Program Krośnieńska Karta Mieszkańca (KKM) funkcjonuje w naszym mieście od 2017 roku. Wydanych zostało ok. 17 tys. takich plastikowych kart dla „lokalsów”.
Władze chciały w ten sposób premiować mieszkańców za to, że płacą tu podatki i zmotywować innych, by zameldowali się w Krośnie i dali „zarobić” miastu. Posiadacz takiej Karty mógł zatem liczyć na zniżki w zakupie biletów do kina czy na koncerty, ale także na bonifikaty w sklepach i firmach usługowych (pełna lista partnerów znajduje się tutaj).
Tylko w 2022 roku w obiektach sportowych i instytucjach kultury sprzedano łącznie ponad 40 tys. tańszych biletów na KKM.
Karty wydawane były z hologramem, na którym widniała data ważności: 31.12.2022. Nie oznacza to jednak, że z dnia na dzień przestały one funkcjonować i w kasie artKina czy RCKP nie będą one uznawane. Ich termin ważności został określony na 31 maja 2023. Po tym terminie będą przedłużane automatycznie na okres jednego roku, ale po spełnieniu dwóch warunków.
- Były przypadki nadużyć. Zdarzało się, że jakaś osoba nie była już mieszkańcem, a korzystała z ulg na zakup biletów – wyjaśnia Bronisław Baran, zastępca prezydenta Krosna. Dlatego w maju każdego roku Urząd Miasta będzie sprawdzał w systemie komputerowym, czy posiadacz Karty jest tu faktycznie zameldowany i złożył w tutejszym Urzędzie Skarbowym deklarację PIT. Część podatku odprowadzana jest bowiem do budżetu Miasta.
Mieszkaniec nie będzie musiał więc podejmować żadnych działań, ale w przypadku wątpliwości, urzędnicy będą wzywać do złożenia odpowiednich dokumentów i wyjaśnień. – Nie będzie trzeba wymieniać Kart czy naklejać nowych hologramów. Karty są wydawane na czas nieokreślony – wyjaśnia Bronisław Baran.
Gdzie można wyrobić Krośnieńską Kartę Mieszkańca? Jest ona wydawana bezpłatnie w Urzędzie Miasta Krosna na ul. Lwowskiej 28a na parterze (po wejściu należy kierować się w lewo) w następujących godzinach:
Wystarczy przynieść ze sobą zdjęcie i wypełnić krótki formularz. Wyrobienie Karty trwa kilka minut.