Karta zamiast biletu. Na razie dla wybranych

MKS w Krośnie wdraża Krośnieńską Kartę Miejską. Na razie zastępuje ona bilet miesięczny, ale docelowo będzie można nią opłacić także przejazd jednorazowy. W kartę muszą się wyposażyć nawet ci, którzy jeżdżą MKS-em za darmo. - Nadal będą jeździć bezpłatnie, ale dzięki temu będziemy wiedzieli ile tak naprawdę mamy takich pasażerów - informuje prezes MKS.
W taką Krośnieńską Kartę Miejską powinni się zaopatrzyć ci, którzy wykupują bilety miesięczne oraz ci, którzy jeżdżą za darmo

Krośnieńska Karta Miejska spełnia funkcję biletu elektronicznego, wyglądem przypomina kartę bankomatową, mieści się w portfelu. Jest odporna na uszkodzenia, widnieje na niej zdjęcie wraz z danymi osobowymi właściciela. Wprowadzanie kart w obieg rozpoczęło się w sierpniu.

- W pierwszym etapie, który potrwa do końca 2011 roku, w kartę muszą wyposażyć się osoby korzystające z biletów okresowych oraz mieszkańcy, którzy korzystają z bezpłatnych przejazdów - informuje Edward Wdowiarz, prezes MKS.

Wydawanie kart dla tej pierwszej grupy jest łatwiejsze, zainteresowani kupnem biletów miesięcznych sami zgłaszają się do MKS, gdzie otrzymują pełną informację. Zamiast dotychczasowych biletów otrzymują już kartę. Gorzej jest z dotarciem do osób starszych, które jeżdżą autobusami bezpłatnie. - Prosimy mieszkańców po 70 roku życia, korzystających z darmowych przejazdów, o składanie wniosków o wydanie kart - apeluje prezes.

Edward Wdowiarz - prezes Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Krośnie

Po co emerytom i innym uprawnionym do darmowych przejazdów karta miejska? - Karta pozwala nam na rejestrację wszystkich przejazdów, zarówno tych, które są opłacane, jak i tych darmowych. Ocenimy w ten sposób liczbę uczestników tych bezpłatnych przejazdów, bo tak naprawdę nie wiemy ile tych osób jest. Przejazdy nadal będą bezpłatne, jedynym obowiązkiem emeryta będzie zbliżenie karty do kasownika, w ten sposób przejazd będzie zarejestrowany - mówi Edward Wdowiarz.

- To jest kwestia rozliczeń za ulgi, bo mieszkańcy mają bilety za darmo, ale tak naprawdę to nie jest jazda za darmo - my jako gmina pokrywamy koszty ulg samorządowych - tłumaczy Piotr Przytocki - prezydent miasta. - Ten system pozwoli nam dokładnie rozliczyć te wzajemne relacje z MKS-em. Dotąd opieraliśmy się tylko na szacunkowych danych.

Stosowanie przez emerytów kart będzie obowiązkowe. Co jeśli starszy pan zapomni przytknąć karty do czytnika? - Na początku, dopóki pasażerowie się nie przyzwyczają, będziemy tylko zwracać uwagę, ale z czasem nie wykluczamy wprowadzenia opłat manipulacyjnych - mówi Edward Wdowiarz.

Osoby uprawnione do darmowych przejazdów powinny do końca roku wypełnić wniosek i zaopatrzyć się w kartę. Wszelkie formalności można załatwić w Biurze Obsługi Klienta MKS przy ul. Fredry oraz w Urzędzie Miasta przy ul. Lwowskiej oraz Staszica.

Obowiązek logowania karty w autobusie mają też posiadacze biletów miesięcznych.

- Głównym powodem, dla którego wprowadzamy kartę jest potrzeba zoptymalizowania organizacji komunikacji miejskiej - mówi Piotr Przytocki. - Dzięki karcie będziemy mieli pełną informację na temat tzw. potoków pasażerskich, kto się gdzie porusza, na jakich trasach, odcinkach. Pozwoli nam to optymalnie projektować linie, przydzielać autobusy, podejmować decyzje co do linii nierentownych - wyjaśnia prezes MKS.

Krośnieński MKS dysponuje 42 autobusami. Wszystkie wyposażone są w czytniki kart. Po skończeniu kursu, dane z komputera autobusu przenoszone są do serwera.

W odpowiednie urządzenia elektroniczne wyposażeni są także kontrolerzy - podczas kontroli sprawdzą, czy w czytniku widnieje potwierdzenie ściągnięcia impulsu z danej karty, ale też czy miesięczny bilet jest opłacony i ważny.

Kasowniki posiadają czytniki do Kart Miejskich, ale też kasują tradycyjne bilety, które nadal nie wychodzą z użytkowania

Nadal funkcjonują jednak bilety papierowe. Tych wydawanych przez kierowców nie trzeba kasować, natomiast te kupowane w kioskach muszą zostać skasowane.

Dotąd wyprodukowano już około tysiąca kart. Szacuje się, że do końca roku liczba ta wzrośnie do około 3,5 tysiąca. W pierwszej dekadzie października dzięki użyciu kart zarejestrowano ponad 2 tys. przejazdów.

W planach jest także stworzenie możliwości opłacania za pomocą karty przejazdów jednorazowych. Będzie temu służyć tzw. elektroniczna portmonetka, w której będą zgromadzone płatne impulsy. - Docelowo za pomocą karty i tej elektronicznej portmonetki, będą mogły też być opłacane wszelkie inne usługi miejskie, np. basen czy bilet w RCKP, ale to jest kwestia przyszłości - dodaje Piotr Przytocki.

Piotr Przytocki - prezydent Krosna

Wdrożenie karty kosztowało około 1,5 mln złotych. Przedsięwzięcie to zostało przeprowadzone w ramach wspólnego projektu realizowanego przez MKS oraz miasto, którego wartość wyniosła około 6,7 mln zł (w tym dofinansowanie blisko 6 mln zł). Zakupiono 9 nowych autobusów, wyposażono je w odpowiedni system informatyczny oraz uruchomiono dwie świetlne tablice, informujące o odjazdach autobusów. Jedna stoi na tzw. rondzie, czyli Placu Monte Cassino, druga na dworcu.

- Dziś na tych tablicach wyświetlane są informacje z rozkładu jazdy, natomiast docelowo chcemy, żeby te tablice działały w trybie on-line, czyli żeby pasażer był informowany o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu, także o opóźnieniach, jeśli takowe będą. System będzie jednak już rozbudowywany za pieniądze z budżetu miasta - informuje prezydent miasta.

KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)