Unia Przedsiębiorców i Właścicieli Nieruchomości to stowarzyszenie przedsiębiorców, kupców, lekarzy, prawników, architektów i ludzi innych zawodów, którym bliskie jest dobro miasta Krosna oraz chęć przeciwdziałania jego dalszej degradacji. To jedna z najprężniej działających organizacji społecznych w Krośnie. W ostatnich miesiącach Unia zajmowała się nie tylko sprawą krośnieńskiego rynku, ale także np. zorganizowała stół świąteczny dla ubogich podczas świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy.
Na Kongres, oprócz członków, przybyli zaproszeni goście: prof. Władysław Kandefer - rektor Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, prof. Kazimierz Obodyński - prorektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, prezydent miasta Roman Zimka oraz przedstawiciele stowarzyszeń działających na terenie miasta (m.in. nowopowstałego Stowarzyszenia "Krosno tętniące życiem").
Pierwsza część Kongresu poświęcona była sprawom wewnętrznym Unii. Członkom UPiWN przedstawiono sprawozdanie z rocznej działalności Zarządu. Później, w trakcie dyskusji nad przyszłymi działaniami, Anna Gniadek-Wachal zaproponowała organizację "świąt" poszczególnych ulic znajdujących się w obrębie śródmieścia. Na początek przedstawiła pomysł "święta ulicy Słowackiego": z degustacją pizzy, prezentacją banków, pokazem mody (sklepy z ulicy).
Druga część obrad odbywała się pod hasłem "Nasze stowarzyszenia czynnikiem aktywizującym społeczność miasta na rzecz jego świetności".
Najpierw, 4-osobowy zespół członków Unii (Józef Guzik, Jerzy Mączyński, Witold Szymański, Zbigniew Ungeheuer) zaprezentował "Programu turystyczny dla Krosna". - Chcemy oprzeć się o majątek Lasów Państwowych i Parków Krajobrazowych. Na bazie ich terenów i możliwości planujemy utworzyć trasy piesze i rowerowe wokół Krosna - opowiadał o pomyśle Józef Guzik.
Chodzi o to, by połączyć atrakcje przyrodnicze i widokowe, ciekawostki historyczne oraz ofertę gospodarstw agroturystycznych. Trasy będą tak skonstruowane, by były dostępne dla przeciętnego mieszkańca Krosna - bez względu na zasobność portfela. Wychodząc z miasta będzie można przejść fragment trasy, a następnie wrócić do Krosna. Wszystkie elementy tras (atrakcje, noclegi) mają być naniesione na mapę. Na tej podstawie, stworzona zostanie konkretna oferta turystyczna ze szczegółami interesującymi mieszkańców Krosna, jak i turystów. Taki produkt turystyczny promowany będzie pod jednym znakiem graficznym.
Jerzy Mączyński dodał, że ideą programu turystycznego jest: 1) zinwentaryzowanie obiektów, 2) stworzenie i opisanie tras, 3) przedstawienie oferty dla każdego, 4) pobudzenie lokalnej inicjatywy społecznej.
Przy okazji dyskusji nad zaprezentowanym programem turystycznym, Ewa Mańkowska - dyrektorka Muzeum Rzemiosła - zauważyła, że w Krośnie potrzebne jest biuro informacji turystycznej z prawdziwego zdarzenia. Podkreśliła konieczność istnienia takiego biura w centrum Krosna (obecnie biuro znajduje się w budynku przy ul. Pużaka - przyp. red.) oraz przebudowy obecnej struktury. - Biuro musi działać komplementarnie ze wszystkimi placówkami zajmującymi się turystyką oraz kulturą na terenie Krosna. To biuro musi zbierać informacje od tych placówek, a te z kolei muszą nabrać nawyku przekazywania sobie nawzajem informacji - powiedziała Ewa Mańkowska.
Stwierdziła ponadto, że w programie turystycznym muszą się znaleźć także imprezy cykliczne, aby miasto funkcjonowało na stałe w kalendarzu ogólnopolskich imprez. Przedstawiła dwie takie imprezy organizowane przez Muzeum Rzemiosła: Biennale Tkaniny Lnianej oraz Biennale Fotografii Krośnieńskiej.
Głos w sprawie "Programu turystycznego" zabrał również prof. Władysław Kandefer z Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, który stwierdził, że turystyka to ogromny biznes i należy zrobić wszystko, by rozwijać ten region pod tym kątem. - Dzisiejsza turystyka wymaga nowoczesnego marketingu. Na przykład, w Stanach Zjednoczonych nie parki krajobrazowe, ale parki rozrywki są największą atrakcją turystyczną. Oprócz widoków, przyrody czy obiektów zabytkowych trzeba też zaproponować turystom rozrywkę - zauważył prorektor WSE w Warszawie.
Prorektor krośnieńskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej - prof. Kazimierz Obodyński - przedstawił dwa nowe kierunki na tej uczelni: obsługę ruchu turystycznego i gospodarkę regionalną. - Mam nadzieję, że absolwenci tych kierunków będą skutecznymi praktykami marketingu turystycznego w tym regionie - powiedział.
Prezydent Krosna - Roman Zimka - zauważył, że Krosno ma też warunki do uprawiana tzw. turystyki przemysłowej. - Mamy Krośnieńską Hutę Szkła, mamy kilka firm związanych z przemysłem naftowym, a także skansen przemysłu naftowego. To ogromna szansa. Prezydent wskazał też dodatkowe walory dla rozwoju turystki: lotnisko i rozbudowa międzynarodowej drogi nr 9.
Na Kongresie zaprezentowaliśmy się także my - redakcja Krosno-Telegraf i jednocześnie Stowarzyszenie "Krosno tętniące życiem" (oprócz autora niniejszego tekstu obecni byli: Justyna Jurczak oraz Mateusz Nowak). Więcej o Stowarzyszeniu napiszemy wkrótce.
Jako redakcja serwisu Krosno-Telegraf, przedstawiliśmy ideę budowy społeczeństwa informacyjnego w Krośnie na bazie powstającego portalu lokalnego (premiera początkiem września). Przedstawiliśmy podstawowe zalety reklamy internetowej: skuteczne dotarcie do grupy docelowej, niski koszt dotarcia do potencjalnych klientów, dokładna analiza skuteczności reklamy. Po raz pierwszy publicznie zaprezentowaliśmy statystyki odwiedzin serwisu Krosno-Telegraf. Jest się czym chwalić: w maju odwiedziło nas ponad 2,5 tysiąca internautów, mamy ponad 250 prenumeratorów wiadomości przez e-mail. A co najważniejsze, liczby te wciąż rosną.
- Nie będzie społeczeństwa informacyjnego i nie będzie serwisu Krosno-Telegraf bez taniego i powszechnego dostępu do internetu - rozpoczął swoje wystąpienie Gerard Korfanty, przedstawiciel firmy Inter-Komp w Krośnie. Firma ta znana jest użytkownikom internetu w Krośnie jako popularna kawiarenka Expo (Rynek 10).
Inter-Komp chce być w przyszłości wiodącym dostawcą internetu w Krośnie. Z łączy internetowych tej firmy, mogą już korzystać mieszkańcy krośnieńskiej starówki. Gerard Korfanty wskazał na konieczność rozwoju w Krośnie technologii informatycznych, pokazując jednocześnie jak rozwijają się one w ostatnim czasie. - Według moich szacunków w chwili obecnej w Krośnie korzysta z internetu ok. 5 tysięcy osób, z czego 3 tysiące to "nałogowcy". Takie dane stawiają Krosno w średniej krajowej. Na zakończenie Gerard Korfanty zachęcił do współpracy z firmą Inter-Komp i zapewnił, że firma będzie pomagać każdemu kto zwróci się o pomoc.