Kongres Unii Przedsiębiorców: Stawiamy na turystykę i internet

8 czerwca 2001 odbył się Kongres Unii Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości w Krośnie (UPiWN). Organizacja ta zaprosiła inne stowarzyszenia do dyskusji nad przyszłością Krosna. Po raz kolejny okazało się, że są w Krośnie ludzie z pomysłami, które mogą pomóc w rozwoju miasta.
Józef Guzik otwiera kongres UPiWN
ARCHIWUM ADRIANA KRZANOWSKIEGO / SKAN ZE ZDJĘCIA PAPIEROWEGO

Czym jest UPiWN

Unia Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości to stowarzyszenie przedsiębiorców, kupców, lekarzy, prawników, architektów i ludzi innych zawodów, którym bliskie jest dobro miasta Krosna oraz chęć przeciwdziałania jego dalszej degradacji. To jedna z najprężniej działających organizacji społecznych w Krośnie. W ostatnich miesiącach Unia zajmowała się nie tylko sprawą krośnieńskiego rynku, ale także np. zorganizowała stół świąteczny dla ubogich podczas świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy.

Goście

Na Kongres, oprócz członków, przybyli zaproszeni goście: prof. Władysław Kandefer - rektor Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, prof. Kazimierz Obodyński - prorektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, prezydent miasta Roman Zimka oraz przedstawiciele stowarzyszeń działających na terenie miasta (m.in. nowopowstałego Stowarzyszenia "Krosno tętniące życiem").

Tzw. sprawy proceduralne

Pierwsza część Kongresu poświęcona była sprawom wewnętrznym Unii. Członkom UPiWN przedstawiono sprawozdanie z rocznej działalności Zarządu. Później, w trakcie dyskusji nad przyszłymi działaniami, Anna Gniadek-Wachal zaproponowała organizację "świąt" poszczególnych ulic znajdujących się w obrębie śródmieścia. Na początek przedstawiła pomysł "święta ulicy Słowackiego": z degustacją pizzy, prezentacją banków, pokazem mody (sklepy z ulicy).

Druga część obrad odbywała się pod hasłem "Nasze stowarzyszenia czynnikiem aktywizującym społeczność miasta na rzecz jego świetności".

Program turystyczny

Najpierw, 4-osobowy zespół członków Unii (Józef Guzik, Jerzy Mączyński, Witold Szymański, Zbigniew Ungeheuer) zaprezentował "Programu turystyczny dla Krosna". - Chcemy oprzeć się o majątek Lasów Państwowych i Parków Krajobrazowych. Na bazie ich terenów i możliwości planujemy utworzyć trasy piesze i rowerowe wokół Krosna - opowiadał o pomyśle Józef Guzik.

Chodzi o to, by połączyć atrakcje przyrodnicze i widokowe, ciekawostki historyczne oraz ofertę gospodarstw agroturystycznych. Trasy będą tak skonstruowane, by były dostępne dla przeciętnego mieszkańca Krosna - bez względu na zasobność portfela. Wychodząc z miasta będzie można przejść fragment trasy, a następnie wrócić do Krosna. Wszystkie elementy tras (atrakcje, noclegi) mają być naniesione na mapę. Na tej podstawie, stworzona zostanie konkretna oferta turystyczna ze szczegółami interesującymi mieszkańców Krosna, jak i turystów. Taki produkt turystyczny promowany będzie pod jednym znakiem graficznym.

Jerzy Mączyński dodał, że ideą programu turystycznego jest: 1) zinwentaryzowanie obiektów, 2) stworzenie i opisanie tras, 3) przedstawienie oferty dla każdego, 4) pobudzenie lokalnej inicjatywy społecznej.

Potrzebne biuro

Przy okazji dyskusji nad zaprezentowanym programem turystycznym, Ewa Mańkowska - dyrektorka Muzeum Rzemiosła - zauważyła, że w Krośnie potrzebne jest biuro informacji turystycznej z prawdziwego zdarzenia. Podkreśliła konieczność istnienia takiego biura w centrum Krosna (obecnie biuro znajduje się w budynku przy ul. Pużaka - przyp. red.) oraz przebudowy obecnej struktury. - Biuro musi działać komplementarnie ze wszystkimi placówkami zajmującymi się turystyką oraz kulturą na terenie Krosna. To biuro musi zbierać informacje od tych placówek, a te z kolei muszą nabrać nawyku przekazywania sobie nawzajem informacji - powiedziała Ewa Mańkowska.

Stwierdziła ponadto, że w programie turystycznym muszą się znaleźć także imprezy cykliczne, aby miasto funkcjonowało na stałe w kalendarzu ogólnopolskich imprez. Przedstawiła dwie takie imprezy organizowane przez Muzeum Rzemiosła: Biennale Tkaniny Lnianej oraz Biennale Fotografii Krośnieńskiej.

Potrzeba nowoczesnego marketingu

Głos w sprawie "Programu turystycznego" zabrał również prof. Władysław Kandefer z Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, który stwierdził, że turystyka to ogromny biznes i należy zrobić wszystko, by rozwijać ten region pod tym kątem. - Dzisiejsza turystyka wymaga nowoczesnego marketingu. Na przykład, w Stanach Zjednoczonych nie parki krajobrazowe, ale parki rozrywki są największą atrakcją turystyczną. Oprócz widoków, przyrody czy obiektów zabytkowych trzeba też zaproponować turystom rozrywkę - zauważył prorektor WSE w Warszawie.

Prorektor krośnieńskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej - prof. Kazimierz Obodyński - przedstawił dwa nowe kierunki na tej uczelni: obsługę ruchu turystycznego i gospodarkę regionalną. - Mam nadzieję, że absolwenci tych kierunków będą skutecznymi praktykami marketingu turystycznego w tym regionie - powiedział.

Prezydent Krosna - Roman Zimka - zauważył, że Krosno ma też warunki do uprawiana tzw. turystyki przemysłowej. - Mamy Krośnieńską Hutę Szkła, mamy kilka firm związanych z przemysłem naftowym, a także skansen przemysłu naftowego. To ogromna szansa. Prezydent wskazał też dodatkowe walory dla rozwoju turystki: lotnisko i rozbudowa międzynarodowej drogi nr 9.

Lokalny portal internetowy

Na Kongresie zaprezentowaliśmy się także my - redakcja Krosno-Telegraf i jednocześnie Stowarzyszenie "Krosno tętniące życiem" (oprócz autora niniejszego tekstu obecni byli: Justyna Jurczak oraz Mateusz Nowak). Więcej o Stowarzyszeniu napiszemy wkrótce.

Adrian Krzanowski przedstawia koncepcję lokalnego portalu internetowego
ARCHIWUM ADRIANA KRZANOWSKIEGO / SKAN ZE ZDJĘCIA PAPIEROWEGO

Jako redakcja serwisu Krosno-Telegraf, przedstawiliśmy ideę budowy społeczeństwa informacyjnego w Krośnie na bazie powstającego portalu lokalnego (premiera początkiem września). Przedstawiliśmy podstawowe zalety reklamy internetowej: skuteczne dotarcie do grupy docelowej, niski koszt dotarcia do potencjalnych klientów, dokładna analiza skuteczności reklamy. Po raz pierwszy publicznie zaprezentowaliśmy statystyki odwiedzin serwisu Krosno-Telegraf. Jest się czym chwalić: w maju odwiedziło nas ponad 2,5 tysiąca internautów, mamy ponad 250 prenumeratorów wiadomości przez e-mail. A co najważniejsze, liczby te wciąż rosną.

Nowy dostawca internetu

- Nie będzie społeczeństwa informacyjnego i nie będzie serwisu Krosno-Telegraf bez taniego i powszechnego dostępu do internetu - rozpoczął swoje wystąpienie Gerard Korfanty, przedstawiciel firmy Inter-Komp w Krośnie. Firma ta znana jest użytkownikom internetu w Krośnie jako popularna kawiarenka Expo (Rynek 10).

Inter-Komp chce być w przyszłości wiodącym dostawcą internetu w Krośnie. Z łączy internetowych tej firmy, mogą już korzystać mieszkańcy krośnieńskiej starówki. Gerald Korfanty wskazał na konieczność rozwoju w Krośnie technologii informatycznych, pokazując jednocześnie jak rozwijają się one w ostatnim czasie. - Według moich szacunków w chwili obecnej w Krośnie korzysta z internetu ok. 5 tysięcy osób, z czego 3 tysiące to "nałogowcy". Takie dane stawiają Krosno w średniej krajowej. Na zakończenie Gerard Korfanty zachęcił do współpracy z firmą Inter-Komp i zapewnił, że firma będzie pomagać każdemu kto zwróci się o pomoc.

ŹRÓDŁO
  • Artykuł pochodzi z serwisu Krosno-Telegraf, który funkcjonował w latach 1999-2002. Serwis był częścią prywatnej strony Adriana Krzanowskiego, założyciela portalu Krosno24.pl
KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)