Przed pandemią COVID-19 petenci, którzy chcieli załatwić sprawę w Wydziałach Komunikacji i Transportu oraz Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego musieli uzbroić się w cierpliwość i odczekać swoje w kolejce.
Gdy wybuchła pandemia, Urząd Miasta Krosna, aby zachować ciągłość pracy i sprostać wymaganiom sanitarnym, wprowadził system kolejkowy. Obowiązywała wtedy tylko rejestracja telefoniczna. Od kwietnia 2021 roku magistrat uruchomił zapisy online.
– Do tych dwóch wydziałów zawsze były najdłuższe kolejki. Dzięki wprowadzonemu systemowi petenci nie czekają przez kilkadziesiąt minut na swoją kolej, nie muszą też brać całodniowego urlopu. Przychodzą na konkretną godzinę i od razu są przyjmowani przez urzędników – mówi Joanna Sowa, rzecznik Urzędu Miasta Krosna.
W Wydziale Komunikacji i Transportu są obsługiwani zarówno petenci zarejestrowani, jak i ci, którzy czekają w tradycyjnej kolejce. Do niedawna podobnie było też w drugim wydziale, który odpowiada za przyjmowanie wniosków o dowód osobisty i odbiór tego dokumentu. Jednak ograniczenie pracowników z trzech do dwóch sprawiło, że przyjmowane są głównie osoby, które zarejestrowały się przez Internet na konkretny dzień i godzinę.
To nie podoba się tym, którzy chcą złożyć wniosek o dowód osobisty bez rejestracji. – Przyniosłam wypełniony wniosek, ale nie zostałam obsłużona, bo się wcześniej nie zarejestrowałam – skarży się jedna z petentek. – Nie wiedziałam o tym, bo nie zaglądałam na stronę urzędu. W czasie, gdy byłam, panie urzędniczki nikogo nie przyjmowały, a mimo to odmówiły przyjęcia wniosku.
- Często petenci błędnie uważają, że jeżeli urzędniczki nikogo nie przyjmują, to nic w tym czasie nie robią. To nieprawda – zaznacza Dorota Zajdel, naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego w UM Krosno. – Jest wiele dokumentów, które muszą uzupełnić, aby ktoś mógł otrzymać swój dowód.
Na każdego petenta przypada ok. 15 minut plus kolejne 15 minut na wypełnienie i przygotowanie dokumentów oraz wprowadzenie danych do systemu.
W ciągu dnia w krośnieńskim magistracie dwie urzędniczki przyjmują ok. 30 zarejestrowanych osób. Są to nie tylko mieszkańcy Krosna, ale również okolicznych gmin. Wniosek o dowód można złożyć w dowolnym urzędzie.
Do tego dochodzą wnioski złożone internetowo przez rodziców dzieci do lat 12., u których nie ma wymaganych odcisków palców. Dodatkowo w wybrane dni urzędniczki jeżdżą do chorych petentów i do tych z niepełnosprawnościami, mieszkających na terenie całego byłego województwa krośnieńskiego. Są to osoby, które nie mogą osobiście stawić się w urzędzie, aby załatwić swoją sprawę.
A co z osobami, które nie mają dostępu do komputera i Internetu lub nie są biegłe w ich obsłudze? – Wystarczy zadzwonić do naszego wydziału lub Biura Obsługi Klienta i poprosić o pomoc. Wtedy urzędnik rejestruje taką osobę na konkretną wizytę – mówi naczelnik wydziału.
Z kolei ci, którzy pracują w godzinach pracy urzędu, mogą zarejestrować się na wybrany poniedziałek. Wtedy urząd przyjmuje do godz. 16:30.
Osoby, które chciałyby zostać obsłużone bez rejestracji, zdarzają się codziennie. – Są kierowane do Biura Obsługi i tam rejestrowane. Jeśli jest to możliwe, to wyjątkowo zdarza się, że są przyjmowane. Mimo to wychodzą z urzędu i dzwonią ze skargą – mówi Dorota Zajdel. – Wyzwiska i krzyki pod adresem urzędniczek często się zdarzają.
Bez rejestracji są przyjmowane osoby w nagłych, losowych sytuacjach, czyli np. gdy zgubiły swój dowód, dokument został im skradziony lub przyjechały tylko na parę dni z zagranicy i muszą go wymienić.
– Gdy ktoś ma jakieś pytania czy wątpliwości, wystarczy zapytać - mówi Joanna Sowa. - W urzędzie również pracują ludzie i rozumieją różne sytuacje. Nikogo nie wykluczamy. Wystarczy tylko troszkę dobrej woli i zrozumienia.
Aby zarejestrować się online, wystarczy wejść na umowsie.umkrosno.pl. Następnie wybrać wydział i sprawę, którą chcemy załatwić oraz datę i godzinę.
Od 1 czerwca do 31 sierpnia system obsługi klientów w biurze dowodów osobistych został zmodyfikowany. Nadal obowiązuje elektroniczny system umówienia wizyty w urzędzie w sprawach dotyczących wymiany i odbioru dowodu osobistego. Planowane wizyty będą odbywać się w godzinach od 8.00 do 12.30.
Od godz. 13.00 będą obsługiwani klienci oczekujący w tradycyjnej kolejce. Ostatnia osoba przyjmowana jest na 15 min. przed godziną zamknięcia urzędu tj. w poniedziałek o 16.15, wtorek, środa, czwartek o 15.15, a w piątek o 14.15.
- Należy jednak pamiętać, że czas oczekiwania w kolejce jest zależny od ilości osób czekających w danym dniu - tłumaczy Urząd Miasta. - Może się tak zdarzyć, że w terminie, będzie więcej osób i trzeba będzie długo czekać albo Urząd nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich czekających. Dlatego nadal zachęcamy do korzystania w elektronicznego systemu rejestracji wizyt.