w szkołach powinien być konkurs. Takie stanowisko jest zgodne m.in. z przyjętą w tej kwestii uchwałą Rady Miasta. Znane są jednak z przeszłości przypadki, że Zarząd odstępował od konkursów przedłużając "kadencję" dyrektorom (np. Ośrodek Szkolno-Wychowawczy). Prosimy o komentarz, dlaczego kiedy i dlaczego możliwe są odstępstwa od reguły konkursów.

Jutro (26.04) odbędzie się sesja Rady Miasta. Mamy nadzieję, że ten temat zostanie przez radnych podjęty.

Konkursy rozstrzygnięto już także w: ZSZ nr 1 w Krośnie - komisja pozytywnie zaopiniowała Andrzeja Gregorczyka (dotychczasowego dyrektora), Centrum Kształcenia Praktycznego - Romuald Fejkiel, SP nr 1 - Krystyna Machoś. Dziś wyłonieni zostaną kandydaci na dyrektorów w Zespole Szkół Budowlanych i w Zespole Szkół Elektrycznych.

Załącznik do uchwały Nr 401/02 Zarządu Miasta Krosna z dnia 9 kwietnia 2002 r.:

Regulamin konkursu na stanowisko dyrektora szkoły

I. Podstawa prawna konkursu
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze w przedszkolach oraz w poszczególnych typach szkół i placówek (Dz.U. Nr 14, póz,. 126 z późn. zm.).

II. Cel konkursu i tryb zgłaszania kandydatów
1. Celem konkursu jest wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora szkoły. 2. Do konkursu może przystąpić każdy po złożeniu oferty na warunkach i w terminie zawartym w ogłoszeniu prasowym.

III. Ogólne zasady postępowania konkursowego
1. Konkurs prowadzony jest jednoetapowe. 2. Konkurs odbywa się w formie posiedzenia komisji konkursowej z udziałem kandydatów, na którym prezentowane są dokumenty stwierdzające posiadane kwalifikacje oraz inne umiejętności fachowe i kierownicze kandydatów. 3. Na posiedzeniu kandydaci przedstawiają program działania dyrektora szkoły.

IV. Zasady pracy i skład komisji
1. Za całokształt przeprowadzenia konkursu odpowiedzialność ponosi komisja konkursowa, zwana dalej "komisją".
2. Komisja w toku działania kieruje się przepisami prawa, ustaleniami własnymi oraz wynikami uzyskanymi przez kandydata.
3. W skład komisji wchodzą zgodnie z art.36a ust.5 wyż. cyt. ustawy wchodzi:
1) trzech przedstawicieli organu prowadzącego szkołę (placówkę),
2) dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
3) po jednym przedstawicielu:
a) rady pedagogicznej,
b) rodziców,
3) po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych, przy czym przedstawiciel związku zawodowego nie może być zatrudniony w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy.
4. Pracą komisji kieruje przewodniczący wyznaczony przez Zarząd Miasta Krosna.
5. Członkowie komisji uczestniczą w pracach komisji na zasadzie równych praw i obowiązków.
6. Głosowanie w sprawach organizacyjnych i proceduralnych przeprowadzane jest w trybie jawnym, natomiast w sprawach dotyczących wyłonienia kandydata w trybie tajnym.
7. Do czynności komisji należy w szczególności:
a)opracowanie i zatwierdzenie wszelkich dokumentów postępowania konkursowego,
b) stwierdzenie spełnienia wymogów formalnych przez kandydatów przystępujących do konkursu,
c) ustalenie metody oceny i ocena uczestników konkursu mająca na celu wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora,
d) sporządzenie protokołu z posiedzenia komisji i przedstawienie go Zarządowi Miasta.
8. Protokół powinien zawierać:
a) określenie porządku posiedzenia,
b) imiona i nazwiska osób obecnych na posiedzeniu (lista obecności),
c) treść podjętych uchwał i rozstrzygnięć,
d) wyniki głosowania.
9. Protokół z posiedzenia komisji podpisują wszyscy członkowie. Członek komisji, który odmawia podpisania protokołu zobowiązany jest zgłosić do protokołu zastrzeżenia i z tymi zastrzeżeniami protokół podpisać.

V. Obowiązki członków komisji
Członek komisji ma obowiązek:
1) uczestniczyć w posiedzeniu komisji,
2) respektować decyzje i ustalenia komisji podjęte w wyniku głosowania i ujęte w protokole,
3) zapoznać się z dokumentami kandydatów.

VI. Prawa członków komisji
Członek komisji ma prawo:
1) wnioskować we wszystkich sprawach objętych konkursem, a nie ujętych w niniejszym regulaminie,
2) zwracać się do kandydatów z pytaniami w czasie posiedzenia komisji,
3) wyrażać swoje opinie o przebiegu konkursu i kandydatach na posiedzeniu komisji.

VII. Czynności przewodniczącego komisji.
Do czynności przewodniczącego komisji należy w szczególności:
1) sprawne kierowanie przebiegiem pracy komisji,
2) wyznaczanie zadań i czynności poszczególnym członkom komisji, związanych z postępowaniem konkursowym,
3) zarządzanie głosowania w toku rozstrzygania wszystkich istotnych kwestii postępowania konkursowego.

VIII. Procedura wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora
1. Do konkursu przystąpić może każdy, kto odpowiada formalnym kryteriom doboru określonym w ogłoszeniu konkursu.
2. Komisja dokonuje merytorycznej oceny:
a) ustnej koncepcji,
b) predyspozycji kierowniczych i organizatorskich kandydatów,
c) udzielonych odpowiedzi na pytania komisji.
3. Komisja ocenia kandydatów w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej 2/3 jej składu.
4. Uczestnik konkursu, który uzyska w głosowaniu więcej niż 50 % głosów staje się kandydatem na dyrektora.
5. W przypadku nie uzyskania przez żadnego z kandydatów więcej niż 50 % głosów, do drugiej tury głosowania przechodzi dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą ilość głosów. Jeżeli w drugiej turze żaden z kandydatów nie uzyskał więcej niż 50 % głosów, konkurs uważa się za nierozstrzygnięty.
6. W przypadku, gdy do konkursu przystąpiło dwóch kandydatów i żaden z nich nie uzyskał więcej niż 50 % głosów, konkurs uważa się za nierozstrzygnięty.

IX. Postanowienia końcowe
1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie, komisja decyduje zwykłą większością głosów.
2. Komisja konkursowa przedstawia wynik konkursu wraz z jego dokumentacją Zarządowi Miasta - organowi powołującemu dyrektora.
3. Komisja konkursowa rozwiązuje się po zakończeniu postępowania konkursowego.

Podpis i pieczęć: wz. Prezydenta - Henryk Rospond - Wiceprezydent

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)