Jeszcze przed końcem roku Rada Miasta większością głosów zdecydowała o podwyżce podatków. Ich stawki zmieniają się, zgodnie z prawem, co roku.
Wysokość podatków ustalana jest na podstawie komunikatu prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i odpowiada wskaźnikowi inflacji, czyli wzrostowi cen towarów i usług konsumpcyjnych - w I półroczu 2012 roku w stosunku do I półrocza 2011 roku wskaźnik ten wyniósł 4% i o taki procent średnio wzrosną w Krośnie stawki podatku od środków transportowych oraz podatek od nieruchomości.
- Nie funkcjonujemy w próżni, ale w otoczeniu, w którym z różnych powodów wskaźniki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych rosną. Miasto nie stosuje górnych stawek podatkowych, które ustala minister finansów, jak niektóre miasta. Od wielu lat przyjęliśmy politykę, aby posiłkować się tym wskaźnikiem i próbować korygować wysokość podatków, żeby była dostosowana do realiów - tłumaczy Piotr Przytocki, prezydent Krosna.
Podatki i opłaty lokalne stanowią poważną pozycję w dochodach własnych gminy zaplanowanych w budżecie na 2013 rok na poziomie 104,5 mln zł (dochody budżetu ogółem zaplanowano w wysokości 272,2 mln zł). Łącznie to 31 mln zł. Największą pozycję stanowi tu podatek od nieruchomości - 29,6 mln zł. Środki te przeznaczane są m.in. na inwestycje.
Podatek od środków transportowych zaplanowano na 650 tys. zł. Podobnie jak w przypadku podatku od nieruchomości, stawki wzrosną o poziom inflacji, jednak niektóre pozycje są tu niższe niż jeszcze dwa lata temu. Dla porównania: w 2011 roku roczna stawka podatku od środków transportowych dla samochodu ciężarowego z dwiema osiami o masie całkowitej nie mniej niż 12 ton do mniej niż 13 ton wyniosła 1 027 zł, a w 2013 roku będzie to 976 zł (w 2012 - było 938 zł).
- Już w ubiegłym roku zastosowaliśmy taką innowację - mówi Piotr Przytocki. - Obniżyliśmy dotychczasowe stawki o dość znaczącą kwotę po to, ażeby przyciągnąć do Krosna przedsiębiorców, zachęcić firmy leasingowe do rejestrowania pojazdów. W 2013 roku utrzymujemy ten niższy niż w ubiegłych latach poziom, prowadzimy też kampanię informacyjno-promocyjną, która - mam nadzieję - dotrze do świadomości przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie transportu.
Nie wszystkie podatki wzrastają, nie ulegają zmianie opłaty targowe oraz podatek od posiadania psa.
Jak co roku wzrastają natomiast taryfy za wodę i ścieki. Według nowych stawek za metr sześcienny wody zapłacimy brutto 3,46 zł, natomiast za ścieki 4,4 zł. W 2011 roku za wodę płaciliśmy 3,28 (brutto), a za ścieki 4,16.
Na dotychczasowym poziomie będzie opłata abonamentowa za dokonanie odczytu i rozliczenia oraz utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. Opłata ta dla gospodarstw domowych z dwumiesięcznym okresem rozliczeniowym w rozliczeniu prognozowanym wyniesie 10,56 zł/mc (brutto).
Przykład: gospodarstwo domowe korzystające z usług dostawy wody i odbioru ścieków, składające się z 4 osób i zużywające przeciętnie 3 metry sześcienne wody (na osobę/miesiąc).
Dla takiej rodziny faktura za miesiąc, według taryfy obowiązującej od 1 lutego 2013 roku, wyniesie 104,78 zł brutto. W tym zawarta jest cena wody - 41,47 zł, ścieków 52,75 zł oraz abonament 10,56 zł. Miesięczna opłata, w porównaniu z fakturą według ubiegłorocznych taryf, będzie wyższa o 4,92 zł. W przeliczeniu na jedną osobę to wzrost o 1,23 zł miesięcznie.
Od lipca 2013 roku czekać nas będzie też podwyżka za wywóz śmieci. Sprawa ta nie trafiła jeszcze pod głosowanie radnych, z porządku obrad ostatniej sesji punkt ten został ściągnięty.