Przed pandemią COVID-19 petenci, którzy chcieli załatwić sprawę w Wydziałach Komunikacji i Transportu oraz Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego musieli uzbroić się w cierpliwość i odczekać swoje w kolejce.
Gdy wybuchła pandemia, Urząd Miasta Krosna, aby zachować ciągłość pracy i sprostać wymaganiom sanitarnym, wprowadził system kolejkowy. Obowiązywała wtedy tylko rejestracja telefoniczna. Od kwietnia 2021 roku magistrat uruchomił zapisy online.
– Do tych dwóch wydziałów zawsze były najdłuższe kolejki. Dzięki wprowadzonemu systemowi petenci nie czekają przez kilkadziesiąt minut na swoją kolej, nie muszą też brać całodniowego urlopu. Przychodzą na konkretną godzinę i od razu są przyjmowani przez urzędników – mówi Joanna Sowa, rzecznik Urzędu Miasta Krosna.
W Wydziale Komunikacji i Transportu są obsługiwani zarówno petenci zarejestrowani, jak i ci, którzy czekają w tradycyjnej kolejce. Do niedawna podobnie było też w drugim wydziale, który odpowiada za przyjmowanie wniosków o dowód osobisty i odbiór tego dokumentu. Jednak ograniczenie pracowników z trzech do dwóch sprawiło, że przyjmowane są głównie osoby, które zarejestrowały się przez Internet na konkretny dzień i godzinę.
To nie podoba się tym, którzy chcą złożyć wniosek o dowód osobisty bez rejestracji. – Przyniosłam wypełniony wniosek, ale nie zostałam obsłużona, bo się wcześniej nie zarejestrowałam – skarży się jedna z petentek. – Nie wiedziałam o tym, bo nie zaglądałam na stronę urzędu. W czasie, gdy byłam, panie urzędniczki nikogo nie przyjmowały, a mimo to odmówiły przyjęcia wniosku.
- Często petenci błędnie uważają, że jeżeli urzędniczki nikogo nie przyjmują, to nic w tym czasie nie robią. To nieprawda – zaznacza Dorota Zajdel, naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego w UM Krosno. – Jest wiele dokumentów, które muszą uzupełnić, aby ktoś mógł otrzymać swój dowód.
Na każdego petenta przypada ok. 15 minut plus kolejne 15 minut na wypełnienie i przygotowanie dokumentów oraz wprowadzenie danych do systemu.
W ciągu dnia w krośnieńskim magistracie dwie urzędniczki przyjmują ok. 30 zarejestrowanych osób. Są to nie tylko mieszkańcy Krosna, ale również okolicznych gmin. Wniosek o dowód można złożyć w dowolnym urzędzie.
Do tego dochodzą wnioski złożone internetowo przez rodziców dzieci do lat 12., u których nie ma wymaganych odcisków palców. Dodatkowo w wybrane dni urzędniczki jeżdżą do chorych petentów i do tych z niepełnosprawnościami, mieszkających na terenie całego byłego województwa krośnieńskiego. Są to osoby, które nie mogą osobiście stawić się w urzędzie, aby załatwić swoją sprawę.
A co z osobami, które nie mają dostępu do komputera i Internetu lub nie są biegłe w ich obsłudze? – Wystarczy zadzwonić do naszego wydziału lub Biura Obsługi Klienta i poprosić o pomoc. Wtedy urzędnik rejestruje taką osobę na konkretną wizytę – mówi naczelnik wydziału.
Z kolei ci, którzy pracują w godzinach pracy urzędu, mogą zarejestrować się na wybrany poniedziałek. Wtedy urząd przyjmuje do godz. 16:30.
Osoby, które chciałyby zostać obsłużone bez rejestracji, zdarzają się codziennie. – Są kierowane do Biura Obsługi i tam rejestrowane. Jeśli jest to możliwe, to wyjątkowo zdarza się, że są przyjmowane. Mimo to wychodzą z urzędu i dzwonią ze skargą – mówi Dorota Zajdel. – Wyzwiska i krzyki pod adresem urzędniczek często się zdarzają.
Bez rejestracji są przyjmowane osoby w nagłych, losowych sytuacjach, czyli np. gdy zgubiły swój dowód, dokument został im skradziony lub przyjechały tylko na parę dni z zagranicy i muszą go wymienić.
– Gdy ktoś ma jakieś pytania czy wątpliwości, wystarczy zapytać - mówi Joanna Sowa. - W urzędzie również pracują ludzie i rozumieją różne sytuacje. Nikogo nie wykluczamy. Wystarczy tylko troszkę dobrej woli i zrozumienia.
Aby zarejestrować się online, wystarczy wejść na umowsie.umkrosno.pl. Następnie wybrać wydział i sprawę, którą chcemy załatwić oraz datę i godzinę.
Od 1 czerwca do 31 sierpnia system obsługi klientów w biurze dowodów osobistych został zmodyfikowany. Nadal obowiązuje elektroniczny system umówienia wizyty w urzędzie w sprawach dotyczących wymiany i odbioru dowodu osobistego. Planowane wizyty będą odbywać się w godzinach od 8.00 do 12.30.
Od godz. 13.00 będą obsługiwani klienci oczekujący w tradycyjnej kolejce. Ostatnia osoba przyjmowana jest na 15 min. przed godziną zamknięcia urzędu tj. w poniedziałek o 16.15, wtorek, środa, czwartek o 15.15, a w piątek o 14.15.
- Należy jednak pamiętać, że czas oczekiwania w kolejce jest zależny od ilości osób czekających w danym dniu - tłumaczy Urząd Miasta. - Może się tak zdarzyć, że w terminie, będzie więcej osób i trzeba będzie długo czekać albo Urząd nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich czekających. Dlatego nadal zachęcamy do korzystania w elektronicznego systemu rejestracji wizyt.
Tak, trzeba przyjmować nawet poza internetem. Gdyż urząd powinien być elastyczny, bo jednak nie ma powszechnego obowiązku do łączenia się z internetem, a sprawy urzędowe dotyczą obywatela.
Szkoda tylko, że do lekarza nie można się w ten sposób zarejestrować. Rejestruje się na godzinę i przychodzę jestem przyjęty.
Z artykułu wynika, że ludzie się po prostu nie przyzwyczaili do internetowej rejestracji. Trzeba więc tylko czasu. Pewnie jeszcze kilka lat. Internetowa rejestracja jako taka jest dla mnie super. Kolejki niech zostaną w PRL. Rejestracja telefoniczna z kolej jest mało wygodna dla mnie ("jesteś 17-ty w kolejce zgłoszeń").