Jak powinna wyglądać reklama w Rynku

Kolejne kamienice w Rynku zyskują nową elewację, w kolejce do remontu czekają następne. Po malowaniu pojawią się na nich nowe reklamy zatwierdzone przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Coraz mniej jest krzykliwych, szpecących Starówkę szyldów. Zobacz przykłady stylizowanych reklam.
Reklamy w Rynku nie powinny być kolorowe i krzykliwe

Od kilku lat trwa w Krośnie walka z kolorowymi reklamami i banerami, którymi obwieszone są kamienice przy Rynku. Określić ją można jednak było mianem walki z wiatrakami, bowiem miasto było w tej materii bezsilne. Dopiero w lutym tego roku Wojewódzki Konserwator Zabytków przekazał samorządowi kompetencje dotyczące wydawania zezwoleń na umieszczanie reklam na budynkach zabytkowych. Zajmuje się tym Miejski Konserwator Zabytków.

Funkcję tę objęła Marta Rymar - dotąd pełnomocnik prezydenta do spraw ochrony zabytków. Na brak zajęcia nie narzeka. Podczas każdego z dyżurów kolejka interesantów jest długa, a ustalenia wyglądu reklamy i uzgadnianie projektów pochłania sporo czasu.

- Ruszyło to z kopyta - przyznaje. - Zmiany będą duże.

Propozycje zmian dla pokazanych wyżej reklam

Całe zjawisko ocenia pozytywne, bo oznacza wzrost świadomości właścicieli kamienic i prowadzących na Rynku swoje biznesy przedsiębiorców. - Początkowo większość właścicieli sklepów sceptycznie podchodziła do nowych reklam. Mieli swoje wizje kolorowych szyldów, które zupełnie nie odpowiadały wytycznym, jakimi my się posługujemy. Pod mniejszym lub większym naporem dawali się przekonać jak reklama na kamienicy ma wyglądać. Teraz nie przychodzą już z gotowymi reklamami, abym uległa i zaakceptowała, ale oczekują wskazówek jak to ma wyglądać, najlepiej projektu graficznego, z którym mogliby pójść do wykonawcy.

Jedna z pierwszych nowo zamontowanych reklam. Jak wam się podoba?

- Potem sami przyznają, że faktycznie wolą powrót do dawnej stylistyki, reklamę prostszą, skromniejszą, że męczą ich te kolorowe banery masowo wieszane nie tylko w Zespole Staromiejskim, ale też w innych rejonach miasta, bo ta chaotyczna reklama i tak w większości przypadków jest nieczytelna - podkreśla Miejski Konserwator Zabytków. - Zmieniło się też podejście ludzi do lokali w Rynku, że to jest obiekt zabytkowy, wizytówka ich firmy, zdają sobie sprawę, że im estetyczniejsza będzie ich reklama, tym większa szansa na to, by przyciągnąć klientów.

To kolejne reklamy, które zastąpią dotychczasowe. Ich prezentacja niech będzie wskazówką dla tych, którzy dopiero do nowej reklamy będą się przymierzać

Przez pół roku sporo kiczowatych, niepasujących do zabytkowego charakteru Starówki, zniknęło, nowe są w opracowaniu. Pojawią się niebawem, większość na remontowanych właśnie nieruchomościach.

To wizualizacje propozycji reklam, docelowo mogą się jeszcze różnić detalami i kolorystyką

- Największe zmiany będą widoczne we wrześniu, po zakończeniu prac przy remontowanych właśnie kamienicach Rynek 21 i 28. Remontowane będą też kamienice Rynek 10 i 11. Wszędzie tam będą nowe reklamy, przed remontem nie było sensu ich montować. Kolejne szyldy są ustalane lub w trakcie produkcji - mówi Marta Rymar.

Nowe reklamy pojawią się po remoncie elewacji

Nadal zdarzają się jeszcze jednak właściciele, którzy nie chcą usuwać istniejących już reklam. - To jest jednak tylko kwestia czasu - podkreśla Miejski Konserwator Zabytków.

Główne wytyczne dotyczące reklam w Zespole Staromiejskim:

  • Znaki, tablice, szyldy oraz reklamy umieszczane na elewacji muszą być dostosowane do kompozycji architektonicznej i charakteru budynku.
  • Powinny być wykonane z materiałów najwyższej jakości.
  • Nośniki informacji wizualnej mogą być umieszczane w kondygnacji parteru tj. poniżej gzymsu oddzielającego parter od wyższych kondygnacji, płasko na ścianie budynku, bez przesłaniania detalu lub zaburzania porządku i układu kompozycyjnego obiektu.
  • Reklamy i szyldy umieszczone w słupie powietrza nad pasem drogowym powinny być prostopadłe do budynku, znajdować się na wysokości co najmniej 2,5 metra nad poziomem gruntu, a ich zakończenie w odległości maksymalnej do 80 cm od elewacji.
  • Nowo wprowadzone nośniki informacji wizualnej nie mogą używać jaskrawej kolorystyki, stosować szkła lustrzanego lub koloryzowanego.
  • W przypadku reklamy korporacyjnej należy zachować logo, kolorystykę i inne elementy identyfikacji wizualnej firmy, jednocześnie dostosowując formę reklamy do danego obiektu.
  • Zakazuje się umieszczania w przestrzeni publicznej oraz na elewacjach budynków banerów informacyjnych.
  • Zakazuje się stosowania neonów oraz reklam świetlnych emitujących pulsujące lub fosforyzujące oświetlenie
  • Reklama powinna być wykonana i zamontowana z należytą starannością (ewentualne okablowanie i elementy mocujące powinny być zamaskowane).

    Więcej informacji na www.krosno.pl
KOMENTARZE
Brak wyróżnionych komentarzy.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)