Miasto przed zakupem autobusów elektrycznych chce przetestować kilka z nich, od różnych producentów i sprawdzić, jak radzą sobie na naszym terenie, jaki mają zasięg i komfort. Jednym z nich jest Karsan Jest Electric.
To mały autobus miejski, który posiada 10 miejsc siedzących i 11 stojących. Jak można przeczytać na stronie przedsiębiorstwa, minibus ma blisko 6 m długości, dzięki czemu z łatwością może manewrować na wąskich uliczkach i dotrzeć do każdego zakątka miasta. Jest też dostosowany do potrzeb rodziców z wózkami i osób starszych – ma niską podłogę, która ułatwia wsiadanie do niego. Jest w pełni elektrycznym pojazdem napędzanym silnikiem produkcji BMW i zapewnia zasięg ponad 210 km. Baterie ładuje w godzinę. Jego koszt to około 200 tys. euro netto.
Testowe przejazdy rozpoczną się od godziny 16:00 i potrwają do 19:00. Każdy zainteresowany będzie mógł wsiąść do pojazdu na przystankach znajdujących się na trasie Rynek - Piłsudskiego - Krakowska - Kolejowa - Dworzec.
W przyszłości do Krosna zawita jeszcze autobus elektryczny z Autosanu. Jednak nie wiadomo, czy tego typu pojazdy szybko pojawią się na miejskich drogach. Ich zakup będzie uzależniony od środków zewnętrznych, jakie uda się uzyskać miastu. Dlatego włodarze już zapowiadają, że będą się starać o dofinansowanie zarówno samych pojazdów, jak i stacji ładowania.
W ostatnim czasie miasto kupowało przede wszystkim większe pojazdy. Wyjątkiem były dwa autobusy Iveco.
Ten model Karsana jest za mały na Krosno w godzinach szczytu czy po 7 rano. Zdecydowanie lepszy, powiedziałbym że idealny na nasze warunki byłby model autobusu też firmy Karsan ale o długości 7.8 metra jakim jest KARSAN ATAK ELECTRIC:
www.karsan.com/pl/atak-electric-najwaniejsze-punkt(...)
KARSAN ATAK Electric został od podstaw zaprojektowany jako malutki autobus (nie jest to dostawczak przerobiony na autobus jak Iveco ze schodami w dzwiach), w drzwiach brak jest schodów, to jest bardzo ważne dla starszych osób!, oraz umiżliwia szybką wymianę pasażerów. Pomimo że jest malutkim autobusem o długości podobnej do Iveco, wygląda jak ładny rasowy autobus. Na jednym ładowaniu może przejechać 300 km
Innym bardzo podobnym autobusem jest ISUZU NovoCiti Volt, też 7.8m: www.isuzu.com.tr/en/bus/public-transport/novociti-(...)
Prośba do włodarzy miasta, prezesa MKS, by wzięli te dwa ww autobusy na testy, są bardzo ładne w porównaniu do tych zbudowanych na dostawczakach, a przede wszystkim brak w nich schodów pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami!