Pierwszy etap zmian obejmie odcinek ulicy Niepodległości od skrzyżowania z ulicą Lwowską do Ogródka Jordanowskiego. Oto szczegóły. Jadąc od strony Ronda Honorowych Dawców Krwi (skrzyżowanie ulic Niepodległości i Wojska Polskiego) dotychczas mogliśmy skręcić w lewo, w stronę komendy policji lub w prawo, do centrum. Teraz będziemy mogli także pojechać prosto w stronę straży pożarnej. Na potrzeby dodatkowego pasa ruchu zlikwidowano tam szeroki chodnik przy pomniku AK.
Zmieni się także oznakowanie dwóch pasów ruchu na ulicy Lwowskiej (od strony policji). Z prawego pasa będziemy mogli jechać w prawo i prosto, a ze środkowego tylko w lewo, w stronę straży pożarnej. Z ul. Lwowskiej od strony centrum miasta pojedziemy prosto lub w prawo.
Jadąc w dół, w stronę Ogródka Jordanowskiego będziemy mogli skręcić w lewo, w stronę starego szpitala (będzie tam wydzielony dodatkowy pas ruchu, tzw. lewoskręt) lub w prawo w stronę kina - ale to w późniejszych etapach. Kilkanaście metrów wcześniej będzie możliwy także skręt w prawo, w ul. Walslebena. Kierowcy poruszający się od strony starego szpitala, tak jak dotychczas będą mogli włączyć się do ruchu na ulicy Niepodległości, ale będą mieli także dodatkowe możliwości. Z prawego pasa pojadą w prawo, w stronę straży pożarnej lub prosto w ul. Walslebena, a z lewego skręcą w lewo, w stronę kina.
Kolejne istotne zmiany czekać będą na skrzyżowaniu ulic: Grodzkiej, Tkackiej i Piotra Skargi. Dotychczasowe jednokierunkowe ulice Tkacka i Grodzka (na odcinku koło kina) zmienią się w dwukierunkowe. Jadąc ulicą Tkacką będzie można skręcić tylko w prawo, w stronę kina. Wysepki uniemożliwią nam jazdę prosto, w ulicę Piotra Skargi. Kierowcy jadący od strony kina będą mogli skręcić w Piotra Skargi lub w lewo, w ul. Tkacką. Zmiana dotyczy także oznakowania na odcinku ulicy Grodzkiej od Placu Konstytucji 3-go Maja do opisywanego skrzyżowania (pozostaje ona jednokierunkowa). Dotychczas mogliśmy z tej ulicy jechać prosto, w stronę kina lub skręcić w lewo w Piotra Skargi. Teraz będzie możliwość jazdy w prawo lub lewo. Ulica Piotra Skargi pozostaje jednokierunkowa.
Jadąc od strony kina dojeżdżamy do skrzyżowania ulic: Tkackiej, Czajkowskiego i Podwale. Jest to jedno z miejsc, gdzie mogą powstać utrudnienia w ruchu. Nie ma tam bowiem możliwości wydzielenia dodatkowego pasa ruchu dla skręcających w lewo z ul. Tkackiej w Czajkowskiego. - Jeżeli okaże się, że samochody skręcające w lewo będą powodować zator, zlikwidujemy możliwość tego skrętu. Będziemy to obserwować - wyjaśnia Ryszard Sokołowski, naczelnik Wydziału Drogownictwa Urzędu Miasta. Na odcinku ul. Czajkowskiego, od Placu Konstytucji 3-go Maja do skrzyżowania ulic Podwale i Tkackiej, zmieniony będzie kierunek jazdy, nie skręcimy więc w tą ulicę jadąc od strony Podwala. Kierowcy jadący z góry od strony Placu Konstytucji 3-go Maja nie będą też mogli pojechać w lewo w ul. Tkacką ani prosto w ul. Czajkowskiego. Pojada tylko w prawo w ul. Podwale.
Rewolucyjne zmiany dotyczą także odcinka ulicy Podwale od Ronda Solidarności aż do skrzyżowania z ul. Paderewskiego. Ruch odbywał się tam będzie w obydwie strony. Po wprowadzeniu zmian, jadąc od strony kina będziemy mogli skręcić w lewo, w ul. Paderewskiego, pojechać prosto w stronę Ronda lub skręcić w prawo na parking i przystanki MKS. Wyjeżdżając stamtąd skręcimy tylko w prawo, w stronę ronda. Jadąc z drugiej strony, od strony ronda, nie będziemy już mogli tuż za pocztą skręcić na parking. Wjedziemy tam dopiero na skrzyżowaniu z ul. Paderewskiego, gdzie będzie wydzielony lewoskręt.
W przeciwnym kierunku będziemy się poruszać na ul. Zjazdowej i po zachodniej stronie Rynku.
Swoje przyzwyczajenia będą musieli zmienić także jeżdżący ul. Legionów. Stanie się ona również dwukierunkowa. Żeby w nią wjechać z ul. Piłsudskiego (od strony Rynku) trzeba będzie objechać rondo.
Jadąc ul. Legionów, dojeżdżając do skrzyżowania z ul. Wisłoczą (również będzie dwukierunkowa), będziemy mieli dwie możliwości: skręcić w prawo w ul. Wisłoczą lub pojechać prosto dalej w ul. Legionów. Jadący z drugiej strony tej ulicy (od bazaru) przez wydzielony lewoskręt także skręcimy w ul. Wisłoczą lub pojedziemy prosto. Dla osób, które będą chciały wjechać na parking usytuowany zostanie dodatkowy pas ruchu.
Jednokierunkowa pozostaje ul. Staszica.
Zmianę organizacji ruchu wokół Starówki wymusił nasilony ruch samochodowy. - Podjęliśmy działania, które maja go usprawnić. Aby nie powstawały zatory podczas szczytów komunikacyjnych rano i po południu - powiedział prezydent miasta, Piotr Przytocki. - Badania natężenia ruchu pokazują, że jesteśmy bliscy nasycenia przepustowości tych odcinków - dodał. Według pomiarów, najbardziej obciążonym ciągiem komunikacyjnym są właśnie ulice: Podwale, Tkacka i Niepodległości. W godzinach szczytu natężenie ruchu sięga tam ponad 1500 pojazdów na godzinę. Przepustowość tych ulic wynosi 2 tysiące samochodów.
Ten sposób rozwiązania ruchu ma też odciążyć Starówkę od skrótów, z których korzystają kierowcy chcący ominąć Rondo Solidarności. - Sznur samochodów jadących ul. Staszica, zachodnią pierzeją Rynku do ul. Zjazdowej jest zupełnie niepotrzebny. Na Starówce chcemy tylko ruchu, który jest niezbędny. Chcemy go zdecydowanie ograniczyć szczególnie dlatego, że będziemy przystępować do prac nad rewitalizacją zachodniej części Rynku w związku z odbudową piwnic przedprożowych. Obecnie znajduje się tam nieuporządkowane parkowisko - wyjaśnił prezydent.
Wyremontowane zostaną również uliczki w obrębie Starówki. Najpierw rozdzielona zostanie kanalizacja. Potem nowa nawierzchnię otrzymają ulice i chodniki. Wymienione zostanie także uliczne oświetlenie.
Zmiany będą wprowadzane etapami. Na razie trwają jeszcze prace modernizacyjne, które mają poprawić ruch na niektórych odcinkach dróg i skrzyżowaniach, ale najprawdopodobniej jeszcze w tym tygodniu wprowadzone zostaną pierwsze zmiany. Będą dotyczyć odcinka ulicy Niepodległości od ul. Lwowskiej do Ogródka Jordanowskiego. Kolejne zmiany będą następować sukcesywnie, z różnicą kilku dni.
Jeżeli wprowadzane rozwiązania sprawdzą się, na trzech skrzyżowaniach powstaną ronda: jedno połączy ulice Tkacką, Grodzką i Piotra Skargi, kolejne - Podwale i Paderewskiego oraz Wisłoczą i Legionów.
Koszt zmiany organizacji ruchu: przebudowa skrzyżowań, poszerzenia jezdni, oznakowanie poziome i pionowe to około 70 tys. zł.