Mamy dwa nowe autobusy

Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Krośnie zakupił dwa nowe autobusy Autosan H7-20 Trafic. Jest to efekt decyzji władz miasta w sprawie przekształcenia ZMKS w spółkę z o.o. Ostatnie zakupy autobusów dokonywano w 1998 r.! To tylko początek dobrych wiadomości: komunikacja miejska ulegać będzie dalszej poprawie.
Autobus

Nowe autobusy są stosunkowo niewielkie, mają trochę ponad 7 metrów długości. Autosany H7-20 Trafic pomieszczą ok. 50 osób - miejsc siedzących jest 18, stojących 32. Pojazdy wyposażone są w dość mocne silniki Iveco. Autobusy przemieszczać się będą między takimi punktami komunikacyjnymi jak: dworzec, szpital, ul. Boh. Westerplatte, osiedle Traugutta, Polanka i Turaszówka.

Zakupy autobusów od roku 1995:
w 1995 r. - jeden autobus A10.10
w 1996 r. - pięć autobusów H9-35
w 1998 r. - dwa autobusy A10.10

Część pieniędzy na zakup autobusów (130 tys.) przeznaczyła Rada Miasta Krosna w związku z decyzją w sprawie przekształcenia MKS z zakładu budżetowego miasta na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Od listopada 2003 r. trwa bowiem proces likwidacji ZMKS, a w dniu 30 czerwca 2004 r. zostanie powołana do życia MKS sp. z o.o. Formalny proces restrukturyzacji nie spowoduje oczywiście żadnych negatywnych dla pasażerów sytuacji, np. przerwy w jeździe autobusów.

Po co takie zmiany? - Zakład MKS działał jako zakład budżetowy gminy Krosno i z tej racji otrzymywał dotacje. To nie motywowało zakładu do poszukiwania dodatkowych pieniędzy z innych form działalności - wyjaśnia Prezydent Krosna Piotr Przytocki.

Przekształcenie MKS w spółkę prawa handlowego spowoduje efektywniejsze i co najważniejsze - korzystniejsze dla pasażerów - działania. Taka tendencja widoczna jest w całej Polsce. W 1995 roku zakłady budżetowe stanowiły 61%, a w 2000 r. już tylko 38% ogólnej liczby przewoźników miejskich.

Zwiększą się też przychody nowej spółki. Dlaczego? Miasto będzie nareszcie w pełni refundowało spółce ulgi ustawowe i samorządowe, spowoduje to uzyskanie przychodu nowej spółki w wysokości prawie 1,5 mln zł. Dotychczas gmina nie refundowała pełnej kwoty ulg. Z budżetu miasta refundacja ulg powinna wynosić prawie 1,5 mln zł, a dotacja wynosiła faktycznie znacznie mniej np. w 2003 roku tylko 500 tys. zł na działalność bieżącą i 130 tys. zł na inwestycje. Spółka będzie się też mogła starać w Urzędzie Marszałkowskim o refundację ulg ustawowych udzielanych poza granicami miasta. Szacowany przychód z tego tytułu wyniesie 350 tys. zł.

Nowa spółka zakupi kasy fiskalne i wyposaży w nie autobusy. Umożliwi to dokładne określenie wartości sprzedaży biletów z wyszczególnieniem zastosowanych ulg.

W wyniku konkursu ogłoszonego przez Prezydenta Miasta, pełnomocnikiem ds. przekształceń ZMKS w spółkę został 53-letni Adam Lazarowicz. Ukończył Politechnikę Łódzką, w latach 90-tych pracował w Przedsiębiorstwie Państwowej Komunikacji Samochodowej, prowadzi firmę handlową. Od 1 lipca br. zostanie prezesem nowej spółki.

Zalety przekształcenia MKS w sp. z o.o.:
- Spółka kapitałowa jest bardziej efektywną formą organizacyjną niż zakład budżetowy.
- Zarząd nowej spółki odpowiedzialny za stan finansowy oraz pozycję konkurencyjną firmy na rynku zmotywowany będzie do podejmowania działań mających na celu zapewnienie jej rozwoju.
- Wszyscy dotychczasowi kierowcy, którzy wykonywali swoją pracę w formie działalności gospodarczej zostaną prawdopodobnie przyjęci na etaty. Wówczas zwiększy się też zatrudnienie kierowców o ok. 25 osób. Zależeć to będzie od przyszłych uregulowań prawnych.
- Zwiększy się liczba nowych autobusów i kursów, spółka będzie musiała ukierunkować się na klienta. Na przykład, dotychczasowe rozkłady jazdy zostaną zoptymalizowane, tak by kursy nie dublowały się, a autobusy obsługiwały większą liczbę pasażerów. Bilety będzie można kupić już nie tylko u kierowców - w mieście pojawią się nowe punkty sprzedaży biletów.
- Spółka może w przyszłości pozyskać inwestora branżowego, który wniesie nie tylko kapitał, ale i np. wiedzę know-how.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)